پاپ در عراق؛

«سلاح‌ها را ساکت کنید»

 زیتون ـ پاپ به بغداد رسید. این اولین بار در تاریخ است که یک پاپ از عراق دیدار می‌کند. صبح امروز جمعه، ۱۵ اسفند، ساعت ۷:۴۵ دقیقه به وقت اروپای مرکزی پاپ فرانسیس فرودگاه لئوناردو داوینچی رم را با یک هواپیمای ایرباس A330 به مقصد بغداد ترک کرد.
به گزارش خبرگزاری Ansa ایتالیا، پاپ در آستانه خروج از رم به روزنامه‌نگاران گفت: « این یک سفر نمادین است، یک وظیفه در برابر سرزمینی که سالها رنج کشیده».
طی ۴ روز اقامت پاپ در عراق او در مجموع ۷ سخنرانی برگزار خواهد کرد. بازگشت پاپ فرانسیس به رم صبح روز دوشنبه، ۱۹ اسفند خواهد بود.
بعد از ورود پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به فرودگاه بغداد مراسم استقبال رسمی از او برگزار شد و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به پیشواز پاپ آمد.

پاپ فرانسیس سپس برای دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور عراق، به کاخ ریاست جمهوری این کشور رفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان در اولین سخنرانی خود در جمع دولتیان، دیپلمات‌ها و نمایندگان جامعه مدنی عراق خواهان «ساکت کردن» سلاح‌‌ها و «محدود کردن» پخش آن‌ها شد و گفت که باید مانع از فروش سلاح  چه در عراق و چه در جاهای دیگر شد و باید به منافع مردم محلی اولویت داد. او همچنین تاکید کرد که باید به کارگزاران صلح صدا داد.

پاپ در ادامه خواهان پایان دادن به «خشونت، فرقه‌گرایی، افراطی‌گری و ناشکیبایی» شد.

در برنامه سفر پاپ دیدارهای مهم دیگری از جمله ملاقات او با با آیت الله علی سیستانی، مرجع شیعه در شهر نجف در روز دوم سفر پیش‌بینی شده است. دیدار با مسیحیان عراق و تلاش برای بهبود وضعیت آنان هم یکی دیگر از برنامه های این سفر عنوان شده. موصل، مهم‌ترین مرکز سکونت مسیحیان عراقی است. پیش از حمله داعش به عراق، حدود یک و نیم میلیون مسیحی در این کشور زندگی می‌کردند. در حال حاضر اما کمتر از ۴۰۰ هزار مسیحی در عراق باقی ماندند.

پاپ قبل از عزیمت به عراق در پیامی به سرجیو ماتارلا، رییس جمهوری ایتالیا گفت: «رم را به قصد یک سفر زیارتی برای صلح و برادری میان ملت‌ها به مقصد عراق ترک می‌کنم.»
بعد از سفر سال ۲۰۱۹ پاپ به امارات متحده این دومین سفر او به یک کشور عربی در خاورمیانه است. در عین حال این اولین سفر پاپ بعد از ۱۵ماه قرنطینه و عدم خروج او از واتیکان بوده است.
پاپ فرانچسکو دقایقی قبل از عزیمت هم در پیامی ویدئویی خطاب به مردم عراق گفت:« بالاخره در میان شما خواهم بود، بسیار مایلم که ملاقاتتان کنم، صورت‌هایتان را ببینم، و سرزمینتان، این مهد باستانی و خارق‌العاده تمدن را ببینم.» او خود را زائری خواند که بعد از سال‌ها «جنگ و ترور» می‌رود تا «بهبودی زخم‌های» این مردم را از خدا بخواهد.

عراق در این روزها تحت قرنطینه کروناست و از این رو مکان‌های عمومی بسته است. با وجود این یک دیدار عمومی ۱۰هزار نفره در استادیوم اربیل کردستان عراق در این سفر پیش‌بینی شده است، جایی که پاپ روز یک‌شنبه، ۱۷ اسفند در آنجا خواهد بود.

نگرانی‌های مرتبط با سفر پاپ به جز بحث همه‌گیری کرونا، بحث‌های امنیتی را هم در برمی‌گیرد. از همین رو اقدامات سختگیرانه ای برای تامین امنیت رهبر کاتولیک‌های جهان نیز پیش‌بینی شده. نیروهای امنیتی عراق به همراه نیروهای نظامی واتیکان امنیت فردی پاپ را برعهده دارند. در نهایت اما واتیکان اعلام کرده است که امنیت بر عهده کشور میزبان است و از این رو تصمیم‌گیری برای چگونگی سازماندهی نیروها بر عهده عراق است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

پاپ در عراق؛

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »