تلاش بیت رهبر برای متلاشی کردن اصلاحات

«حضور همتی در انتخابات امداد الهی بود»

زیتون– وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی٬ شب گذشته٬ در یادداشتی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و نوشت، حضور سه رقیب برای ابراهیم رئیسی در انتخابات «امداد الهی» بود.

وحید حقانیان در این یادداشت با اشاره به حضور محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی در جریان رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۰ نوشته است: «حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینآ باید گفت اینها خود را به گونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند.»

معاون امور ویژه دفتر علی خامنه‌ای افزوده است که عبدالناصر همتی نیز به این «معنا کمک» کرد، زیرا «ضد انقلاب و دشمنان کشور»، انتخابات را تحریم و عده‌ای هم متاسفانه در داخل، نا آگاهانه و یا از سر غفلت، شعار «رای بی رای» را سر می دادند و به نوشته حقانیان «حضور همتی این بازی را برهم زد»

اعتراف وحید حقانیان به «حضور همتی برای برهم زدن بازی تحریم» تایید کننده خبری است که پیشتر مبنی بر نامزدی همتی در انتخابات به دعوت حسین طائب منتشر شده بود.

پس از ثبت نام عبدالناصر همتی٬ رییس بانک مرکزی دولت دوازدهم و یکی از چهره‌های شاخص مورد انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت در انتخابات مجلس دوازدهم٬ خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه او به «دعوت» حسین طائب مسئول فعلی اطلاعات سپاه پاسداران در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است.

پس از آن که صلاحیت او در این دوره از انتخابات توسط شورای نگهبان نیز احراز شد٬ برخی منابع خبری مدعی شده بودند که همتی در جلسه‌ای با اعضای شورای نگهبان «تعهد» داده است که تا آخر در صحنه باقی بماند و انصراف ندهد.

معاون امور ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی در یادداشتی که شب گذشته توسط ایسنا منتشر شد٬ ضمن تایید تلویحی این اخبار٬ اضافه کرده است: «وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای ‌پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.»

حقانیان همچنین تاکید کرده است که رضایی٬ قاضی‌زاده هاشمی و همتی «با وجود فشارهای شدید عده‌ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک» نکردند و خود را نامزد پوششی فرض نکرده و با «جدیت در صحنه باقی ماندند تا انتخابات ۱۴۰۰علیرغم تبلیغات چندین ماهه و سنگین دشمنان»، رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد.

معاون رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «نتیجه همه این فرایندها و نارضایتی شدید مردم، برای عدم رای آوری همتی که خود اتفاقا عضوی از دولت مستقر، فاقد مقبولیت، به حساب می‌آمد، کافی بود و از قبل هم قابل پیش‌بینی بود.»

حقانیان در یادداشت خود از عبدالناصر همتی به عنوان «کاندیدای غیر رسمی و تحمیلی جبهه اصلاحات» نام برد و برآورد از میزان رای‌آوری همتی، قبل از برگزاری رای‌گیری، تاکید کرد که «امید به رای آوری نامزد غیر رسمی و تحمیلی جبهه اصلاحات بعد از هشت سال تکرار ناکامی و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی  به سرابی بیش نمی‌ماند.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد و به گفته وزارت کشور ۴۸.۸ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این میزان از مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود.

با این که برخی احزاب و شورای اجماع ساز اصلاح طلبان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نامزدی ندارد٬ اما برخی از چهره‌های اصلاح طلب از عبدالناصر همتی حمایت کردند و حتی در روز انتخابات برای موج سازی تلاش کردند. تلاشی که در نهایت برای این تفکر تنها اندکی بیش از دو میلیون رای با خود به همراه داشت.

به رغم تمامی تلاش‌های برخی از اصلاح طلبان و صحنه گردانی نظام برای افزایش مشارکت بنابر اعلام رسمی وزارت کشور اما از این تعداد تنها ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. یعنی از جمعیت واجدین شرایط سی میلیون و سی و هشت هزار و سه نفر از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

اما از میان شرکت کنندگان نیز ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ نفر رای باطله دادند. یعنی در مجموع بیش از چهل میلیون نفر یا انتخابات را تحریم کردند یا در قدم دوم رای باطله دادند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تلاش بیت رهبر برای متلاشی کردن اصلاحات

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »