از شهادت تا عارضه قلبی

مرگ پر ابهام جانشین فرمانده سپاه قدس

زیتون– خبر مرگ پر ابهام حسین حجازی٬ معاون و جانشین فرمانده نیروی سپاه قدس٬ همراه با شایعات فراوانی اعلام شد.

در بیانیه‌های مختلفی که به سبب مرگ او منتشر شد٬ از عارضه قلبی، کرونا و همچنین عوارض شیمیایی سخن رفت و برخی مرگ حجازی را «شهادت» نام دادند.

روابط عمومی سپاه پاسداران ساعتی پش از انتشار خبر مرگ این فرمانده سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای علت مرگ محمدحسین حجازی را «عارضه قلبی» اعلام کرده بود. اما امروز سخنگوی سپاه  مرگ او را به علت دیگری دانسته است.

ایسنا به نقل از رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران٬ به جلسه کمیسیونی اشاره کرد که شب گذشته (یکشنبه) در بیمارستان بقیه الله برگزار شده و تایید کرده که «عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل» مرگ حجازی بوده است.

سخنگوی سپاه، جانشین فرمانده سپاه قدس را «جانباز شیمیایی» دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق خوانده و گفته است که او «سال‌ها از این عارضه رنج می‌برد و در مقاطعی هم به همین دلیل به بیمارستان مراجعه می‌کرد.»

پیش از این در شبکه‌‌های اجتماعی از ابتلای محمدحسین حجازی به کرونا خبر داده شده بود.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه٬ نیز ابتلای حجازی به بیماری کووید-۱۹ را تکذیب نکرده است. او گفته است که معاون سپاه قدس چند ماه پیش مبتلا به ویروس کرونا شده بود، اما پس از آن بهبود یافت.

این در حالی است که محمد مهدی همت، فرزند محمد ابراهیم همت، با انتشار یک پست توییتری در واکنش به اطلاعیه سپاه پاسداران گفته است: «فقط بگویم علت پرکشیدن عارضه قلبی نبوده و نیست.» مهدی همت از اولین کسانی بود که محمدحسین حجازی را «شهید» خوانده بود.

حساب توییتری محمد مهدی همت پس از انتشار این پست به حالت خصوصی درآمده است.

امروز هم کمیسیون تشکیل شده در بیمارستان بقیه الله نیز با اشاره به «جانباز شیمیایی» بودن حجازی، او را «رسما به عنوان شهید» معرفی کرده است.

رویارویی فرمانده‌هان سپاه قدس با مرگ

محمدحسین حجازی از جمله فرمانده سپاه در لبنان و از فرماندهان سپاه قدس در سوریه بود. او در ۲۸ دی سال ۹۸ و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله نیروهای آمریکایی، جانشین فرمانده این نیرو شده بود.

فرماندهی نیروی قدس از آن زمان به عهده اسماعیل قاآنی است.

محمد حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران است و مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک را داشت. او همچنین عضو علمی دانشگاه امام حسین بود.

پیش از آن هم او فرمانده نیروی مقاومت بسیج در سال ۷۶ و جانشینی فرمانده کل سپاه در سال ۸۷ بود. محمد حجازی همچنین برای دوره‌ای معاون آماد و پشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح ایران بود.

حجازی در سال ۸۸ در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولیت قرارگاه ثارالله تهران را بر عهده داشت که نهاد اصلی در سرکوب اعتراض‌ها در پایتخت به شمار می‌رفت. در آن اعتراضات ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

این سردار سپاه همچنین در ۱۳۸۶ خورشیدی با حکم رهبری به ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران منصوب شد. مرگ حجازی برای سپاه قدس که طی دو سال اخیر دومین فرمانده خود را از دست داده٬ یک ضایعه تلقی می‌شود.

حجازی٬ بازوی سرکوب

حجازی درباره حوادث کوی دانشگاه در تیرماه سال ۷۸ گفته بود: «در قضیه کوی دانشگاه ٧٨ضد انقلاب به سمت بیت میرفت، دوگردان بسیجی را احتیاطا داخل مسجد جمهوری بردیم.یک مسئول عالی کشور زنگ زد که چر این کار را کردید؟گفتم ضد انقلاب جولان میدهد شما تحمل بسیجیان در مسجد بسته را ندارید؟»

او همچنین درباره حوادث و اعتراضات پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هم به روزنامه قانون گفته بود: «در حوادث سال ۸۸ نقش بسیج تعیین کننده بود و بخشی از توان بسیج به عرصه آمد و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیفی بر آن‌ها معلوم شود و دیدید که در ۹ دی چه جمعیتی وارد میدان شدند که عده‌ای از آن‌ها بسیجی با کارت بودند و برخی نیز بسیجی بدون کارت.»

اظهارات محمد حسن حجازی  درباره رفتار برخی تندروها در ایران هم جالب توجه بود، به گفته او « این تندروی ها به دلیل آزادی بیان در ایران است و هر کسی می‌تواند عقیده خود را بیان کند. همانطور که در غرب افرادی هستند که در مجلس نمایندگان آمریکا حرف‌های نامربوط می‌زنند.»

به دلیل نقش سردار حجازی در سرکوب مردم ایران اتحادیه اروپا در ۱۸ مهر ۱۳۹۰ او را به همراه ۲۹ مقام سیاسی و نظامی دیگر تحریم کرد.

در بیانیه تحریم اتحادیه اروپا آمده بود: «نقشی که این افراد در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشتند از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم و تمامی دارایی های احتمالی آن‌ها نیز در اروپا توقیف شد.» اتحادیه اروپا تاکید داشت که در واقع تمامی افرادی که در لیست جدید تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شدند به شکلی در امور نظامی کشور فعالیت موثر دارند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

از شهادت تا عارضه قلبی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »