? زنده| آخرین پیشبینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

 



آخرین پیشبینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور٬ مدعی شد که طبق پیش‌بینی‌‌ها مشارکت در انتخابات ۴٧ درصد است. این در حالی است که پیشتر معاون سیاسی وزیر کشور، مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را بین ۳۴ تا ۴۷ درصد برآورد کرده بود.

رحمانی فضلی محدودیت‌های کرونا و جدی نبودن رقابت‌های انتخاباتی را از جمله دلایل کاهش مشارکت در انتخابات دانست و گفت که اگر اقداماتی انجام می شد و از جمله اصلاح طلبان از یک نامزد واحد حمایت می کردند، مشارکت افزایش می یافت.

وزیر کشور همچنین گفت که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرده که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بین ۳۷ تا ۴۷ درصد برآورد شده است. این سخنان اعتراض برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس را به دنبال داشته است.

نتایج نظرسنجی تلفنی شرکت تحلیل داده های «استاسیس» بعد از آخرین دور مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که به سفارش ایران اینترنشنال انجام شده، حاکی از مشارکت ۳۲ درصدی و پیشتازی ابراهیم رئیسی است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مشارکت نکردن و تحریم انتخابات در میان جوانان فراگیرتر است.



مدیرکل آژانس: احیای توافق هسته‌ای به بعد از انتخابات ایران موکول می‌شود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالاتی درباره روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، گفت که احیای توافق هسته ای به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول می شود.

رویترز خبر داد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی که روز چهارشنبه منتشر شده، گفت که باید برای احیای توافق هسته ای تا شکل گیری دولت جدید ایران صبر کرد.

گروسی در گفت و گویی با روزنامه ایتالیایی La Republica در پاسخ به این سوال که مذاکرات در چه مرحله ای قرار دارند، گفت: همه می دانند که در این مقطع، لازم خواهد بود که تا تشکیل دولت جدید در ایران صبر کنیم.

مدیرکل آژانس همچنین مطرح کرد: مذاکراتی که چند هفته است ادامه دارند، به مسائلی بسیار پیچیده و حساسی پرداخته‌اند اما آنچه لازم است، اراده سیاسی طرف های مذاکره کننده است.

مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات از ماه گذشته برگزار شده است.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می کنند.



 محسن مهرعلی‌زاده و علیرضا زاکانی انصراف دادند

محسن مهرعلیزاده در نامه ای به وزیر کشور از ادامه حضور در رقابت های انتخاباتی انصراف داد.  جبهه اصلاحات در جلسات متعددی که تشکیل داده بود حاضر به حمایت از مهر علیزاده نشد.

علیرضا زاکانی از حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد. در بیانیه انصراف زاکانی آمده است: «با توجه به اقبال فراوانی که از آقای رئیسی شده است من ایشان را اصلح می دانم و خودم هم به ایشان رای میدهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.»



جنگل‌های زاگرس پس از سه روز همچنان می‌سوزند

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:‌ «جنگل‌های کوه حاتم در مرز این استان با استان خوزستان پس از سه روز در حال سوختن هستند.»

محمد محمدی علت این آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس را «انسانی» توصیف کرده و توضیح داده است که آتش از بعدازظهر روز دوشنبه آغاز شده و هنوز خاموش نشده است.

به گفته محمدی، با وجود آغاز آتش‌سوزی در روز دوشنبه، هنوز بالگرد آب‌پاش به این منطقه نرسیده و قرار است تنها یک فروند «ظهر چهارشنبه» به منطقه اعزام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «کوه حاتم در مرز مشترک شهرستان‌های لنده و بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان است و این آتش‌سوزی از سمت استان خوزستان به عرصه‌های منابع طبیعی استان ما سرایت کرد.»

در سال‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع طبیعی ایران بارها از روی سهل‌انگاری یا به‌عمد طعمه آتش شده و این حریق‌ها به‌ویژه در شرایط کم‌آبی و خشکسالی بیشتر اتفاق می‌افتد.



جبهه اصلاحات: در انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم

جبهه اصلاحات ایران با تاکید بر معنادار نبودن انتخابات تاکید کرد که از هیچ یک از نامزدهای انتخابات حمایت نخواهد کرد.

در پی برگزاری آخرین جلسه مجمع عمومی اصلاحات و بررسی آخرین شرایط جبهه اصلاحات ایران با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به نقض اصول قانون اساسی و ظلم و اجحاف در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات تاکید کرد جبهه اصلاحات از معرفی کاندیدا در انتخابات خودداری می‌کند.
در عین حال در بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است تصمیم احتمالی برخی احزاب عضو و اشخاص حقیقی در حمایت از نامزدهای موجود را محترم و مبتنی بر حق تحفظ آنان دانسته است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »