ابعاد جدیدی از کشتار آبان ۹۸

زیتون– آمار جدید از میزان مرگ و میر در آبان ماه سال ۹۸، احتمالا ابعاد جدیدی از سرکوب خونین مردم معترض به افزایش قیمت بنزین را آشکار می‌سازد.

ماهان غفاری، پژوهشگر ژنتیک جمعیتی و اپیدمولوژی، در گزارشی در این رابطه نوشت است که ایران در پاییز ۹۸ ٬قبل از ورود کرونا٬ شاهد رشد غیر عادی مرگ و‌ میر بوده است. این مطالعه میزان متوسط فوت اضافی در کل کشور در پاییز ۹۸ را ۷۶۸۵ نفر تخمین می‌زند.

در این گزارش مشخصا به آمار مرگ و میر در آبان ۹۸ نیز اشاره دارد و تاکید می‌کند که مرگ و میر ایران در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ٩٨)، ۴۲۰۱ نفر بیشتر از اکتبر و ۴۹۰۲ نفر بیشتر از دسامبر ۲۰۱۹ و ۶۳۰۲ نفر بیشتر از نوامبر ۲۰۱۸ بوده است.

افزایش قیمت بنزین جرقه شروع اعتراض

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

بهمن ماه سال گذشته وب‌سایت «صدای مدافعان» خبری منتشر کرد مبنی بر این‌‌که نیروهای مسلحی که طی سال‌های گذشته تحت عنوان «مدافعان حرم» در سوریه برای سرکوب مردم این کشور آماده شده بودند٬‌برای سرکوب مردم به خیابان‌ها فرستاده شدند.

در این متن آمده‌است: «می‌بینیم که دولتی‌ها باز هم مدافعان حرم را به صف اول مبارزه با مردم کشور خود می‌فرستند و خود هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند.»

تفاوت آمار بین نهادهای بین المللی و جمهوری اسلامی

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور خردادماه سال ۹۹ در یک برنامه تلویزیونی برای اولین بار از آمار رسمی کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ سخن گفت.

به گفته او ۸۰ درصد در کسانی که در اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ کشته شدند با سلاح‌های سازمانی جان باخته‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با «برنامه نگاه یک» در خصوص تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفت: «حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و این افراد شهید خوانده شده‌اند.»

بر این اساس به گفته وزیر کشور بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشته شدند و ۸۰ درصد آنها با سلاح های سازمانی جان خود را از دست دادند.

آمار اعلام شده توسط عبدالرضا رحمانی فضلی با تعداد کشته‌شدگان که توسط نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر اعلام شده اما تفاوت داشت.

در همین زمینه، عفو بین‌الملل نیز خردادماه سال ۹۹ جزییات آمار کشته شدگان را اعلام کرد و گفت، دست کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ در ۳۷ شهر و هشت استان ایران کشته شدند. با این حال، عفو بین الملل می‌گوید، تعداد واقعی کشته شدگان آبان ۹۸ احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.

طبق آمارهای عفو بین‌الملل، محله‌های فقیرنشین حاشیه شهر تهران با ۱۶۳ کشته و پس از آن استان خوزستان با ۵۷ کشته و استان کرمانشاه با ۳۰ کشته بالاترین رقم قربانیان را داشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه ۹۸ در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

پیش از آن نیز حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرده بود که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شدند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »