? زنده| نامه حسن روحانی به شورای نگهبان برای بازنگری در روند ردصلاحیت‌ها

 



در پی اجرای مصوبات ستاد مدیریت کرونا، بازار بندرعباس از امروز شنبه به لحاظ عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ایام کرونا تعطیل است.

عزیزاله کناری، فرماندار شهرستان بندرعباس ظهر امروز در این خصوص توضیح داد: «به منظور کاهش میزان مبتلایان و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا هرگونه تردد به سمت روستاها از شهر و به سمت شهر از روستاها ممنوع و توسط دهیاران و بسیج روستاها و شوراها در ورودی روستاها کنترل و رصد می شود.»

نماینده عالی دولت در شهرستان همچنین گفت: «ورودی و خروجی شهر بندرعباس نیز به لحاظ حساسیت آن توسط دوربین و پلیس بصورت ۲۴ ساعته رصد می شود و با متخلفان اعمال قانون شدید صورت خواهد گرفت.»

او افزود: «ورود هرگونه مسافر و مهمان از سایر استانها و شهرستانها به بندرعباس ممنوع و موضوع از طریق پلیس راه ها و گلوگاه ها توسط انتظامی و پلیس راه رصد و اعمال قانون خواهند شد.»



برای بازنگری در روند ردصلاحیت‌ها روحانی به شورای نگهبان نامه نوشت

حسن روحانی٬ رییس جمهوری در پی رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری٬ به شورای نگهبان نامه نوشت.

ایسنا امروز خبر داد که نامه روحانی به شورای نگهبان روز چهارشنبه ارسال شده است. پیش از این تایید شده بود که روحانی در همان تاریخ نامه‌ای نیز برای آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود.

بر اساس گزارشی که امروز ایسنا منتشر کرد حسن روحانی «در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری» نامه‌ را به شورای نگهبان ارسال کرده، اما هنوز «جوابی برای نامه ارسال دریافت نکرده است».

جزئیات نامه ارسالی رییس‌جمهوری به شورای نگهبان منتشر نشده و مشخص نیست که آیا آیت‌الله خامنه‌ای به نامه رییس جمهوری پاسخ داده است یا خیر.

هرچند روز پنج‌شنبه علی خامنه‌ای از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدها دفاع کرد.



نماینده ولی فقیه در سپاه: باید ایران را آزاد کنیم

عبدالله حاجی صادقی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران٬ گفت: «نماینده ولی فقیه در سپاه: باید ایران را آزاد کنیم و کشور را به دست مدیرانی ولایتمدار و انقلابی بسپاریم.»

حاجی صادقی افزود: «انقلاب در مسیر خود هنوز دشمن دارد و اکنون نیز آمریکا شیطان بزرگ است و از دشمن توقعی جز دشمنی نداریم؛ آن که مهم است این بوده که ماهم مثل شهیدان ثابت قدم باشیم و بدانیم اکنون عرصه جهاد اصغر است لباس رزم و عرصه جهاد اکبر است لباس بصیرت افزایی بپوشیم و در عرصه فتنه دشمن نورافکن شویم.»

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه در عرصه انتخابات و جهاد اکبر حضور مجاهدانه داشته باشیم، ادامه داد: «تک تک ما باید مبلغ و هادی سیاسی باشیم برای اینکه انسان‌های دیگر را راهنمایی کنیم و بدانیم امروز صندوق‌های رای میدان جنگ است.»

او مدعی شد: «امروز خرمشهرهای خطرناک‌تری داریم و امروز باید ایران را آزاد کنیم و ایران را به دست مدیرانی ولایتمدار، ظلم ستیز و با روحیه انقلابی با فرهنگ شهادت و ایثار و مدیرانی که مدیریت را فرصت خدمت و نوکری مردم بدانند.»

حاجی صادقی گفت: «امروز هم در حضور و هم در انتخاب آگاهانه و شکل‌گیری دولت مقتدر و مومن و در ولایت یک سرباز و نه یک سردار، نقش ایفا کنیم.»



تهدید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت‌بر تبلیغات انتخابات، به نامزدها هشدار داده: «حرف‌های ساختارشکنانه احتمالی هر یک از نامزد‌ها در مناظره‌های زنده تلویزیونی به نهاد‌های مسوول مربوط گزارش می‌شود.»

در همین رابطه شکارچی، سخن‌گوی ستاد کل نیروهای مسلح، هم به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد‌آوری کرده: «نامزدهای ریاست جمهوری به هیچ عنوان مجاز نیستند که برای جذب رای به موضوعاتی مانند «سرباز حرفه‌ای» بپردازند.»

سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد.

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رییس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رییس‌ جمهوری پیشین، از غایبان این فهرست هستند.



بازگشت اولین گروه اتباع ایرانی از هند

پس از گذشت سه هفته از درخواست وزارت خارجه برای بازگرداندن اتباع ایرانی از هند و پاکستان به دلیل بحران کرونا در این دو کشور، ستاد کرونا از ورود اولین گروه از این افراد از هند خبر داد.

حسین قاسمی، دبیر اجتماعی ستاد کرونا، به ایلنا گفت تعداد اتباع ایرانی در هند را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر و تعداد ایرانیان در پاکستان را ۱۵۰ نفر اعلام است و افزود که این افراد در قالب سه پرواز به کشور بازخواهند گشت.

به گفته او، این افراد پس از تکمیل فرم تعهد که از سوی وزارت امورخارجه در اختیارشان قرار می‌گیرد و پرداخت هزینه‌های مربوط به بلیت و اقامت‌شان در دوران قرنطینه به کشور بازمی‌گردند.

دبیر اجتماعی ستاد کرونا همچنین گفت که از جمله شروط وزارت بهداشت برای بازگشت این افراد سپری کردن ۱۴ روز دوران قرنطینه در هتل‌های مشخص و ارائه تست معتبر منفی کرونا قبل از خرید بلیت است.

قاسمی از ورود اولین گروه از این شهروندان از هند خبر داد و گفت که باقی افراد در «فواصل زمانی مشخص» به کشور بازخواهند گشت.



تعطیلی‌ ورزش ایران تا ۱۵ خرداد

استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد، باشگاه‌های ورزشی سالنی و مدارس فوتبال تا پایان ۱۵ خردادماه سال جاری در ۲۲۷ شهر کشور، مجوز فعالیت نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، طبق جدیدترین رنگ‌بندی رسمی اعلامی کشور در حال حاضر ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و در عین‌حال هیچ شهرستان آبی در کشور وجود ندارد.

هم اکنون شهرستان‌های دیر و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، جیرفت، سیرجان و شهربابک (استان کرمان)، سرپل‌ذهاب (استان کرمانشاه)، بندرعباس، جاسک، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار دارند.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت تیم‌های ملی و لیگ‌های وابسته به عنوان گروه شغلی یک در رشته‌های مختلف از جمله شهرهای قرمز نیز مجاز است.

هم‌چنین استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی در دسته مشاغل گروه سه قرار گرفته‌اند تا مجاز به فعالیت در شهرهای زرد باشند، علاوه بر این باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی دارای مجوز فعالیت در شهرهای زرد هستند.

این درحالی است که مدارس فوتبال نیز، صرفا در شهرهای زرد رنگ از نظر شیوع ویروس کرونا امکان و مجوز فعالیت دارند و بازگشایی و فعالیت آن‌ها در شهرهای با رنگ نارنجی و قرمز غیرقانونی است.



فرمانده ناجا: با تحریم‌کنندگان انتخابات برخورد می‌کنیم

حسین اشتری، فرمانده پلیس ناجا، «تحریم کنندگان انتخاباتی» را تهدید کرد.

او با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره شرکت در انتخابات، افرادی را که به گفته او «هنجارشکن انتخاباتی» هستند و «مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند» به برخورد تهدید کرد.

حسین اشتری که مداحان سخن می‌گفت، از آنها خواست که «همه را پای صندوق رأی» بیاورند و به نامزدی رای دهند که رهبر جمهوری اسلامی معیارهای آن را توضیح داده است.

صدای تحریم که همیشه در میان ایرانیان هواداران محدود اما پر و پا قرصی داشت، در انتخابات مجلس اسفند ۱۳۹۸ بلند و فراگیر شد، حال در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد تحریم، یا به تعبیر فاصله‌گذارانه عده‌ای «رای ندادن»، به عنوان گزینه‌ اصلی خودنمایی می‌کند.

جدای از قهر رای‌دهندگان پیشین که از مجلس ۹۸ به صندوق‌ها پشت کردند، این بار بازمانگان قربانیان اسقاط هواپیمای اکراینی و خانواده‌های کشته شدگان آبان ۹۸ فعالانه به میدان آمدند و بر «رای‌-بی-رای» تاکید کردند. حال با کار شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده و میدان دادن به گروه خیلی کوچکی از خودی‌ها، به نظر می‌رسد بخشی از افرادی که پای ثابت رای دادن بودند هم دیگر دست و دلشان به برگه رای نرود.



ادعای رییس زندان‌ها: سپیده قلیان از شرایط و امکاناتش در زندان راضی است

محمدمهدی حاج‌محمدی٬ رییس سازمان زندان‌ها٬ از شرایط خوب سپیده قلیان و امکانات در اختیارش در زندان خبر داد.

محمدمهدی حاج‌محمدی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «دیروز در بوشهر، بخاطر دروغ‌های اخیر رسانه‌های سعودی درباره زندانیان سیاسی زن، شخصا پیگیر وضعیت خانم سپیده قلیان شدم‌.

از شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود. با علاقه و روحیه خوب، شیرینی‌هایی که خودش در زندان پخته بود را تعارف می‌کرد.‌ البته از بابت سختی رفت و آمد خانواده‌اش نگران بود.»

سپیده قلیان روز ۲۰ اسفند سال گذشته با «دست‌بند و پابند» از زندان اوین تهران به زندان بوشهر تبعید شد.

این فعال کارگری ساکن شهر دزفول هستند. مسئولان زندان به سپیده قلیان گفته بودند که او را به زندان سپیدار اهواز منتقل می‌کنند، ولی به وعده خود عمل نکردند.

خانواده سپیده قلیان باید برای ملاقات احتمالی با این زندانی حدود ۱۵۰ کیلومتر از شهر دزفول تا اهواز را طی کنند.

سپیده قلیان آبان ۹۷ همراه با حدود ۲۰ تن از کارگران هفت‌تپه و فعالان کارگری در پلیس امنیت شهرستان شوش بازداشت و سپس به اهواز منتقل شد. او و همچنین اسماعیل بخشی پس از آزادی از زندان اعلام کردند که شکنجه شده‌اند.

با این حال قوه قضائیه نه تنها هیچ تحقیقی درباره موضوع شکنجه انجام نداد، بلکه سپیده قلیان را این بار به پنج سال حبس محکوم کرد و تلویزیون جمهوری اسلامی نیز گزارشی با عنوان «طراحی سوخته» علیه آقای بخشی، خانم قلیان و چند فعال کارگری پخش کرد و آن‌ها را به «گروه‌های برانداز در خارج از کشور» منتسب کرد.



طرح «ممنوعیت خروج مسئولان پس از اتمام مسئولیت از کشور» در کمیسیون قضایی مجلس

موسی غصنفرآبادی٬ رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس٬ با اشاره به اینکه «طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور» در دستور کار این هفته کمیسیون قضایی قرار دارد برخی از جزئیات آن را تشریح کرد.

موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص طرح «ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور» توضیح داد: «کلیات و جزئیات این طرح در جلسات این هفته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به بررسی گذاشته می شود تا کارشناسی های انجام شده به بحث گذاشته شود و اعضای کمیسیون نظر خود را مطرح کنند.»

غصنفرآبادی افزود: «این طرح موارد و مباحث مفصلی دارد که فعلا به جزئیات کامل آن نمی پردازم، هدف این طرح این است که مدیران و مسئولانی که خدایی نکرده اتهامی متوجهشان باشد تا مدتی نتوانند از کشور خارج شوند، موضوع اتهام ها و جزئیات این موضوع هم از سوی طراحان مشخص شده است، در واقع این طرح متوجه مسئولان و مدیرانی است که اتهام متوجه آنها باشد و در خصوص مدیران و مسئولانی که شرایط مورد نظر این طرح را نداشته باشند چنین بحثی مطرح نیست.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »