? خواننده گرامی؛ ستون اخبار و گزارش‌های زیتون تا شنبه به‌روز نمی‌شود

 



درگیری نیروهای امنیتی با معترضان به نتیجه انتخابات در یاسوج



واکنش نرگس محمدی به اعلام نام ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری

نرگس محمدی٬ فعال حقوق بشر٬ طی یک بیانیه در خصوص اعلام نام ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری سیزدهم اعلام موضع کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «به عنوان یک فعال حقوق بشر ایرانی می خواهم ببینم کدام کشور، دولت، سازمان و نهاد بین المللی که شعار طرفداری از حقوق بشر سر می دهد، می‌تواند در مقابل دادخواهان ایران، به ایشان تبریک بگوید؟»

متن کامل این پیام که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

حکومت ایران با انتخابات مهندسی شده که انتخابات را از مسیر طبیعی آن خارج کرد، آقای رییسی را به عنوان رییس جمهور اعلام کرد.
من به عنوان یک فعال حقوق بشر و طرفدار صلح که طی سال‌های گذشته همه چیزم را از دست داده ام ،ریاست جمهوری آقای رییسی را به عنوان یکی از جدی ترین ناقضان حقوق بشر در طی ۴۲سال حکومت برنمی تابم.
گو اینکه انتخابات گذشته نیز ،آزاد ، سالم و‌منصفانه نبوده ،اما بر کرسی جمهوری نشستن فردی که طرف دادخواهی دادخواهان ایران است، قابل پذیرش نیست. ما دادخواه کشتار، اعدام ، زندان ، شکنجه ،فقر و فلاکت هستیم و آقای رییسی باید ابتدا پاسخگو باشد تا رییس جمهور.
به عنوان یک فعال حقوق بشر ایرانی می خواهم ببینم کدام کشور، دولت، سازمان و نهاد بین المللی که شعار طرفداری از حقوق بشر سر می دهد، می‌تواند در مقابل دادخواهان ایران، به ایشان تبریک بگوید؟



میزان آلودگی هوای زاهدان به ده برابر حد مجاز رسید

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان میزان آلودگی هوای زاهدان را ده برابر حد مجاز اعلام کرد.

حیدری گفت که در شبانه روز گذشته به سبب نفوذ گردوغبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه به زاهدان غلظت آلودگی ذرات غبار با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زاهدان به یک هزار و ۴۶۳ میکروگرم بر مترمکعب رسیده که حدود ۱۰ برابر حالت مجاز است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود که این گردوغبار گسترده شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زاهدان را نیز به دو هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد و برای ساعاتی این شرایط در شهر پایدار ماند.

حیدری با بیان اینکه در شمال استان همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه ادامه دارد، افزود که صبح دوشنبه نیز سرعت وزش باد در زابل به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار ناشی از آن شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۱۵۰۰ متر کاهش داد.



ابراهیم رئیسی: از عزیزان خارج کشور دعوت «می‌نمایم» برای بازگشت

ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضاییه فعلی و رییس جمهوری سیزدهم٬ در اولین نشست خبری خود گفت: «همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم»٬ او در ادامه تاکید کرد که «از عزیزان خارج کشور دعوت «می‌نمایم» برای بازگشت.»

او افزود: « همانند ایرانیان داخل کشور ما خود را نسبت به تامین حقوق همه ایرانیان خارج کشور نیز مسئولیت داریم.»

رئیسی ادامه داد: «ورود ایرانیان به کشور باید از طرف همه دستگاه‌ها تسهیل شود.»

رییس فعلی قوه قضاییه گفت: «بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور، ایران است. ایران جزء امن‌ترین مکان‌هاست.»



رییسی درباره اعدام‌های دهه ۶۰: باید برای اقداماتم مورد تقدیر قرار بگیرم

خبرنگار الجزیره انگلیسی در اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری٬ از او پرسید: آقای رییسی شما به دلیل نقض حقوق بشر و نقش شما در اعدام‌های سال ۶۷ تحریم هستید مورد تحریم قرار گرفته و حتی برخی نهادهای حقوق بشری خواستار پیگرد کیفری شما شدند٬ آیا این موضوع روی تعاملات شما و دنیا تاثیر خواهد گذاشت؟»

مترجم این مراسم بخش‌های مربوط به اعدام‌های سال ۶۷ را اما ترجمه نکرد.

رییسی نیز در پاسخ گفت: «از ابتدای مسوولیت به عنوان حقوقدان مدافع حقوق مردم بودم، چنین فردی باید مورد تشویق قرار گیرد حقوق بشر را رعایت کردم، به آنها که اتهام میزنند باید گفت در جایگاه مدعی قرار داریم.

او افزود: «من از ابتدای مسئولیت از ابتدا به عنوان حقوقدان به دنبال حقوق بشر بود و تمام کارهایی که انجام دادم در راست حقوق بشر بوده است.»

رئیسی ادامه داد: «در مقام قاضی باید مورد تشویق قرار گیرد چرا که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها حفظ کرده و در کسوت دادستان حقوق مردم را دنبال کرده است.»

او همچنین گفت: امروز هم خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می دانم.»

پیشتر اگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل خواستار آن شده است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران بابت اقداماتش که وی آن را «جنایات علیه بشریت» خوانده تحت تحقیقات کیفری قرار گیرد.

ابراهیم رئیسی با حکم آیت الله خمینی عضو هیاتی قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده است که در تابستان ۱۳۶۷ دوره محکومیت خود را سپری می کردند. هزاران نفر از این زندانیان طی محاکمات کوتاه به جوخه های اعدام سپرده شدند.



محمد خاتمی: فاصله میان اصلاح‌طلبان و مردم قابل انکار نیست

محمد خاتمی با صدور پیامی به مناسبت برگزاری انتخابات، ضمن تشکر از تمامی مردمی که عل‌رغم انتقادها و تنگناها در انتخابات شرکت کردند و آنان که به واسطه اهانتی که به شعور و حقوقشان شد یا به واسطه نومیدی از بهبود امور رأی ندادند٬ تاکید کرد: «در این انتخابات اما شاهد رویدادی بودیم که در خور تأمل جدی است و حاکمیت به طور خاص و جریان‌های سیاسی و مدنی به طور عام نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.»

رییس جمهوری اصلاحات ادامه داد: «عدم شرکت (بی سابقه) بالای پنجاه درصد از مردم و وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله اگر نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت نیست، نشان چیست؟ امری که خطر آن بارها تذکر داده شده، ولی مورد توجه قرار نگرفته است. عدم استقبال بخش چشم‌گیری از جامعه به دعوت به حضور و کم‌اعتنایی به نظر خیرخواهان و کسانی که مدت‌ها مرجعیت اجتماعی داشته‌اند آیا نشان نمی‌دهد که مردم از اصلاح امور نومیدند و آیا این یأس مورد سوء‌استفاده جریانهایی که به براندازی به هر قیمت می‌اندیشند نمی‌انجامد؟»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «اصلاح طلبان باید در کار خود بازنگری کنند و ضعف‌هایی را که بخصوص در دو انتخابات اخیر آشکار شد بشناسند و مرتفع کنند. آنچه امروز ایران و ایرانیان با آن مواجه‌اند نمی‌توان با مشابهت سازی و ساده سازی از جنس مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مقاطع گذشته دانست شرایط جدید ایجاب می‌کند در رویکردها و روش‌ها بخصوص با توجه به حضور نسل‌های تازه که مطالبات و توقعاتشان با گذشته متفاوت است تجدید نظر شود.»

او در ادامه نوشت: «آنچه در این انتخابات و انتخابات پیش حاصل شد آیا نشان نمی‌دهد که اعتبار اصلاح‌طلبان (نه اصلاح‌طلبی) در جامعه کاهش یافته است؟ امروز اگر شاهد فاصله میان ملت و حکومت هستیم، فاصله میان اصلاح‌طلبان و مردم و حتی بخش مهمی از علاقمندان آنان نیز قابل انکار نیست.»



سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: قصاص والدین برای قتل فرزندان خلاف اسلام است

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، امروز اعلام کرد که بر اساس شرع اسلام مساله قصاص والدین ممکن نیست بنابراین تشدید مجازات در اندازه افزایش مدت حبس و یا گرفتن حضانت فرزندان دیگر خواهد بود.

خردادماه سال گذشته زمانی که خبر قتل رومینای نوجوان به دست پدرش در سراسر ایران پیچید، فارغ از احساسات تلخ اما نگاه ها رو به سوی دولت و مجلس و دستگاه قضا رفت. در آن زمان معصومه ابتکار خبر داد که دولت لایحه‌ای در این زمینه تدوین خواهد کرد. خرداد ماه سال بعد در سالگرد قتل رومینا بود که پرونده خرمدین‌ها افکار عمومی را در شوک بزرگی فرو برد. از گوشه و کنار اخبار به گوش رسید که هم پدر رومینا و هم پدر خانواده خرمیدن درباره عدم مجازات حقوقی و قضایی پدر قاتل فرزند پرس‌وجو کرده‌اند.

هشتم خرداد ماه لایحه «تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند» که به پیشنهاد قوه قضائیه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شده بود در هیات دولت تصویب و روانه بهارستان شد. حالا لایحه روی میز است و سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم درباره بررسی آن به اعتمادآنلاین از لحاظ بررسی مساله در چارچوب شرع توضیح داده است.

حسن نوروزی در پاسخ به سوالی درباره قیاس این قتل با انوع دیگر قتل نفس مستحق قصاص تاکید کرد: شرع مقدس اسلام قصاص را حق ولی و صاحب دم می‌داند و البته در برخی موارد از جمله موضوعات فساد فی الارض و مواردی از این دست نیز لازم است اما در مورد قتل فرزند به دست پدر، شرع مقدس چنین نگاهی ندارد و ما نیز در قانون‌گذاری چنین مساله‌ای را لحاظ نخواهیم کرد.

نوروزی بر مساله ولایت پدر بر فرزند تاکید کرد و گفت: «اساس اسلام اختیاراتی را به ولی داده است و این اختیارات مبنای تصمیم‌گیری در موارد قانون‌گذاری است. در بسیاری از موارد دیگر هم همین است و مساله تنها ولی دم بودن نیست کما این که دختر باکره بدون اذن پدر حق ازدواج ندارد و این پدر است که باید این اذن را بدهد و یا در مساله ارث مسائلی از جانب پدر حاکی از ولایت او بر فرزند است.»

او ادامه داد: «به خاطر یک یا دو مورد در جامعه که نمی‌توان مبنای اسلام را زیر پا گذاشت.»

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: «مبنای تصمیم‌گیری مجلس اصول مسلم اسلامی است نه شعارهای نمادین.»



نیروگاه اتمی بوشهر به‌طور موقت از مدار خارج شد

غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به‌طور «موقت» از مدار خارج شده است و انتظار می‌رود که کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو شود.

او در گفت‌وگویی با صدا و سیما گفت که «از دیروز با خروج اضطراری سه چهار روزه نیروگاه اتمی، با کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی تولید مواجهیم».

غلامعلی رخشانی‌مهر افزود که تولید برق ایران در سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و مصرف آن نیز حدود ۶۰ هزار مگاوات بود، در حالی که تولید اکنون به ۶۱ هزار مگاوات رسیده است و مصرف در هفته گذشته نیز بالغ بر ۶۲ هزار مگاوات بود.

سازمان انرژی اتمی ایران علت تعطیلی موقت نیروگاه بوشهر را «بروز نقص فنی» اعلام کرده ولی جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرده است.

این سازمان گفته که «نیروگاه بوشهر به طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد و ظرف چند روز آینده مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »