? زنده| قالیباف: رقابت با رئیسی را خلاف مصالح انقلاب می‌دانم

 



قالیباف: رقابت با رئیسی را خلاف مصالح انقلاب می‌دانم

خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی در رابطه با افزایش یافتن اخبار مربوط به اعلام نامزدی ابراهیم رئیسی٬ تحت عنوان «جلسه قالیباف با ابراهیم رئیسی» نوشت:

در جلساتی که اخیرا حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف حضور داشته اند، قالیباف گفته است با اینکه کارآمدی هدف اصلی است که جریان انقلاب باید به آن دست پیدا کند اما تا پیروزی در انتخابات به دست نیاید نمی‌شود به کارآمدی فکر کرد به همین دلیل برای پیروزی جریان انقلاب باید بر سر یک نامزد وحدت کرد.

وی تصریح کرده است که با آمدن آقای رئیسی، رقابت با ایشان را خلاف مصالح انقلاب می داند و علی رغم فشارها وظیفه‌ای برای کاندیداتوری احساس نمی‌کند.

قالیباف اظهار داشته که دیگر نامزدها هم حتی اگر خود را اصلح می دانند، باید از رقابت کناره گیری کنند و همه به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی کمک کنیم تا جریان انقلاب با یک نامزد واحد وارد رقابت با جریان رقیب شود.



واکنش وزیرکشور به آیین نامه اخیر انتخاباتی: شورای نگهبان با این کار یک گام به جلو رفته است

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور٬ پس از جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص موضع وزارت کشور درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان در خصوص شرایط داوطلبان در هنگام ثبت نام گفت: «شورای نگهبان پیرو ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات موظف شده که رجل سیاسی را تعریف کند و در واقع این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان است و این کار را انجام داده و به وزارت کشور ابلاغ کرده است البته قانون می گوید هر گونه ابلاغیه قانونی توسط رئیس جمهور ابلاغ شود. ما روز بعد از آن که ابلاغیه شورای نگهبان به دستمان رسید موارد را به استحضار رئیس جمهور رساندیم و خواستیم تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را به ما بدهند.»

او با بیان اینکه «شورای نگهبان با این کار یک گام به جلو رفته است» تصریح کرد: «قبلا شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی، عمل نظارتی را انجام می داد اما اینبار همان اقدام قبلی را براساس شاخص ها و شرایطی توضیح و آن را تبیین کرده که وزارت کشور مسئول است سن، مدرک تحصیلی و سوءسابقه داوطلبان در عین ثبت نام را بررسی کند. ما منتظر بررسی و تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم و هر نوع برداشت حقوقی که انجام شود آن را انجام می دهیم. ما حتما دنبال اجرای قانون هستیم و این به معنای عدم همکاری یا نادیده گرفتن همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان نیست. به هر حال ما مجری قانون هستیم. قانون موجود در حال حاضر ماده ۵۵ قانون انتخابات است و به آن عمل می کنیم ولی امیدواریم نتایج این اقدامات به شفافیت بیشتر و احقاق حقوق داوطلبین منجر شود.»

رحمانی با اشاره به برخی نگرانی ها و تفسیرهای حقوقی از اقدام شورای نگهبان در فضای عمومی سیاسی کشور افزود: «ما ضمن احترام به همه این تفاسیر، تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را مبنای عمل قرار می دهیم که البته این تفسیر هنوز به ما نرسیده است.»

بیشتر بخوانید: این یک انتخابات نیست



استاندار خوزستان: خبر خلع ید مالک خصوصی هفت‌تپه صحت ندارد

قاسم سلیمانی دشتکی ٬‌ استاندار خوزستان٬ خبر از آن داد که «خبر خلع ید مالک خصوصی هفت‌تپه صحت ندارد.»

او در این رابطه به انصاف‌نیوز گفت: «خبر خبرگزاری‌های فارس و تسنیم از خلع ید مالکان شرکت نیشکر هفت تپه صحت ندارد.»

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: «این خبر را تایید نمی‌کنم، دادستان اهواز هم تایید نکرد. لذا چنین خبری صحت ندارد. اگر چنین چیزی بود اول باید به من اعلام می‌کردند که نکردند، دستگاه قضا هم تایید نمی‌کند.»

او مدعی شد که ظاهرا فقط یکی از خبرگزاری‌ها چنین ادعایی را بدون منبع منتشر کرده است؛ اما تا حالا که صحت ندارد.

روز گذشته خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه پس از ابطال واگذاری‌های فسادآمیز بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نظیر هپکو، ایران ترانسفو، ماشین‌سازی تبریز، شرکت تولید نیروی برق شاهرود، شرکت آب‌وخاک پارس، شرکت کشت‌و‌صنعت دامپروری مغان، سیلوی سنقر، شرکت تراورس البرز، شرکت فولاد میبد و …حالا با ورود دستگاه قضایی، شرکت هفت‌تپه نیز از واگذاری معیوب رهایی یافت و به بیت‌المال بازگشت.

سال گذشته بود که تصمیم‌گیری پیرامون واگذاری شائبه‌دار شرکت هفت‌تپه توسط سازمان خصوصی‌سازی به هیئت داوری محول شد.

با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی و اعتراض به رأی هیئت داوری، دادخواست ابطال واگذاری پر فساد شرکت هفت‌تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مسأله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رأی ابطال واگذاری هفت‌تپه صادر شد.

بر اساس این رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود. علت تأخیر در اعلام حکم این دادگاه، تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری بوده است.



تقدیر مجلس یازدهم از صدور مصوبه اخیر شورای نگهبان

ابوالفضل ابوترابی٬ نماینده مردم نجف آباد در مجلس٬ خبر از تقدیر نمایندگان از شورای نگهبان به دلیل صدور آیین نامه جدید انتخاباتی داد.

او در این رابطه به فارس گفت: «نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای از مصوبه اخیر شورای نگهبان در مورد تعیین معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری تقدیر و تشکر و از آن حمایت کردند.»

به گفته ابوترابی این بیانیه تاکنون به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن رو به افزایش است.

شورای نگهبان در مصوبه اخیر خود تصریح کرد که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه ۴ سال مدیریت در سطح وزارت، استانداری و یا شهرداری شهرهای بالای ۲ میلیون جمعیت باشند.

بیشتر بخوانید: این یک انتخابات نیست



جهانگیری، ظریف و عارف برنامه خود را به ناسا رائه ندادند

آذر منصوری٬ سخنگوی جبهه اصلاحات٬ با اشاره به آخرین وضعیت بررسی کاندیداهای اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «از میان ۱۴ کاندیدایی که پیش از این با پیشنهاد حداقل ۱۰ عضو جبهه اصلاحات به عنوان گزینه های پیشنهادی این جبهه معرفی شده بودند، تاکنون آقایان مصطفی تاجزاده، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، محمد صدر، محسن هاشمی، صادق خرازی، عباس آخوندی و مصطفی کواکبیان و همچنین خانم‌ها شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی برنامه‌های خود را ارائه و به پرسش‌های اعضای مجمع عمومی پاسخ دادند.»

بر این اساس اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف با وجود اینکه طبق مصوبه جبهه اصلاحات ایران، کاندیداهای نهایی اصلاح طلبان برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اردیبهشت (فردا) اعلام می شود، هنوز برای ارائه برنامه در جلسات جبهه اصلاحات حاضر نشده اند.

این در حالی است که ظریف با ۳۷ و جهانگیری با ۳۵ پیشنهاد از سوی اعضای جبهه اصلاحات ایران با بیشترین اقبال برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری روبرو شده بودند.



تعداد قربانیان انفجار در نزدیکی مدرسه‌ای در کابل به ۵۵ نفر رسید

قربانیان انفجار بمبی در نزدیکی مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در منطقه دشت برچی، واقع در غرب کابل به ۵۵ نفر رسید.

مقام‌های دولتی افغانستان می‌گویند در جریان انفجاری «یک خودروی بمبگذاری شده» در نزدیکی این مدرسه دخترانه بیش از ۱۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش رویترز، اکثر کشته شدگان و زخمی‌های این انفجار دختران و زنان هستند. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم گروه طالبان را عامل این حمله مرگبار معرفی کرده است.

تلویزیون طلوع از رسانه‌های محلی افغانستان، تصاویری از صحنه آشفته پس از انفجار را پخش کرد که نشان می‌داد کتاب‌ها و وسایل مدرسه دانش آموزان در جاده‌ای خون آلود پراکنده شده و مردم می‌کوشیدند زخمی‌ها را به بیمارستان برسانند.

ناجیبا آرین، سخنگوی وزارت معارف، به رویترز گفت که در دبیرستان سیدالشهدا ، دختران و پسران در سه شیفت تحصیل می‌کنند که شیفت دوم متعلق به دانش آموزان دختر است.

ناجیبا آرین، هم تایید کرده است که بیشتر مجروحان دختران دانش آموز بودند.

رویترز می‌گوید از زمانی که آمریکا اعلام کرد نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند، کابل در وضعیت آماده باش بسر می‌برد و نیروهای گروه طالبان نیز عملیات خود را علیه نیروهای دولتی تشدید کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار به مدرسه دخترانه در کابل را به عهده نگرفته است. با این حال٬ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان هرگونه دخالت این گروه را در این انفجار رد کرده است.



انتشار جزئیات جدید از نحوی کشتن قاسم سلیمانی

پایگاه خبری یاهو نیوز روز گذشته در گزارشی تفضیلی ابعاد جدیدی از نحوی کشته شدن قاسم سلیمانی٬ فرمانده سابق سپاه قدس را افشا کرد.

طبق این گزارش، در جریان این عملیات حمله به کاروان قاسم سلیمانی سه تیم از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، موسوم به «نیروی دلتا»، در ساختمان فرودگاه و مسیر جاده حضور داشتند.

این گزارش می افزاید به فاصله کوتاهی قبل از ورود قاسم سلیمانی به فرودگاه بغداد، نیروهای آمریکایی به دولت عراق گفته بودند که برای تمرین‌های آموزش نظامی، بخش جنوب شرقی فرودگاه بین المللی بغداد را تعطیل می‌کنند.

همچنین سه تیم تک‌تیرانداز به فاصله ۵۰۰ تا ۹۰۰ متری از «منطقه کشتن» یعنی محل حمله به کاروان قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه مستقر شده بودند.

یک مقام‌ آمریکایی به یاهو نیوز گفته است که قاسم سلیمانی در جریان حرکت خود به سمت فرودگاه دمشق سه بار موبایل خود را عوض کرد و نیروهای آمریکایی و اسرائیل با نحوه عوض کردن موبایل های فرمانده نیروی قدس آشنا بوده و به این موبایل ها دسترسی داشتند و در این زمینه تبادل اطلاعات کرده بودند.

یاهو نیوز اضافه کرده است پرواز دمشق به بغداد پس از چند ساعت تاخیر ۱۳ دی ماه در فرودگاه بین المللی بغداد بر زمین نشست.

این گزارش تصریح کرده است، شماری از نیروهای واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق نیز کار هدایت هواپیما روی باند را به سمت ساختمان فرودگاه به عهده داشتند و شمار دیگری نیز با لباس کارگران کار جابجایی چمدان‌ها را داشتند. این گروه کار شناسایی قاسم سلیمانی به هنگام پیاده شدن را از نزدیک به عهده داشتند.

یاهو نیوز نوشته همزمان با ورود قاسم سلیمانی٬ سه پهپاد آمریکایی نیز بر فراز فرودگاه بغداد در حال در پرواز بودند که دو پهپاد به موشک‌های هل‌فایر مسلح بودند.

قاسم سلیمانی به همراه میزبانان خود با دو خودرو از فرودگاه بغداد خارج شد و به هنگام ورود به نقطه مد نظر نیروهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت.

ابتدا خودرو قاسم سلیمانی هدف دو موشک قرار گرفت و در وسط خیابان منهدم شد. دیگر خودرو کوشید تا از محل عملیات فرار کند، اما پس از طی کردن فاصله‌ای در حدود صد متر، با تیراندازی نیروهای دلتا متوقف شد و همزمان با یک موشک دیگر منهدم شد.



درخواست هلال احمر ایران از صلیب سرخ جهانی: واکسن مهاجران افغانستانی را تامین کنید

سازمان هلال احمر برای واکسیناسیون اتباع افغانستانی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دو میلیون دُز واکسن کرونا درخواست کرده است.

کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اعلام این خبر، جمعیت مهاجران قانونی و غیر قانونی افغانستانی را دو تا سه میلیون نفر اعلام کرد و گفت که وزارت کشور ایران قرار است برای واکسیناسیون این افراد کد اختصاصی اعلام کند.

پیشتر سخنگوی ستاد کرونا گفته بود که تنها در صورت تحویل واکسن از سوی کشورهایی که اتباع آن‌ها در ایران به ‌سر می‌برند، این افراد «واکسن رایگان» دریافت خواهند کرد.

وزارت بهداشت پیشتر اعلام کرده بود که به مهاجران افغانستانی در ایران واکسن کرونا تعلق نمی‌گیرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »