? زنده| عیسی کلانتری: همیشه همینطوری می‌نشینم

 



عیسی کلانتری: همیشه همینطوری می‌نشینم

عیسی کلانتری٬ رییس سازمان حفاظت محیط زیست٬ در پاسخ به سوال کانال تلگرامی امتداد در خصوص چرایی برخورد خاصش با خبرنگاران محیط زیست٬ گفت: «ساعت ۱۲ و نیم، بستری شدن همه بیماران که تمام شد، من به هتل رفتم که سری به این‌ها بزنم. دیدم نه نهار خوردند، نه شام. گفتم که غذا بخورید، بعدا صحبت می‌کنیم.»

او در خصوص اعتراضاتی که به نحوی نشستنش در مقابل خبرنگاران٬ طرح شد٬ نیز گفت: «این‌ حرف‌های مزخرف را بعضی همکاران شما در می‌آورند. نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همینطور است. چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟»



دفاع وزیر بهداشت از کیانوش جهانپور

سعید نمکی، وزیر بهداشت٬ از فحاشی معاونش به منتقدان دفاع کرد: «جهانپور عزیز خسته بود.»

کیانوش جهانپور٬ مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو٬ روز چهارشنبه دوم تیرماه٬ نوشته بود که «مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

سعید نمکی در این رابطه گفت: «دکتر جهانپور عزیز به دلیل خسته‌شدن از برخی‌ از این افراد توییتی زد که من گفتم چرا خود را به دردسر می‌اندازی.»

او افزود: «برخی‌ها به دنبال این هستند که ما را اذیت کنند و ما وقتی شعر و ادبیات و طنز و هنر می‌توانیم وارد گفتمان‌مان کنیم، دلیلی ندارد این واژگان را استفاده کنیم‌. باید در کمال خون‌سردی توفیق عظیمی را که به دست آورده‌ایم پایمال نکنیم.»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، امروز در توییتی خبر از ثبت شکایت علیه جهانپور داد.



شکایت علیه جهانپور به ثبت رسید

کیانوش جهانپور٬ مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو٬ روز چهارشنبه دوم تیرماه٬ نوشته بود که «مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

کاربران توئیتر با انتقاد شدید از اظهارات این مقام وزارت بهداشت خواستار برکناری و پیگرد قضایی او شده‌اند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در صفحه توئیتر خود نوشته است: «وقتی یک‌ مقام دولتی لفظ توهین‌آمیزی را در خصوص جمع کثیری که منتقد نحوه توزیع واکسن هستند به کار می‌برد دادستان به عنوان مدافع حقوق آحاد جامعه باید علیه کیانوش جهانپور اعلام جرم کند.»

این وکیل دادگستری امروز در توییتی دیگر خبر از ثبت شکایت علیه جهانپور داد.



برخورد توهین آمیز با سالمندان منتظر واکسن

ویدئویی از برخورد نامناسب یک مامور پلیس با سالمندانِ منتظر واکسن در فضای مجازی بازتاب گسترده ای را داشته است.



عفو بین الملل جزییات شکنجه و آزار برادران افکاری را منتشر کرد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به مناسبت روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، جزییاتی از شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه علیه وحید و حبیب، برادران نوید افکاری را منتشر کرد.

به گزارش عفو بین‌الملل، از زمان اعدام نوید افکاری بدین سو، این دو برادر به صورت جداگانه یا در کنار هم در سلول‌های انفرادی بدون پنجره محبوس بوده‌اند و از هر گونه تماس معنادار با سایر زندانیان و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، هوای تازه، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری با خانواده‌شان محروم شده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد چگونه مقامات قضایی ایران شکایات متعدد این زندانیان برای دستیابی به حقوق‌شان برای برقراری عدالت و جبران خسارت را نادیده گرفته یا رد کرده‌اند.

https://twitter.com/AmnestyIran/status/1408740421119975426

عفو بین‌الملل تاکید کرد: «بی‌عدالتی عظیمی که برادران افکاری قربانی آن شده‌اند نمایانگر اپیدمی مزمن و فراگیر شکنجه در ایران است که منجر به اعمال انواع شیوه‌های شکنجه علیه بازداشت‌شدگان و زندانیان، از جمله بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراضات آبان ۱۳۹۸ شده است.»

بر اساس گزارش این سازمان، «ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، آویزان کردن، اجبار به نشستن یا ایستادن در وضعیت‌های دردناک، اعدام‌های مصنوعی، القای حس خفگی با آب، خشونت جنسی، تجویز اجباری مواد شیمیایی و منع دسترسی به مراقبت‌های پزشکی» از جمله شیوه‌های ثبت شده شکنجه در ایران است.

این سازمان حقوق بشری علاوه بر تکرار درخواست آزادی وحید و حبیب افکاری، خواستار ایجاد سازوکاری مستقل با هدف دادخواهی و تضمین پاسخگویی در زمینه استفاده‌ گسترده از شکنجه و سایر جرایم جدی بین‌المللی در ایران شده است.

برادران افکاری از معترضان اعتراضات سال ۱۳۹۷ هستند که همزمان با نوید افکاری از نیمه شهریور ۹۹ به انفرادی منتقل شدند و پس از اعدام نوید همچنان در انفرادی هستند.



مشاور حقوقی رییس جمهوری: حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند

اشرف گرامی‌زادگان٬ مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری٬ با اشاره به لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» اعلام کرد که در کلیه نشستهای فقهی حقوقی، «قصاص پدر» منتفی اعلام شد و «حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی» خواهد بود.

او در این باره گفت: «مجازات تعیین شده کافی نیست، اما تبصره‌هایی که منجر به بازدارندگی و پیشگیرانه تنظیم شده‌اند مفید هستند. باید در صورت تصویب، بر اجرای این قانون نظارت کرد و قوه قضاییه گزارش مبسوطی جهت تنویر افکار عمومی به جامعه ارائه کند.»

اشرف گرامی‌زادگان در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز جهانی «حمایت از قربانیان خشونت»، به تشریح علل و اهمیت و چالشهای تدوین لایحه «اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی» موسوم به لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» پرداخت و توضیح داد: «قانون مجازات اسلامی در هر موضوعی که جرم تلقی شود، مجازات تعیین کرده است. در این موضوع نیز مجازات وجود داشته اما طبق نظرات دریافتی، مجازات تعیین شده کافی نبوده است. در چنین جنایاتی همه طالب قصاص یا حبس ابد برای قاتل هستند.»

این حقوقدان ادامه داد: «موضوع “رومینا” این عدم کفایت مجازات را برجسته کرد. از این رو قوه مجریه و قوه قضاییه در تدوین، اصلاح و بازنگری آن تلاش کردند. این لایحه بار دیگر خلاء کافی نبودن قانون موجود، عدم مسئولیت والدین، ضرورت آموزش و اطلاع رسانی و ضرورت حمایت دستگاه‌های اجرایی برای کاهش این حوادث را برجسته کرد. این لایحه جای کار فراوانی دارد که باید منتظر تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس بنشینیم.»



حمایت حسن روحانی از قیمت «واکسن داخلی»

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ انتقادها از قیمت واکسن داخلی در مقایسه با نمونه‌های تاییدشده خارجی آن را دامن زدن به «دوگانه بیخودی» توصیف کرد.

حسن روحانی در جلسه ستاد کرونا ضمن دفاع از تولید واکسن داخلی، درباره انتقادهای مطرح‌شده از قیمت واکسن داخلی گفت که محاسبه قیمت واکسن داخلی بر اساس هزینه‌ها و سود، توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و مبنای آن ریال است، نه ارز خارجی.

او در ادامه ضمن انتقاد از «دوگانه بیخودی در قیمت‌گذاری واکسن داخلی» تاکید کرد: «جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد.»

واکسن ایرانی برکت ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که با ارز دولتی معادل ۴۷ دلار است. ضمن این‌که هنوز مطالعات بالینی آن تکمیل نشده و اثربخشی‌اش اثبات نشده است.

این در حالی است که واکسن کامل فایزر حدود ۱۹ دلار، مدرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار، آسترازنکا شش دلار، بهارات (هند) چهار دلار، جانسون ۱۰ دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار و نوواکس ۱۶ دلار است.

پیشتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن٬ انتشار توئیتی، منتقدان سیاست‌های این وزارتخانه در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را «پفیوز» خوانده بود.



حمایت کیهان از طالبان

روزنامه کیهان در سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به پیش روی های نیروهای تروریست طالبان در افغانستان نوشت: مدتی است خبرهای مهم و در عین حال عجیب و «مبهمی» از افغانستان، کشور همسایه ایران منتشر می‌شود: «پیشروی سریع طالبان در شهرهای مختلف افغانستان و سقوط یک به یک شهرهای این کشور»

جعفر بلوری٬ نویسنده این سرمقاله در ادامه مدعی شد: آنچه در رسانه‌های افغانستان و سایر کشورهای جهان درباره تحولات جاری در این کشور منتشر شده نشان می‌دهد، در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد (و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان لااقل، مخابره نشده است). طبق این گزارش‌ها، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است.



خانواده ریحانه یاسینی: ‏می‌دانیم که همکاران ریحانه و مهشاد از دنبال کردن خون عزیزانشان کوتاه نمی‌آیند

خانواده ریحانه یاسینی٬ روزنامه نگار محیط زیست کشته شده٬ طی بیانیه‌ای از همدردی خانواده مطبوعات تشکر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

‏بیانیه خانواده ‎ریحانه یاسنی
بسم الله الرحمن الرحیم
آری «مرگ گاهی ریحان می‌چیند…»
ریحانه ما سراسر شور زندگی بود اما دنیا انگیزه و شوق او را تاب نیاورد.
او تمام هنر و‌ قلم زیبایش را در راه دغدغه‌های جامعه به کار گرفت. گاهی شکوه و زیبایی را روایت می‌کرد و گاهی قلمش از غم‌ها به جان می‌آمد.
اینک ماییم و خاطراتی که بند بند وجودمان را در بر گرفته است. یاد او در سرمان و جایش در قلب سوخته‌مان همیشگی است.
سعی کردیم آنگونه که از ما خواسته بود با او وداع کنیم. از اینکه در این لحظات جانکاه همراهمان بودید، سپاسگزاریم.
‏از جامعه رسانه‌ای و فرهنگی، فعالان اجتماعی و همه مشارکت‌کنندگانی که در مراسم وداع ما را همراهی کردند و تمام کسانی که در این اندوه بزرگ، آهی از دل کشیدند، ممنونیم.
به خانواده دردکشیده مهشاد کریمی و خانواده سربازانی که آنها نیز قربانی بی‌مسئولیتی‌ها شدند، صمیمانه تسلیت می‌گوییم.
‏می‌دانیم که همکاران ریحانه و مهشاد از ریشه‌یابی این حادثه و دنبال کردن خون عزیزانشان کوتاه نمی‌آیند.
سخن زیاد است اما جان سوخته ما دیگر یاری نمی‌کند.
خانواده ریحانه سادات یاسینی


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »