? زنده| مرگ حدود ۱۱ درصد از بیماران کرونایی‌ در مازندران



مرگ حدود ۱۱ درصد از بیماران کرونایی‌ در مازندران

عباس موسوی٬رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: «در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه جان خود را از دست دادند که حدود ۱۱ درصد از مجموع بیماران بستری با تست مثبت کووید-۱۹ را تشکیل می‌دهد.»

او افزود: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در مازندران تا به امروز طبق آمار حدود ۲۲ هزار نفر از بیماران کووید-۱۹ با تست مثبت در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و تحت درمان قرار گرفتند.به گفته وی آمار مرگ و میر ناشی از بیماران کرونایی در استان مازندران نسبت به میانگین کشوری حدود ۲/۶ درصد کمتر بود و دلیل آن را اجرای طرح های پیش دستانه مقابله با کرونا از جمله اجرای سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از ۸۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان مازندران مربوط به بیماران زمینه ای و سالمندان بالای ۷۰ سال است



 اعتصاب در استان سیستان‌ و ‌بلوچستان در اعتراض به کشتن سوخت‌بَران

یک روز پس از تنش و درگیری در سراوان در اعتراض به مرگ چندین سوخت‌بَر به دست سپاه پاسداران، گزارش‌ها حاکی از اعتصاب و تعطیلی اصناف در چند شهر استان سیستان‌ و ‌بلوچستان در اعتراض به اعمال خشونت است.

ویدئوهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد مغازه‌ها و بازارهای شهر سراوان در اعتراض به سرکوب افرادی که روز سه‌شنبه، پنجم بهمن مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، تجمع کرده بودند، تعطیل است.

حساب کاربری رصد بلوچستان در اینستاگرام نیز از اعتصاب در دزاپ در اعتراض به کشتن سوخت‌بران توسط سپاه پاسداران و سرکوب مردم سراوان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، «نیروهای یگان ویژه مقابل بازار مشترک تجمع کرده و برخی منابع از گشت‌زنی آنها در داخل بازار خبر می‌دهند.»

کانال تلگرامی رصد بلوچستان نیز نوشت: «ماموران امنیتی در شهر سراوان به شهروندان اجازه ورود و خروج نمی‌دهند و فضای شهرهای استان سیستان و بلوچستان به شدت ملتهب و امنیتی است.»

روز دوشنبه، چهارم اسفند، خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان سراوان به سمت گروهی از سوخت‌بران، دست‌کم دو شهروند کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

برخی منابع خبری دیگر از «کشته شدن ۱۰ نفر» و زخمی‌ شدن ۵ نفر از سوخت‌بران خبر داده‌اند.



کرونای «انگلیسی» به مشهد رسیده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شناسایی نخستین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد خبر داده است .

مهدی قلیان گفت که این بیمار که مردی ۷۰ ساله است، در حال حاضر در یکی از مراکز درمانی مشهد بستری است.

او افزود که تمام افرادی که با این فرد در تماس بوده‌اند، رهگیری شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس در استان در حال اجراست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرده که نکته مهم این است که در حال حاضر این ویروس در حال گردش در کشور است و همه باید مراقب باشند.

پیش از این هم ویروس جهش یافته کرونا در استان خوزستان مشاهده شده بود.



سازمان ملل: ایران اسناد مربوط به اسقاط هواپیمای اکراینی را مخدوش کرد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی، روز سه شنبه پنجم اسفند گزارش خود درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران توسط سپاه پاسداران را منتشر کرد.

اگنس کالامار در این گزارش ۴۵ صفحه‌ای تصریح کرده است که توضیحات جمهوری اسلامی درباره چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در نزدیکی تهران «تناقض‌های» زیادی دارد و این تناقض‌ها پرسش‌های بسیاری در خصوص نحوه سرنگونی این هوایپما مطرح می‌کند.

وی همچنین جمهوری اسلامی را به دروغگویی در توضیحات درباره نحوه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی متهم کرده است.

سپاه پاسداران بامداد ۱۸ دی پارسال هواپیمای مسافربری اوکراینی به شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ را که در حال اوج گرفتن از فرودگاه امام تهران بود، با شلیک دست‌کم دو فروند موشک سرنگون کرد که تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهانکاری، نهایتا تحت فشار جامعه جهانی اقرار کرد که این هواپیما با موشک‌های سپاه ساقط شده است، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگنس کالامار درباره گزارش خود به خبرنگاران گفته است، مساله بسیار نگران کننده این است توضیحات مقامات ایران در خصوص اشتباه یا اشتباهات صورت گرفته با هم جور در نمی‌آید.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »