? زنده| فرانسه: اختلاف نظرهای عمده برای احیای توافق اتمی برجام باقی است


سیامک مقیمی آزاد شد

سیامک مقیمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

این زندانی سیاسی پس از گذراندن بیش از یک سوم حکم زندان خود مشمول عفو عید فطر شده است.

سیامک مقیمی، ۲۵ ساله و از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال زندان محکوم شده بود. این حکم در حالی صادر شد که مادر سیامک مقیمی به رادیو فردا گفته بود فرزندش پیش از بازداشت در آسایشگاه روانی بستری بوده است.

براساس ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی کسانی که دچار بیماری روانی هستند، فاقد مسئولیت کیفری هستند.

سیامک مقیمی در زندان تهران بزرگ چندین بار دست به خودکشی زده بود و آخرین مورد ششم اسفند ماه بود که با بریدن رگ دست و پاره کردن شکم خود، همراه بود.

احمدرضا حائری، فعال سیاسی که در زندان تهران بزرگ هم‌بندی سیامک مقیمی بوده به رادیو فردا گفته بود که «سیامک در زندان، مکرر قرص‌های آرامبخش و انواع و اقسام قرص‌ها مصرف می‌کرد و تا جایی که ما می‌دیدیم هیچ تاثیری هم روی او نمی‌گذاشت و فقط او را می‌خواباند. در مدتی که من بودم سه چهار بار شاهد خودزنی‌اش در زندان بودم و مشکلات روحی‌روانی مشخص و پرونده‌های مشخص پزشکی دارد.».



فرانسه: اختلاف نظرهای عمده برای احیای توافق اتمی برجام باقی است

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که برای احیای توافق هسته ای برجام اختلاف نظرهای عمده هنوز باقی مانده است. فرانسه که یکی از اعضای این توافق است سرگرم مذاکراتی است که با حضور ایران و آمریکا در وین جریان دارد.

وزارت خارجه فرانسه درباره اختلاف های دو طرف جزئیاتی ارائه نکرده است.

پیش از این طرف ایرانی از پیشرفت مذاکرات ابراز خرسندی کرده و حسن روحانی گفته بود که این کشور به اغلب خواسته های خود رسیده است.

آمریکا این اظهارات را تایید نکرده اما مذاکرات را رو به پیشرفت توصیف کرده بود.

هدف ایران رفع تحریم های آمریکا و هدف ایالات متحده اعمال مجدد محدودیت های اتمی بر ایران است.



شماره قربانیان حمله به مدرسه دخترانه در افغانستان به ۸۵ نفر رسید

منابع در دولت افغانستان تایید کردند که شمار کشته شدگان حمله به مدرسه دخترانه “سید الشهدا” در غرب شهر کابل به ۸۵ نفر رسیده و شمار زخمی‌های این حادثه نیز ۱۴۷ نفر اعلام شده است.

دولت افغانستان امروز (سه‌شنبه) را به احترام قربانیان دانش‌آموزان دختر در کابل و حمله به دانشجویان در لوگر “ماتم ملی” اعلام کرده است. پرچم افغانستان امروز در داخل و خارج این کشور به صورت نیمه برافراشته درآمده است.

روز شنبه، ابتدا یک خودرو بمبگذاری شده در نزدیکی مکتب دخترانه “سیدالشهدا” منفجر و بعد ۲ مین کارگذاری شده نیز دقایق بعد از آن منفجر شد.

دهم اردیبهشت نیز انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر در جنوب کابل نیز دستکم ۲۴ نفر را کشت و بیش از ۱۱۰ زخمی به جا گذاشت که کشته شدگان دانشجویان و زخمی‌ها نیز همه غیرنظامیان بودند.

در حمله به مکتب «دشت برچی» بیشتر کشته شدگان دختران دانش آموز بودند. فهرست ۴۰ کشته شده‌ای که به مراکز درمانی این کشور منتقل شده بودند نشان می‌دهد که ۳۳ نفر آنان دختران هستند.

براساس این فهرست، در میان زخمی‌ها نیز ۱۰۷ نفر آنان دختران هستند که ۶۳ نفر آنان دختران جوان و ۴۴ نفر کودک هستند. در میان مردان نیز ۱۲ نفر از زخمی‌ها کودکان هستند.

در این فهرست چندین مورد وجود دارد که نام پدر دو و یا سه نفر از کشته شدگان و زخمی‌ها یکی است که به نظر می‌رسد همه‌ آنان اعضای یک خانواده باشند.

آمار نهایی این حادثه هنوز هم مشخص نیست. مسئولان در افغانستان می‌گویند که شماری از خانواده‌ها قربانیانش را بدون اینکه ثبت شوند دفن کرده و حتی نهادهای دولتی که مسئول کمک‌رسانی به خانواده قربانیان هستند، تاکنون فهرست نهایی را به دست نیاورده‌اند.



کاهش شدید میزان آب وروی به کارون در سال‌جاری

درحالی که بنابر اعلام وزارت نیرو دبی رود کارون در سال‌جاری به شدت کاهش یافته، محمد درویش فعال محیط زیست و رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، هشدار داد که در صورت کاهش دبی کارون به کمتر از ۱۵۰مترمکعب در ثانیه فاجعه بزرگ اقتصادی‌محیط‌زیستی در جنوب خوزستان رخ خواهد داد.

رود کارون که ۹۵۰کیلومتر طول دارد زمانی پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران بود و که در شرایط عادی ۵۶۰ مترمکعب بر ثانیه دبی آب آن است اما روزنامه همشهری گزارش داد که امسال دبی آب این رودخانه کاهش شدیدی داشته و سبب خشکیدگی بخش‌هایی از این رودخانه پرآب شده است.

محمد درویش، رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، به روزنامه همشهری گفته است که دبی حال حاضر کارون در محدوده پل سفید اهواز به کمتر از ۲۱۰ مترمکعب در ثانیه کاهش پیدا کرده است.

درویش افزود که دبی فعلی رود کارون برای اواسط اردیبهشت بسیار نگران‌کننده است چون اگر دبی کارون به کمتر از ۱۵۰مترمکعب در ثانیه برسد، احتمال اینکه در مواقع مد، آب شور خلیج‌فارس به نخلستا‌ن‌ها وارد شود، زیاد است و فاجعه بزرگ اقتصادی- محیط‌زیستی برای جنوب خوزستان، اروندکنار و شادگان به همراه خواهد آورد.

به گفته رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، بخش قابل‌توجهی از دبی کارون نیز پساب و فاضلاب است و به هیچ‌وجه کیفیت ندارد و این سبب می‌شود حاصل‌خیزی دشت خوزستان هم به‌شدت به مخاطره بیفتد و در طولانی‌مدت موجب تشکیل کانون‌های تولید گردوغبار، کاهش تنوع‌زیستی و تشدید مهاجرت از استان خوزستان شود.

در سال‌جاری حوضه آبریز ۵ رود بزرگ خوزستان همگی با کاهش آورد مواجه‌ شده‌اند. این کاهش در حوضه آبخیز رود دز ۴۳ درصد، در کرخه ۴۰ درصد، در کارون ۲۴ درصد، در مارون ۳۱ درصد و در جراحی ۴۶ درصد برآورد شده است.

استان خوزستان به‌رغم داشتن ۵ رود بزرگ حالا با مشکل کم‌آبی در همه شهرهای خود مواجه شده است و ۷۰۲ روستا در این استان از بی‌آبی رنج می‌برند. علاوه بر این ۲۰ شهر خوزستان با تنش آبی و بی‌آبی مواجه‌اند.



دولت روحانی در احیا دریاچه ارومیه شکست خورد

حق‌‌آبه تعیین‌شده امسال دریاچه ارومیه، ۶۴۰ میلیون متر مکعب بود اما از این میزان تنها ۱۶۰ میلیون متر مکعب آن تامین شد.

وزارت نیرو اعلام کرده که کم‌بارشی امسال دلیل ندادن حق‌آبه دریاچه ارومیه است اما ستاد احیای دریاچه ارومیه این ادعا را نپذیرفته و می‌گوید: در سال آبی ۹۷-۹۶ وضع بارش بدتر از امسال بود اما دریاچه حق‌آبه‌اش را گرفت اما امسال با وجود اینکه میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵۰ میلیمتر بوده، وزارت نیرو حق آبی دریاچه ارومیه را نداده است.

از سوی دیگر ستاد احیای دریاچه ارومیه مدعی است که وزارت نیرو ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد پشت سدها دارد که می‌تواند از سدهای بوکان و شهرچای در همین اردیبهشت‌ماه رهاسازی کند.

شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی به عصر ایران می‌گوید که در نیمه دم سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب برای شرب و کشاورزی نیاز است و به دلیل کاهش ۱۲ درصدی ورودی مخازن سدها، امکان رهاساززی آب به سمت دریاچه ارومیه وجود ندارد این درحالیست که بر اساس ماده ۴ قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور وزارت نیرو باید بعد از تامین آب شرب، اولویت را به محیط زیست بدهد و نیاز آبی محیط زیست را تامین کند.

گفتنی است تعدادی تالاب مصنوعی در جاده سلماس و شهید کلانتری با مصرف حق‌آبه دریاچه ارومیه شکل گرفته که دولت و مجلس شورای اسلامی حتما باید توضیح وزارت نیرو را در این مورد بگیرند. از سوی دیگر با وجود مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی، در روستاهای حاشیه دریچه ارومیه از طریق موتورپمپ‌های غیر مجاز، آب رودخانه‌ها در استخرهای غیر مجاز برای مصرف کشاورزی جمع می‌شود که وظیفه نظات و برخورد قانونی با چنین مواردی بر عهده وزارت نیرو است.

از سوی دیگر وزارت نیرو مکلف است طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه، بر سردهنه‌ رودخانه‌ها نظارت شبانه‌روزی داشته باشد تا در فصل‌های غیر زراعی این منابع آبی به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود اما در این موارد اما انگار خلاهایی مشاهده می‌شود.



 بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان قوه قضائیه ایران «دستگیر شدند»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه٬ از دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان متخلف این نهاد و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی خبر داد.

به گفته او ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری نیز دستگیر شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه‌شنبه برکناری بیش از هزار قاضی را پس از بازرسی‌های دوره‌ای و بررسی موردی عملکردهای آنها تأیید کرد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز ۲۳۷ نفر از «همکاران کارچاق‌کن» را شناسایی کرده است.



سخنگوی قوه قضاییه: ممنوع الخروج شدن منتشر کنندگان فایل صوتی ظریف

غلامحسین اسماعیلی٬ سخنگوی قوه قضاییه٬ در نشست خبری امروز خود «درباره پرونده منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف» گفت: «در این ارتباط پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده و بعد از تشکیل آن تیم های تخصصی متشکل از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و در یک تیم قضایی و امنیتی و اطلاعاتی پیگیری پرونده را انجام می دهند. بخشی از امور بر عهده وزارت اطلاعات و بخشی به اطلاعات سپاه محول شده است.»

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند دستور ممنوع الخروجی شان صادر شده است.»

او افزود: «قریب به ۲۰ نفر از کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند احضار شدند. برای برون رفت فایل صوتی از دولت تحقیقات خوبی انجام شده و نتایجی بدست آمده و به لحاظ اهمیت موضوع کار تحقیقات مجدانه ادامه دارد و تا نتیجه نهایی پرونده در این کارگروه امنیتی و قضایی موضوع را پیگیری می کنیم.»



محرز: دیگر نیازی به واردات واکسن کرونا نداریم

مینو محرز، پزشک و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که « ایران دیگر نیازی به واردات واکسن کرونا ندارد»

به گفته او واکسن برکت به زودی به بازار می‌آید و از نظر اثربخشی و مصونیت تمام فاکتورهای لازم را دارد. ادعای این متخصص در حالی مطرح شده است که واردات واکسن در کشورهای قطب تولید واکسن کرونا هم تابحال منتفی نشده است.


سعید محمد در زمان ثبت نام: خوب بلدم تحریم‌ها را دور بزنم


ایران: روند مذاکره با عربستان رو به جلو است

علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، در نشست خبری‌ هفتگی خود اعلام کرده است که «مذاکره بین ایران و عربستان در سطح نمایندگان ویژه دو دولت در حال انجام است و روند آن مثبت است. »


ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شد

از امروز ۲۱ اردیبهشت ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آغاز شد. همزمان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان باز هم بر مصوبه این شورا پافشاری کرده و گفت که طبق مصوبه مذکور «ثبت‌نام‌هایی که فاقد مدارک باشد اعتباری ندارد و مورد بررسی قرار نمی‌گیرد». او حتی گفته که به «نماینده شورا سپرده‌ایم این‌ها را تحویل نگیرد. به وزارت کشور گفته‌ایم براساس مصوبه، مدارک را تحویل می‌گیریم»./ برنا


شورای نگهبان: مصوبه ما قانون نیست


مرگ یک کودک در تیراندازی پلیس در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری ایرنا در تیراندازی ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر به‌سوی یک خودرو در جاده ایرانشهر- بمپور در سیستان و بلوچستان،یک کودک پنج‌ساله کشته و مادرش زخمی شده است. بنابر گزارش ایرنا، به‌نقل از فرمانده پلیس سیستان‌وبلوچستان، ماموران به این خودرو مشکوک شده‌بودند و میان آن‌ها با دو سرنشین مسلح خودرو درگیری پیش آمده و مادر و پسر پنج‌ساله‌ای هم در این خودرو تیر خورده‌اند که پسربچه در بیمارستان جان‌باخته و سرنشینان مسلح‌ آن خودرو فرار کرده‌اند.


تولید انبوه واکسن برکت آغاز شد


خبرهای روز قبل را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »