? زنده| تمدید توافق موقت نظارتی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

 



تمدید توافق موقت نظارتی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند توافق موقت خود برای نظارت بر سایت‌های هسته‌ای را که روز جمعه منقضی شده بود، برای یک ماه دیگر تمدید کرده‌اند.

این خبر را ابتدا نماینده ایران در آژانس اعلام کرد و رافائل گروسی، ‌مدیر کل آژانس،‌ نیز تمدید یک ماهه را تایید کرد.

توافق قبلی ایران و آژانس سه ماهه بود و اول خرداد به پایان رسید.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی، روز دوشنبه سوم خردادماه گفت تهران به آژانس اطلاع داده با ادامه ضبط داده دوربین‌ها در سایت‌های هسته‌ای حداکثر به مدت یک ماه موافق است.

به گفته غریب‌آبادی، داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران است و به آژانس منتقل نمی‌شود، همچنین داد‌های یک ماه پیش رو نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. او تاکید کرد: «در رابطه با حذف یا انتقال داده‌ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه‌ماهه همچنان حاکم خواهد بود.»

پس از آن رافائل گروسی، ‌مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ این خبر را تایید کرد و گفت داده‌های سه ماه گذشته نگهداری خواهد شد، اما تا زمان پایان تمدید توافق تحویل داده نخواهد شد.

بر اساس توافق اصلی قرار بود داده‌ها در پایان زمان انقضا از بین برود. به گفته گروسی، اینکه پس از پایان این تمدید چه تصمیمی برای داده‌ها گرفته می‌شود و در صورتی که برجام احیا نشود سطح همکاری‌ها چه طور خواهد بود، در آینده مشخص خواهد شد.



نرگس محمدی: از حکم شلاق و حبس سرپیچی می‌کنم

نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران٬ اعلام کرد که حکم صادرشده را به‌رسمیت نمی‌شناسد و از آن «تمرد و سرپیچی» خواهد کرد.

نرگس محمدی به تحمل ۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد.

این فعال حقوق بشر روز دوشنبه سوم خرداد در مصاحبه با رادیو فردا گفت: «در این پرونده جای شاکی و متهم عوض شده و هر حکمی که بخواهند اعمال کنند، من تمرد و سرپیچی خواهم کرد و اجازه نخواهم داد که به من شلاق بزنند. اگر ابلاغ معرفی به زندان هم برای من صادر شود، به زندان مراجعه نخواهم نکرد».

نرگس محمدی همچنین از رسیدگی نشدن به شکایتش از نیروهای امنیتی و قضایی که دی ماه ۹۸ در زندان اوین به او «حمله فیزیکی شدید» کردند خبر داد و گفت این در حالی است که «پزشکی قانونی بیش از ۲۴ مورد آثار کبودی روی بدن من را نه فقط گزارش کتبی بلکه گزارش تصویری کرده، اما شکایت من مورد رسیدگی قرار نگرفت، ولی شکایت وزارت اطلاعات و آقای ضیائی، رئیس وقت زندان اوین، مورد رسیدگی قرار گرفت».



شیرخشک سهمیه‌بندی شد

هانی تحویل‌زاده٬ رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد٬ به تجارت‌نیوز گفت که حدود شش ماه است که ارز واردات به تولیدکنندگان شیرخشک تعلق نگرفته و باعث شده است تولید برخی انواع شیرخشک‌ متوقف شود.

هانی تحویل‌زاده نسبت به کمبود جدی شیرخشک در بازار هشدار داد و افزود: «میزان ذخایر و موجودی انبار شیرخشک نگران کننده است و موجودی فعلی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد و به همین دلیل فروش برخی برندها فروش شیرخشک خود را سهمیه‌بندی کرده‌اند.»

به گفته او، رایزنی‌های تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو بی‌نتیجه بوده است و برخی مواد اولیه تولیدکنندگان با تعرفه‌های بالای واردات مواجه شده است. به عنوان مثال تعرفه واردات اسلیم میلک‌ها در ردیف تعرفه شیر شتر قرار گرفته است.

در همین حال داروخانه‌داران با تایید گرفتاری‌های تامین برخی انواع شیرخشک در بازار می‌گویند که گاهی شهروندان ناچار هستند برای تامین شیرخشک مورد نیاز شیرخواران خود از یک نقطه شهر به نقطه‌ای دیگر بروند.

یک داروخانه‌دار در امیرآباد تهران درباره سهمیه‌بندی شیرخشک کودکان هم به تجارت‌نیوز گفت است که شیر خشک آنتی‌کولیک یا شیرخشک‌هایی که برای رفلاکس نوزادان است، سهمیه‌بندی و تهیه این شیرخشک برای تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان دشوار شده است.



کدخدایی: فردا آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها است

سخنگوی شورای نگهبان از برگزار نشدن جلسه شورا در روز جاری خبر داد و گفت: یکسری بحث های کارشناسی هست که باید تکمیل شود.


رئیس سازمان نظام روانشناسی: کمیته مبارزه با عوارض روانی کرونا و قتل بابک خرمدین و رومینا اشرفی تشکیل دهید

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نامه‌ای به رییس جمهور نوشت: مسأله قتل “بابک خرمدین” توسط والدین و هشدار قبلی سازمان نظام روان‌شناسی درباره قتل “رومینا اشرفی” توسط پدر و بسیاری از خودکشی‌ها، بحران‌های ناشی از کرونا، سوگ کرونا و مشکلات بحران‌زای دیگر، در صورت اشاعه فرهنگ مراجعه به روان‌شناس و مشاور، در پیشگیری یا کاهش این فجایع و آسیب‌ها مؤثر است.

او همچنین تاکید کرد که بدلیل اینکه اقشار کم درآمد جامعه و در معرض خطر نمی‌توانند بخاطر ضیق مالی از خدمات روان‌شناسی و مشاوره استفاده کنند، مسأله «بیمه‌های پایه و تکمیلی» موضوع بند «ج» ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم به عنوان ضرورت ملی در شرایط کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضع شود. «واکسیناسیون» روان‌شناسان و مشاوران به عنوان شغل پر خطر هم یکی دیگر از درخواست‌های محمد حاتمی از رییس‌جمهوری بود

 


برکناری مشاور وزیر بهداشت به دلیل مخالفت با سیاست‌های افزایش جمعیت

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی خود را برکنار کرده است. علت این اقدام به گفته او  انتقادهای اکبری در «موضوعات مختلف سلامت به خصوص حوزه جمعیتی» بوده است.
نمکی در نامه‌ی برکناری اکبری مدعی شده است که سعی کرده تنها وزیری باشد که تیم وزیر قبلی را جابجا نکند « چون اکثر آنها را می‌شناختم و به جز یکی دو مورد همه را نگاه داشتم». او ادامه داد که از مشاور خود انتظار دارد «اگر نقطه نظرهای وزیر را قبول نداشت و یا مشورت‌هایش به هر دلیل مصلحت اندیشانه رعایت نشد از جایگاهی که دارد کناره‌گیری می‌کند ولی اگر قرار بود در این مسند بماند در هیچ جایگاه رسمی و غیررسمی، خلاف سیاست‌های آن وزارتخانه مصاحبه و اظهارنظر نمی‌فرماید.»
سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران از چالش‌برنگیزترین سیاست‌های حاکمیت در سال‌های اخیر است که تایید و حمایت کامل رهبر ایران را پشت سر خود دارد.


سعید محمد: انصرافم به نفع رئیسی به تائید صلاحیت‌ها بستگی دارد


افزایش دوران محکومیت علیرضا فرشی در زندان

به گزارش هرانا،حکم صادره علیه علیرضا فرشی دیزج یکان، فعال ترک (آذربایجانی)، محبوس در زندان تهران بزرگ، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد. علیرضا فرشی در حالی که دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کرد، در پرونده‌‌ای دیگر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد.

فرشی در سال ۱۳۹۵ و در مرحله بدوی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان از بابت اتهام “مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور” به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک از توابع استان خوزستان محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید تقلیل یافت.


روحانی به همتی: درگاه‌های فروش رمزارزها مسدود نشود

در روزهای اخیر گفته‌هایی مبنی بر مسدود شدن درگاه‌های صرافی‌های آنلاین فروش رمز ارز مطرح شد و رئیس کل بانک مرکزی هم پیش از این  آن را تکذیب کرد . حال نامه ای از سوی دفتر  حسن روحانی به رییس کل بانک مرکزی ارسال شد که از مسدودیت درگاه‌های فروش رمزارز جلوگیری شود.


ادعای سردبیر باشگاه خبرنگاران جوان: رییسی، لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت شدند


ظریف به بلینکن: تحریم‌های ترامپ را بردار

محمد جواد ظریف دوشنبه صبح در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر خواهان آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران شد.

 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری خود خطاب به بلینگن نوشت: «رفع تحریم‌های ترامپ یک تعهد حقوقی و اخلاقی است، نه یک اهرم برای مذاکرات. (تحریم ها) برای ترامپ کاری از پیش نبرد، برای شما هم همچنین. .تاریخ انقضای میراث ترامپ به سر آمده، تحریم ها را بردار. »


می‌توانستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را ۲۳ هزار تومان بفروشیم، نفروختیم

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دفاع از  ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت در شرایط وجود فشارهای ناشی از تحریم ها و کاهش منابع ارزی و تحت تاثیر قرار گرفتن نرخ ارز  برای حمایت از معیشت مردم به پرداخت ارز ۴۲۰۰ با وجود تمامی انتقادات ادامه دادیم، در حالی که متضرر اصلی آن دولت است و می توانست گران تر حتی تا ۲۳ هزار تومان بفروشد و کسری بودجه را جبران کند ولی این کار را نکردیم.

پورمحمدی  همچنین به متلاطم شدن بازار کار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فشار ناشی از افزایش نرخ ارز و در ادامه کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داد و برخی از آنها به سمت ورشکستگی و تعدیل نیروی کار پیش رفتند که خود موجب کاهش نرخ مشارکت و خروج ۲.۳ میلیون نفر از بازار کار شد که نوعی بیکاری پنهان ایجاد کرد


قطعی برق در ایران برای واکسیناسیون مشکل ایجاد کرده


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »