دهمین تجمع اعتراضی در دو ماه

بازنشسته‌ها در رنج

زیتون– بازنشستگان تامین اجتماعی امروز (یکشنبه، ۲۴ اسفند) برای دهمین بار طی دو ماه گذشته در شهرهای مختلف کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند. تجمع‌کنندگان شعارهایی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کافی و محقق نشدن وعده‌ها و گرانی‌ها سر دادند.

بازنشستگانی که امروز دست به تجمع زده بودند٬ شعارهایی از جمله «کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه»٬ «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند»، «یا حجت‌بن‌الحسن، ریشه ظلمو بکن»، «گرانی تورم، بلای جان مردم» و «تا حقمونو نگیریم،‌ آروم نمی‌نشینیم» سر دادند.

بر اساس اخباری که در شبکه‌های مجازی از این تجمعات منتشر شده٬ بازنشستگان در تهران و شهرهایی از جمله تبریز، کرج، اصفهان، رشت، اردبیل،‌ شوشتر، کرمانشاه، اهواز و اراک به دلیل عدم تحقق مطالبات‌شان در مقابل ساختمان‌های تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

بازنشسته‌های تجمع‌کننده در تهران طی بیانیه‌ای خواستار «اجرای صحیح همسان‌سازی مطابق ماده‌ی ۹۶ تامین اجتماعی بر اساس نرخ واقعی تورم سالیانه برای تمام سطوح به صورت عادلانه» شده‌اند.

معترضان همچنین خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه، درمان رایگان و همسان‌سازی پرداخت‌های خود با سایر بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی، از جمله کارگران، خواستار افزایش حقوق به بیش از ۱۲ میلیون تومان، اجرای کامل قانون همسان‌سازی و برخورداری از بیمه تکمیلی هستند. این در حالی است که تجمع هفته گذشته بازنشستگان با خشونت و سرکوب مواجه شد.

باطوم و بازداشت جواب اعتراض سالمندان

بازنشستگان تامین اجتماعی هفته گذشته (۱۷ اسفند) برای اعتراض به شرایط بد معیشتی، در تهران و نزدیک به ۱۸ شهر دیگر ایران تجمع کردند؛ از جمله شهرهای شوش، سنندج،‌ مشهد، اراک،‌ اردبیل، ساری،‌ رشت و شاهرود٬ اهواز،‌ کرمانشاه، کرج، قزوین، خرم‌آباد، ایلام، یزد، شوشتر، تبریز،‌ کرمان، بجنورد و اصفهان.

آن تجمع با سرکوب نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه و دسته کم سه تن از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی تهران بازداشت شدند.

بنابر اعلام فعالان کارگری اسماعیل گرامی، بازنشسته؛ اسعد مفتاحی، کارگر؛ و کامیار فکور، روزنامه‌نگار؛ از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

همچنین شاهدان عینی تایید کردند که نیروهای انتظامی و امنیتی همچنین اقدام به ضرب و جرح شدید شماری از بازنشستگان و جوانان شرکت‌کننده در این تجمع کردنده بودند.

طی ماه‌های اخیر بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بارها برای احقاق حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند. شهرهای مختلف کشور در هفته‌های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متعدد شهروندانی بوده که به دلیل مشکلات معیشتی و صنفی دست به تجمع زده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دهمین تجمع اعتراضی در دو ماه

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »