? زنده| فتوای خامنه‌ای: «ناقص‌‌الخلقه‌بودن جنین» مجوزی برای سقط آن محسوب نمی‌شود

 

 



فتوای خامنه‌ای: «ناقص‌‌الخلقه‌بودن جنین» مجوزی برای سقط آن محسوب نمی‌شود

رهبر جمهوری اسلامی امروز فتوا داد: « ناقص‌‌الخلقه بودن جنین، مجوز شرعی برای سقط جنین» حتی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمی‌شود.

او این در پاسخ به سوالی در مورد «تکلیف شرعی» سقط جنین دارای  «سندرم داون»٬ ضمن «ناقص‌الخلقه» خواندن مبتلایان به این بیماری ژنتیکی تاکید کرد که این موضوع مجوزی برای «سقط جنین» نیست.

سال ۱۳۸۴ بر اساس فتوایی از آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای و چند مرجع دیگر، ماده واحده “سقط درمانی” در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.

این روش ۱۵ سال در ایران مانع به دنیا آمدن کودکانی شده که یا زندگی مادر را به خطر می‌اندازند، یا عمرشان کوتاه و پرمشقت است، یا نقص کروموزومی دارند. اما ناگهان شماری از نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند قوانین موجود را تغییر دهند.

این تغییرات در قالب طرح جمعیت و تعالی خانواده تصویب شد که هدفش افزایش جمعیت است. سیاستی که به دستور رهبر ایران بدون این قانون هم در حال اجراست.



عقب نشینی شورای نگهبان از اجرایی «آیین نامه انتخاباتی»

سیامک ره‌پیک٬ قائم مقام دبیر شورای نگهبان٬ گفت که ممکن است کسی که شرایط این مصوبه را ندارد «استثنائا» تایید صلاحیت شود.

سیامک ره‌پیک افزود: «مصوبه اخیر این نهاد درباره شرایط ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، «قانونگذاری» نیست.»

این در حالی است که ساعتی پیش احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری٬ مدعی شد که عیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵سال، «خدمت» بود.

هرچند رییس جمهوری به وزیر کشور دستور داده بود که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید.



دستور رییس جمهوری در مورد نامزدهای انتخابات: ملاک قوانین موجود است نه آیین نامه شورای نگهبان

در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور، رییس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید.

در جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید شده است که «وزارت کشور مکلف است وظایف اجرایی خود در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به آنها انجام دهد.»

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور، طی نامه‌ای در ۷ بند تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرد. این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، در نظریه خود آورده است که به موجب اجزای (۱و۲) بند (۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام صرفا از طریق « شیوه‌های مناسب قانونی» مجاز است و این یعنی در صورت خلاء و لزوم تعیین شرایط، این مسئله باید در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شود نه هیچ مصوبه دیگری.

معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

در پی اعلام این نظریه از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد طبق جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی عمل نماید. روحانی همچنین به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی گردد.



دبیر ۹۵ساله شورای نگهبان: تعیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵سال، «خدمت» بود

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری٬ مدعی شد که عیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵سال، «خدمت» بود.

جنتی در ادامه به شرایط ریاست جمهوری در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: «براساس قانون اساسی رئیس جمهور باید رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر و باتقوا باشد.»

دبیر ۹۵ ساله شورای نگهبان گفت: «رئیس جمهور آینده باید باتقوا باشد و بدون سیاسی کاری به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کند.»

او مسئله احراز شرایط را از مسئولیت‌های سنگین شورای نگهبان دانست و گفت: «با احراز شرایط ما شهادت می‌دهیم که فردی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده، فردی مذهبی و باتقوا است و این وظیفه سنگینی برای شورای نگهبان است.»

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بنابراین فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید به درستی به وظایفش عمل کند و دنبال اهداف شخصی نباشد.



عبدالوهاب شهیدی، آهنگساز و خواننده پیشکسوت درگذشت

عبدالوهاب شهیدی، آهنگساز، خواننده و نوازنده پیشکسوت بامداد امروز در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

خانه موسیقی ایران ضمن اعلام این خبر، ضایعه درگذشت استاد شهیدی را به جامعه موسیقی و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت. زنده یاد استاد شهیدی در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود.

در پیام حساب اینستاگرام استاد عبدالوهاب شهیدی موسیقی‌دان، خواننده و نوازنده به نام ساز عود کشورمان که توسط نوه ارشد او (علی خردمند) اداره می‌شود اکید شد علت بستری این هنرمند به سبب ابتلای او به ویروس کرونا نبوده و استاد شهیدی چهار روز قبل (۱۵ اردیبهشت‌ماه) نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده است.

استاد عبدالوهاب شهیدی متولد سال ۱۳۰۱ خورشیدی در میمه اصفهان است. وی از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد استاد زنده‌نام اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. شهیدی به‌جز آواز خواندن و آهنگسازی، نوازنده‌ای منحصر به‌فرد با ساز عود است، که این ساز را ایرانی با چیره‌دستی فراوانی می‌نواخت.

او همچنین سابقه همکاری با استادانی مانند جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی‌اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی را دارد.

عبدالوهاب شهیدی در اجرای آوازهای محلی نیز پیش‌رو بوده‌ است. تصنیف معروف «زندگی» با مطلع «آن نگاه گرم تو» از جمله آثار این هنرمند در حوزه آوازهای محلی و فولکلور ایرانی است است.

هم‌چنین تصنیف‌های دیگری مثل یار «بی وفا» و «بی تو به سر نمی‌شود» از اجراهای اوست. شهیدی قطعات قدیمی معروفی مانند آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به تصنیف‌های «گریه را به مستی بهانه کردم» و «گریه کن» اشاره کرد.

استاد زنده‌نام محمدرضا شجریان در یازدهمین جشن خانه موسیقی که برای اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری به استاد شهیدی روی سن آمده بود درباره این خواننده و نوازنده پرآوازه ایران گفته بود: «او بزرگ‌مرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیده‌ام و در حضور او کُرنش کردم و هیچگاه به خود اجازه ندادم که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمده‌ام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم، استاد مرا ببخش و من در اندازه‌ای نیستم که جایزه شما را بدهم.»



وزارت امور خارجه: آمریکا آنچه ضروری می‌دانیم را قبول کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد مذاکرات هسته‌ای وین گفت که «گفت‌وگوها در جریان است و ایالات متحده در چارچوب تعهدات خود بخش عمده آنچه را باید انجام دهد و ما ضروری و الزام‌آور می‌دانیم، قبول کرده است.»

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای روز جمعه ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و آقای خطیب‌زاده خبر می‌دهد که نشست‌های کارشناسی نیز از بامداد شنبه از سرگرفته شده است.

تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

روز ۳۱ اردیبهشت (۲۱ ماه مه)، توافق همکاری سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌یابد.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست رسانه‌ای تازه خود با اشاره به این تاریخ گفت: «یکی از انتخاب‌ها برای بعد از ۲۱ مه به‌طور قطع می‌تواند این باشد که اگر دو طرف در مسیر درست قرار داشته باشند و تهران با آن موافقت داشته باشد، این تاریخ تمدید شود؛ البته طبیعی است که تیم مذاکره‌کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیم‌ها همه در تهران صورت می‌گیرد.»

او در عین حال گفت که «عجله برای به سرانجام رساندن این گفت‌وگوها نداریم، ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم مذاکرات فرسایشی شود.»



واکنش جمهوری اسلام به اعتراضات شب گذشته مقابل کنسولگری ایران در کربلا

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ ضمن محکوم کردن حوادث شب گذشته مقابل کنسولگری ایران در کربلا، از دولت عراق خواست به وظایف خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران عمل کند.

او گفت: «ما حمله به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می کنیم و از دولت عراق می خواهیم به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

به گفته سعید خطیب‌زاده شب گذشته وزارت امور خارجه یادداشت اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد. انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خود در این حوزه عمل کند.



معترضان عراقی کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا را به آتش کشیدند

شب گذشته عده‌ای از شهروندان عراقی در اعتراض به کشته‌شدن یک فعال مدنی مخالف دخالت‌های ایران به دست افراد مسلح، بخشی از دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در کربلا به آتش کشیدند و در اقدامی کم‌سابقه در حرم امام حسین علیه ایران شعار سر دادند.

اعتراضات یک‌شنبه در کربلا پس از آن آغاز شده است که ایهاب الوزنی، فعال مدنی سرشناس عراقی، جلوی منزل خود هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

ایهاب الوزنی از مخالفان دخالت‌های ایران در عراق بود. او طی سال گذشته از هماهنگ‌کنندگان اعتراضات در کربلا علیه اقدامات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بود و شامگاه شنبه در حمله چند موتورسوار مقابل منزلش در کربلا هدف گلوله کلت کمری قرار گرفته و کشته شد.

معترضان عراقی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را عامل قتل ایهاب جواد الوزنی، فعال مدنی عراقی، دانستند. رادیو فردا گزارش داد که ده‌ها نفر از معترضان شامگاه یک‌شنبه مقابله کنسولگری ایران در کربلا تجمع کرده و به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه نظامیان مورد حمایت آن پرداختند.

معترضان عراقی همچنین بخشی از دیوار و همچنین پست نگهبانی کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند.

نیروهای امنیتی عراق در جریان اعتراضات کربلا با معترضان مقابل کنسولگری ایران درگیر شدند که در جریان این درگیری‌ها شماری از معترضان عراقی مصدوم شدند.

گروهی از معترضان در اقدامی کم‌سابقه در جریان تشییع پیکر ایهاب الوزنی در داخل حرم امام حسین در کربلا تجمع کرده و شعار «انقلاب عراق علیه جمهوری اسلامی ایران» و «ایران گم‌شود، کربلا آزاد است» سر دادند.

همزمان اعتراضات به کشته شدن ایهاب الوزنی یک‌شنبه شب به چند شهر و استان دیگر عراق از جمله شهر دیوانیه در استان قادسیه، مناطقی از استان بابل و شهر ناصریه در استان ذی‌قار گسترش یافت.

معترضان عراقی در ناصریه مرکز استان ذی‌قار، با برگزاری تشییع نمادین پیکر ایهاب الوزنی، در اعتراضات یک‌شنبه شب خود علیه جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن، شعار دادند.

از سوی دیگر کمتر از بیست و چهار ساعت پس از کشته شدن ایهاب الوزنی در شهر کربلا، احمد حسن خبرنگار شبکه تلویزیونی الفرات نیز در ساعات پایانی یک‌شنبه شب در شهر دیوانیه عراق هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.

این خبرنگار از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »