? زنده| جشن پیروزی هواداران رئیسی در میانه کرونا

 

 


جشن پیروزی هواداران رئیسی در میانه کرونا

 



جان باختن یک کولبر بر اثر شلیک مستقیم

بصیر احمدزاده، کولبر پاوه‌ای، چند روز پس از شلیک مستقیم نیروهای مرزی جان باخت.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، بصیر احمدزاده که روز ۲۴ خرداد به هنگام کولبری از ناحیه سر هدف گلوله نیروهای مرزی قرار گرفته بود، روز جمعه، ۲۸ خرداد، در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، برادر بصیر احمدزاده نیز در جریان تیراندازی زخمی شده بود، اما در مورد وضعیت جسمانی او تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

یک منبع نزدیک به این دو برادر گفته است که جسد او تاکنون به خانواده تحویل داده نشده و شورای تامین استان از خانواده او خواسته تا پس اتمام انتخابات، خبر مرگ فرزند خود را اعلام کنند.

اخبار و گزارش‌های مربوط به کشته‌ شدن کولبران در مناطق مرزی ایران هر چند روز یک‌ بار از سوی سایت‌های حقوق بشری منتشر می‌شود.

بنا بر گزارشی که هه نگاو پیشتر منتشر کرده بود، طی ماه مه ۲۰۲۱ (۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد) دست‌کم ۴ کولبر و کاسبکار در مرزهای کُردستان کشتە و ۱۳ نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ٨٢.۵ درصد این موارد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران قربانی شدەاند.



عفو بین الملل خواستار تحقیقات کیفری ابراهیم رئیسی شد

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعدام‌ هزاران زندانی در تابستان سال ۶۷،‌ می‌گوید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور آینده ایران، باید «به خاطر جرائم بین‌المللی» تحت تعقیب کیفری قرار گیرد.

این سازمان در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد در واکنش به اعلام نام ابراهیم رئیسی به عنوان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران منتشر کرد تاکید می‌کند که چنین اتفاقی «نمودی فجیع از قصور جامعه بین‌المللی در رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران است.»

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعدام گسترده زندانیان در دهه شصت بخصوص سال ۶۷ ٬ از آن به عنوان «جنایت علیه بشریت» نام برده و اتهامات ابراهیم رئیسی را «قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه در ابعاد گسترده و سازمان‌یافته» اعلام کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه عفو بین‌الملل به سابقه ابراهیم رئیسی در دوران ریاست او بر قوه قضاییه اشاره شده و «دستگیری بی‌ضابطه هزاران» مخالف و معترض حکومت و دادن «مصونیت مطلق به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی» که «مسئول کشتار صدها مرد، زن و کودک طی اعتراضات سراسری آبان ۹۸» بوده‌اند، به عنوان نمونه‌ای دیگر از سوابق ابراهیم رئیسی یاد شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از وضعیت موجود که باعث شده است مقام‌های جمهوری اسلامی «از عدالت بگریزند و به جای آن، به مناصب بالای قدرت دست یابند» تاکید کرده است که این وضعیت علاوه بر اعمال «تأثیری ویرانگر بر قربانیان و خانواده‌های آنان»، کمک کرده است که «زمینه ارتکاب مکرر جرایم بین‌المللی و نقض حقوق بشر در ایران به شکلی گسترده و نظام‌مند فراهم» شود.



صدور مجوز مصرف اضطراری برای دو «واکسن ایرانی»

حسن روحانی، رییس جمهوری، از صدور مجوز مصرف اضطراری «دو واکسن ایرانی» خبر داد و گفت واکسیناسیون عمومی با این واکسن‌ها از این هفته و هفته آینده آغاز خواهد شد.

روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که در مجموع پنج واکسن کرونا در ایران تولید خواهد شد.

هفته گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اعلام اینکه مجوز مصرف اضطراری واکسن «کووایران برکت» صادر شده است گفت واکسن پاستور نیز قرار بود همزمان مجوز مصرف اضطراری بگیرد اما «یکی دوتا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد».

مقام‌های ایران و نهادهای مربوط تاکنون هیچ گزارش شفافی درباره مراحل مختلف آزمایش‌های واکسن‌های ایرانی و پیامدهای احتمالی آن منتشر نکرده‌اند.

روحانی در سخنان روز شنبه همچنین تعداد زیاد جلسات برگزار شده در ستاد ملی مقابله با کرونا را نشانه موفقیت خود دانست و ادامه داد: «فکر نمی‌کنم هیچ کشوری پیدا کنیم که رییس جمهور کشور در هفته بین ۲ تا ۳ جلسه در طول این ۱۶ ماه ویژه کرونا گذاشته باشد.»



احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر انگلستان در تهران به این وزارتخانه و اعتراض به بروز مشکلاتی برای رای دهندگان ایرانی در انگلیس خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه توضیح داد: «به دنبال اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در برخی شهرهای این کشور از جمله لندن و بیرمنگام که با توهین به رای دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رای دهندگان از سوی عناصر تروریست ضد انقلاب و مخالف دمکراسی همراه بود، راب مک ایر سفیر بریتانیا امروز از سوی دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به وی اعلام گردید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «در این ملاقات نسبت به عملکرد شیطنت آمیز و نفاق افکنانه رسانه های فارسی زبان مستقر در بریتانیا از جمله بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال که با برنامه ها و نوع خبر سازی‌های خود سعی در تقویت تحریم انتخابات، تشویق مردم به اعتراضات خیابانی و اخلال در روند انتخابات داشتند نیز شدیداً انتقاد شد و تاکید گردید این اقدامات خلاف دمکراسی و مشوق تحرکات آشوبگرانه، در حافظه مردم ایران ثبت خواهد شد.»



رئیسی اول شد٬ آرای باطله دوم

جمال عرف٬ رییس ستاد انتخابات کشور٬ ساعتی پیش در نشستی خبری که در ستاد انتخابات کشور برگزار شد، به ارایه نتایج اولیه آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت.

بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم  رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.

او تعداد شرکت‌کنندگان را  ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که محسن رضایی سه میلیون و ۳۰۰ هزار رای، ناصر همتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار رای، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یک میلیون رای کسب کرده‌اند.

همچنین خبرهای رسیده حاکی از این است که تا اینجای کار چهارمیلیون و صدهزار آرای باطله و یا سفید شمرده شده است.



اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری

رییس ستاد انتخابات کشور نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد:

بر اساس تعرفه‌های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند.

رئیسی بیش از ۱۷،۸۰۰،۰۰۰ رای

محسن رضایی بیش از ۳،۳۰۰،۰۰۰ رای

همتی بیش از ۲،۴۰۰،۰۰۰ رای

قاضی‌زاده هاشمی حدود ۱ میلیون رای



بازداشت ۲۷ نفر در استان گیلان به اتهام «خدشه‌دار کردن سلامت انتخابات»

ایسنا به نقل از جانشین فرمانده پلیس استان گیلان از بازداشت ۲۷ نفر در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد.

جانشین فرمانده پلیس استان گیلان اتهام افراد بازداشتی را «خدشه‌دار کردن سلامت انتخابات» عنوان کرده، اما توضیح نداده است که این افراد دقیقا مرتکب چه عملی شده‌اند.

حسین حسن‌پور گفت: «این شهروندان قصد خدشه‌دار کردن سلامت و برهم زدن امنیت انتخابات را داشتند که توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت شدند.»

حسن‌پور همچنین گفته است که «پلیس امنیت عمومی گیلان تاکنون با ۸۵ نفر دیگر نیز در این راستا برخورد کلامی داشته است».

او افزود: «همچنین به ۵ هزار و ۷۳ واحد صنفی تذکر، برای هزار و ۷۳ واحد صنفی اخطار پلمب صادر، از هزار و ۳۷۱ واحد صنفی اخذ تعهد و ۱۵۵ واحد صنفی نیز پلمب شدند.»

در همین زمینه رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا روز جمعه به مدیران کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هشدار داد که «انتشار محتوا و تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید منطبق بر قوانین انتخاباتی باشد.»



پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات٬ همتی به رئیسی تبریک گفت


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »