همه آمدند؛ با شعار مبارزه با«فساد»

زیتون– آخرین روز ثبت نام برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم٬ روز حضور اتوبوسی «مدعیان خدمت» در وزارت کشور بود.

مهلت ثبت نام در انتخابات تا ساعت ۶ عصر امروز است و وزارت کشور تاکید کرده این زمان تمدید نمی‌شود.

این در حالی است که بنابر اخبار غیر رسمی دکور صداوسیما برای مناظرات به صورت هشت نفره طراحی شده که قابلیت تبدیل به شش نفره شدن را نیز دارد.

احتمالا تعداد نامزدها اما تا پایان امروز افزایش خواهد یافت چرا که تعداد زیادی از نامزدها ثبت نام را برای روز آخر گذاشته بودند.

از صبح امروز (شنبه) تعداد کثیری از نامزدها با تاکید بر اینکه «به رغم دعوت گروه‌های مختلف به صورت مستقل» آمده‌اند و اعلام «آغاز نبرد با فساد» به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتند.

نامزدهای اصلی

ابراهیم رئیسی٬ رییس فعلی قوه قضاییه٬ در نهایت پس از تاکید و تکذیب‌های فراوان٬ در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد. او پس از ثبت نام در بخشی از بیانیه‌اش مدعی شد: « اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده تر می شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان شاء الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.»

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز ساعتی پیش در ستاد انتخابات وزارت کشور برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

او پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر ظریف و عدم امکان ثبت‌نام افرادی که می‌توانستند برای مسئولیت را بپذیرند، و با توجه به تشخیص جبهه اصلاحات ایران و رهبران و شخصیت‌های اصلاحات و همچنین جوانان و فعالان مدنی و سیاسی، بر خلاف میل باطنی و مصلحت شخصی، به این عرصه آمدم.»

جهانگیری در بخشی از بیانیه انتخاباتی‌اش گفت: «آمده‌ام تا به اقتضائاتِ تامین عدالت، تشکیل دولت رفاهِ فراگیر، فقرزدایی و افزایش شمول و کیفیتِ خدمات پایهٔ همگانی، به ویژه در حوزهٔ سلامت و آموزش، تن بدهیم و با شکاف درآمدی، تبعیض و فساد سازمان‌یافته مبارزه کنم.»

علی لاریجانی یکی دیگر از چهره‌های شاخصی بود که اول وقت به ستاد انتخابات رفت. رییس سابق مجلس و مشاور رهبر جمهوری اسلامی٬ با تاکید بر اینکه «دولت من هیچ ارتباطی به دولت آقای روحانی ندارد»٬ افزود: «حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود.»

علی لاریجانی در بیانیه انتخاباتی‌اش تاکید کرد که به رغم کسب تکلیف و رایزنی با مراجع و دعوت برخی گروه‌های سیاسی و اجتماعی به صورت مستقل تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است و هدف اصلی‌اش اجرای عدالت٬ نه فقط ذکر دائم شعار آن٬ برای مبارزه با فساد در کنار حل بحران‌های بین المللی است.

سعید محمد در واکنش به ثبت نام علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری در توییترش نوشت: به کسانی که هویت خودشان را مدیون ‎پادگان و ‎دادگاه هستند به صراحت می گویم به حول و قوه الهی ، امروز  آغازی بر پایان ‎اشرافیت خانوادگی است.»

محسن هاشمی نیز از جمله داوطلبانی بود که صبح اول وقت به وزارت کشور رفت. او پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت که برنامه‌ای با عنوان «دولت رفاه و عدالت» دارد که هدف آن رفتن به سمت رفاه و مبارزه با تبعیض و فساد است.

او در ادامه افزود: «در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در بلند مدت به رشد مناسب مردم ایران برسیم.»

محسن رضایی نیز در ساعات آخر از مهلت ثبت نام خود را به وزارت کشور رساند.

فرعی‌های انتخابات پیش رو

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد کابینه محمود احمدی نژاد نیز پس از انجام مراحل ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در بین خبرنگاران گفت: «من آسمان ابری را دیدم؛ تنها کسی که می تواند آفتاب را بیاورد «شمس» است؛ شمس الدین حسینی!»

شمس الدین حسینی در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران با تاکید بر اینکه به صورت «مستقل» نامزد «انقلابی» است٬ گفت که به نفع «رئیسی» از انتخابات کنار نمی رود.

مسعود پزشکیان نیز پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نامزد پوششی جهانگیری نیست٬ گفت: «آمده‌ام تا این فساد بی اعتمادی را رفع کنم.»

عزت‌الله ضرغامی پس از ثبت نام در انتخابات مقابل دوربین خبرنگاران حاضر به باز کردن شناسنانه اش نشد و گفت: «اسرارم را نشان نمی دهم.»

عباس آخوندی٬ دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری٬ نیز با تاکید بر وجود فساد در کشور٬ مدعی شد راه حل آن را در اختیار دارد.

علیرضا زاکانی، پس از انجام مراحل ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در جمع خبرنگاران گفت: «تا دیروز قصد ثبت نام در انتخابات نداشتم اما وقتی دیدم نماینده های اشرافیت و فساد با قدرت به صحنه آمده اند تا دولت سوم روحانی را تشکیل دهند٬ وارد صحنه شدم.» او در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲  ۹۶ توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی٬ مصطفی کباکبیان٬ نماینده سابق مجلس٬ محمد خوش‌چهره٬ مجلس در دوره هفتم٬ محمد شریعتمداری٬ وزیر رفاه دولت دوازدهم٬ مسعود زریبافان٬ رییس سابق بنیاد شهید و امورایثارگران و محمد شریعت‌مداری وزیر کار دولت٬ عبدالناصر همتی٬ رییس بانک مرکزی و محسن رهامی نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

در این میان علی‌اکبر صالحی٬ محمدرضا عارف و محمد خرازی ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کردند از اعلام نامزدی در انتخابات پیش رو انصراف داده‌اند. حزب موتلفه نیز تاکید کرد که از معرفی نامزد اختصاصی باتوجه به ثبت‌نام ابراهیم رئیسی٬ خودداری می‌کند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. حکومت ها نسبی است
    همه جا فساد هست ؟
    ولی در سوئد دانمارک نروژ فنلاند و..یکی چند تا انگشت شمار دیگر
    اگر فساد ۲۰ در صد است

    در فرانسه و انگلیس امریکا ۴۰ درصد
    در اسراییل ۵ در صد

    در ایران و عربستان ۸۰ در صد است .

    سیستم جمهوری اسلامی ایران
    فساد زا و فساد پذیر است .

    تقسیم قدرت و امکانات
    عادلانه و بر اساس مدیریت
    و صلاحیت و شایستگی
    نیست .
    بصورت ارباب و رعیتی و
    قومی گرایی است .
    ژنی و وراثتی است .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »