? زنده| حکم انحلال جمعیت امام علی صادر شد

 



حکم انحلال جمعیت امام علی صادر شد

جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی، روز سوم اسفندماه اعلام کرد که وزارت کشور خواستار انحلال این نهاد خیریه شده است.

حال سعید دهقان٬ وکیل دادگستری خبر از صدور حکم انحلال این جمعیت داد.

او در این باره نوشت: «دادگاه دیروز تقریباً تا پایان وقت اداری (۱۴:۱۵) طول کشیده بود اما این رای مفصل و ٨صفحه‌ای -با محتوایی که کاملاً از بی‌طرفی خارج است- صبح امروز صادر شد! ظاهراً باید به این نتیجه رسید که حکم از قبل انشاء شده بود.»

جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی بر اساس تعریفی که در وبسایت خود ارایه کرده، یک سازمان مردم‌نهاد، مستقل، غیر سیاسی و غیردولتی است. این جمعیت از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی به ثبت رسیده است و حالا فعالیت‌های خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند.

پیش از این در اول تیرماه ۱۳۹۹ شارمین میمندی‌نژاد، رئیس و موسس این جمعیت، مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی البدل جمعیت امام علی با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، بازداشت شده بودند. به دنبال این بازداشت و واکنش گسترده به آن در شبکه‌های اجتماعی و حتی در سطح بین‌المللی، مرتضی کی منش اول مردادماه، کتایون افرازه ۳۱ تیرماه و شارمین میمندی نژاد ۶ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

بیشتر بخوانید: جمعیتی با اتهام «اثرگذاری و نفوذ»



 صداوسیما: ممنوعیت انتشار ترانه جدید ساسی مانکن در رسانه های اینترنتی

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا – صداوسیما) انتشار تیزر موزیک ویدئو جدید ساسی مانکن را در رسانه های داخلی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش عصرایران، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعلام کرد، «پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، ساترا با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، روز گذشته (۱۲ اسفند ماه)، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.»

در این خبر همچنین آمده است: «پرونده رسانه روبیکا به عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشینی، اقدام به انتشار تیزر کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.

به جز رسانه‌های خارجی از جمله اینستاگرام که برخلاف قوانین بین‌المللی ناظر به حفاظت از حقوق کودکان اقدام به انتشار این موزیک ویدئو کرده‌اند، از روز گذشته، با تذکر ساترا موارد تخلف از معدود رسانه‌های داخلی به صورت فوری حذف شد.»

 



کمپین حقوق بشر در ایران: ۲۳ نفر در اعتراضات سراوان

کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از منابع محلی اعلام کرد که دست‌کم ۲۳ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر در سیستان و بلوچستان به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این کمپین تاکید کرد که شمار بالایی از معترضان نیز به شدت زخمی شده‌اند و این آسیب‌ها در برخی موارد «بسیار جدی» است.

مقامات جمهوری اسلامی تا کنون آمار دقیقی از کشته‌شدگان در اعتراضات منتشر نکرده‌اند.

اعتراضات در سیستان و بلوچستان پس از شلیک نیروهای انتظامی به سوی سوخت‌برانی که روز دوشنبه چهارم اسفند به مسدود شدن گذرگاه مرزی اعتراض داشتند، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: نان‌های آغشته به خون؛ سوخت‌بر، کولبر، شوتی



مکانیزم استرداد پول‌های ایران از کره‌جنوبی مورد توافق قرار گرفته است

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ اعلام کرد که مکانیزم استرداد پول‌های ایران از کره‌جنوبی مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

محمد جواد ظریف گفت که مکانیزم‌ها و ساز و کارها مورد توافق قرار گرفته است، اما ظاهرا کره‌ای‌ها هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند از این رو اعلام می‌کنند که پیگیر موضوع هستند.

وزیر امور خارجه افزود که از نظر ایران دریافت مجوز از آمریکایی‌ها غیرضروری است اما طرف کره‌ای تلاش دارد که مجوزها را برای آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران در کره از آمریکا دریافت کند.



کوچ پیاده عشایر ممنوع شد

محمود ثمینی٬ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان٬ خبر از آن داد که کوچ عشایر ممنوع شده است.

او در این باره گفت: به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفاظت مراتع از کوچ پیاده عشایر جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا محمود ثمینیدر نشست ساماندهی کوچ عشایر استان توضیح داد: «عشایر کوچ رو می بایست در موعد مقرر و پانزدهم اردیبهشت ماه سال آینده کوچ خود را آغاز کنند ضمن آنکه پیشگیری های لازم در زمینه کوچ زودهنگام عشایر جلوگیری به عمل خواهد آمد.»

او افزود: حمل و نقل دام ها نیز صرفاً باید با وسایل نقلیه انجام شود و عشایر نیز به این موضوع تمکین کنند.



ابراز نگرانی شدید مکرون از نقض برجام توسط ایران

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام «به شدت» ابراز نگرانی کرد.

کاخ الیزه با انتشار گزارشی از گفت‌وگوی رؤسای‌جمهوری دو کشور اعلام کرد که آقای مکرون «به شدت» از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است با توجه به تلاش‌های فرانسه طی یک سال گذشته برای احیای برجام، تهران باید «به صورت شفاف و فوری» بگوید آیا مذاکرات برجام با همه اعضا (از جمله آمریکا) می‌تواند شروع شود یا نه.

اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته تلاش‌هایی برای برگزاری اجلاس اعضای باقی‌مانده برجام به اضافه آمریکا انجام داد اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد، اما جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌گوید آماده بازگشت به برجام است، به شرط این‌که جمهوری اسلامی ابتدا به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد؛ موضوعی که ایران رد کرده و گفته که ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود.



دادگاه لاهه: ۳۹ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی را به جنایت علیه بشریت در کشتار آبان۹۸ متهم کرد

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در نامه‌ای به علیرضا کاظمی ابدی، سفیر ایران در لاهه، ۳۹ نفر از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، حسن روحانی، ابراهیم رییسی، رحمانی فضلی، محمود علوی و علی شمخانی را در ارتباط با کشتار معترضان آبان۹۸ به جنایت علیه بشریت متهم و احضار کرد.

«دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»، دادگاهی نمادین است که از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و در پاسخ به خواست مکرر خانواده‌های جان‌باختگان برای دادخواهی از یک سو و بی‌اعتنایی نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی به کشتار معترضان آبان ۹۸ شکل گرفته است.

دادستانی این دادگاه نمادین و مردمی از سفیر جمهوری اسلامی در لاهه خواست تا علاوه بر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به حسن روحانی رییس جمهور، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود علوی وزیر اطلاعات اطلاع دهد که به جنایت علیه بشریت و نقض شدید حقوق بشر متهم شده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش دوم دی‌ماه ۹۸ خود به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان دو هفته اعتراضات سراسری در ایران را بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و از قول این مقام‌ها گزارش داد که در میان کشته‌شدگان «۱۷ نوجوان و ۴۴۰ زن» بوده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون حاضر به اعلام رسمی شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ نشده‌اند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »