? زنده| تشر خامنه‌ای بر سر دولت و مجلس: دو صدایی نباشد

 




تشر خامنه‌ای بر سر دولت و مجلس: دو صدایی نباشد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار رفع اختلاف و عدم «دو صدایی» میان دولت و مجلس شد.

خامنه‌ای در جریان دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: «شنیدم امروز بین دولت و مجلس،‌ یعنی بین کاری که دولت کرده و آن برداشتی که مجلس دارد، اختلاف نظری وجود دارد. این اختلاف نظر را باید حل کرد.»

او افزود: «این اختلاف را نباید به حال خود رها یا تشدید کنند، قابل حل است و باید حل کنند.»

خامنه‌ای قانون مصوب مجلس را «قانون خوب» توصیف کرد و خواستار رفع «دو صدایی» در این زمینه شد.

بیشتر بخوانید: مجلس شکایت دولت را به قوه قضاییه برد

مصوبه مجلس که آذرماه و در پی کشته شدن محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، صورت گرفت افزایش سطح غنی‌سازی تا ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی را برای دولت الزامی کرد.

دولت حسن روحانی با آن‌که تایید کرده این قانون را اجرا می‌کند، با سفر رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به توافقی سه‌ماهه با او برای ادامه نظارت و راستی‌آزمایی‌های آژانس رسید. نمایندگان مجلس این توافق را خلاف مصوبه خود خوانده و به ارجاع پرونده دولت در این زمینه به قوه قضاییه رای دادند.




بیانیه دراویش زندانی در رابطه با کشته شدن بهنام محجوبی

شماری از همبندی‌های بهنام محجوبی،‌ درویش زندانی که در بیمارستان لقمان تهران جانش را از دست داد،‌ طی پیامی از داخل زندان نوشتند او به «قتل» رسیده است.

در این بیانیه آمده است: «به شهادت رساندن بهنام محجوبی در زندان اوین حامل پیام همیشگی‌شان بود برای ما؛ می‌کشیم.»

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند که: «آنقدر پیکر عزیز بر دستانمان گذاشته‌اند که فرصت زاری کردن برایشان نداریم. پیامی که به هدف ایجاد رعب و وحشت در دل هر انسان آزاده‌ای که می‌اندیشد صادر می‌شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «بهنام ما به قتل رسیده و این جنایتی بزرگ است. آمران،‌ عاملان و شاهدان سکوت‌ پیشه‌کرده این جنایت ننگ تاریخ انسانیتند.»

عباس دهقان، کیانوش عباس‌زاده، مصطفی عبدی، محمد شریفی مقدم و کسری نوری زندانیانی هستند که این پیام را نوشته‌اند.

بیانیه این زندانیان در پی جان باختن بهنام محجوبی در بیمارستان «لقمان» منتشر شده است. محجوبی یک هفته پس از انتقال دیرهنگام، بستری در بیمارستان و در پی وخامت شرایط جسمانی تحت نظر پزشکان معتمد نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی جانش را از دست داد.



ریاست مجلس خبرگان برای دو سال دیگر به احمد جنتی رسید

احمد جنتی بار دیگر برای ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

مجلس خبرگان رهبری نهادی که اختیار انتخاب رهبر آینده ایران و نظارت بر عملکرد رهبر را دارد.

تجدید ریاست جنتی ۹۴ ساله به ریاست مجلس خبرگان در جریان ابقای هیئت رییسه این مجلس صورت گرفته است که جلسات آن پس از یک سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا امروز چهارم اسفند در تهران برگزار شده است.

بر اساس این تصمیم ، علی موحدی کرمانی به‌عنوان نایب‌ رییس اول و ابراهیم رییسی به‌عنوان نایب ‌رییس دوم این مجلس در جایگاه خود باقی ماندند.



وضعیت بحرانی درپی نرخ بالای شیوع کرونای انگلیسی در کشور

جمال عالمی‌نیسی، فرماندار اهواز گفت که بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا شده است، آی‌سی‌یوها پر هستند و میزان تلفات و مرگ و میر بالا رفته است. وضع اهواز بحرانی است.

فرماندار اهواز با اشاره به اینکه برخی محدودیت‌های کرونایی از یک‌شنبه شب در اهواز اجرا شد، تاکید کرد که اهواز در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد، بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا است، آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها پر هستند و میزان تلفات و مرگ و میر بالا رفته است.

جمال عالمی‌نیسی با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا از گونه مشاهده شده در بریتانیا بسیار مهاجم است و قدرت انتشار آن بالاست و آسیب‌پذیری بالایی ایجاد می‌کند، گفت که امیدواریم مردم اهواز این وضعیت بحرانی را جدی بگیرند.

همزمان کریم حسینی، رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت که ضرورت دارد خوزستان قرنطینه و تعطیل شود.

حسینی تاکید کرد که به عنوان رییس مجمع نمایندگان خوزستان از رییس جمهور درخواست می‌کنم که تعطیلی دو هفته‌ای و قرنطینه استان خوزستان را تایید کند.

مقام‌های بهداشتی استان‌های گیلان و هرمزگان گفته‌اند که بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا مشهور به کرونای انگلیسی در برخی از شهرهای این دو استان شناسایی شده‌اند.

به گفته فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دو شهروند ساکن قشم و بندر لنگه که از امارات به ایران سفر کرده‌اند، به کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز خبر داده است که یک پیرزن ۷۰ ساله در شهر منجیل به علت ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا جان خود را از دست داده است.

او گفت فردی که از استان البرز به گیلان سفر کرده است، عامل انتقال ویروس جهش‌یافته بوده است.

همزمان ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به بحرانی بودن وضعیت خوزستان گفت تعداد مراجعه‌کنندگان در این استان از ۲۰۰ نفر در روز به ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده است.

در روزهای گذشته، شیوع کرونای انگلیسی در این استان باعث شده است که وضعیت ۱۱ شهر در خوزستان دوباره قرمز شود و «تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله دو برابر شده است».



اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و ممانعت مسئولان زندان از ارائه دارو، از صبح یک‌شنبه سوم اسفند ماه اعلام اعتصاب غذا کرده است.

پایگاه خبری هرانا گزارش داد که رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار محبوس در زندان تهران بزرگ، در نامه اعلام اعتصاب غذا، تاکید کرده که نیاز به تزریق هر هفته یک آمپول آوونکس خارجی دارد که بیش از پنج هفته است از آن محروم شده است.

این روزنامه‌نگاز زندانی در نامه خود برای اعلام اعتصاب غذا، نوشت که «طی مدت از بازداشت دو بار دچار تشنج شده‌ام و هر بار پزشک بهداری بند و همچنین پزشک بهداری مرکزی زندان تهران بزرگ اعزام اورژانسی به بیمارستان را برای من تجویز کردند» اما مسئولان زندان تاکنون او را به بیمارستان اعزام نکرده‌اند.

دادگاه انقلاب تهران در خرداد ماه سال‌جاری رضا طالشیان جلودارزاده را به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» به سه سال حبس تعزیری، پرداخت چهار میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی محکوم کرد و این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

این روزنامه‌نگار اوایل بهمن‌ماه سال‌جاری پس از احضار و مراجعه به شعبه یک واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »