? زنده| اطمینان دولت از نزدیک بودن لغو تمامی تحریم‌ها

 



اطمینان دولت از نزدیک بودن لغو تمامی تحریم‌ها

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز شنبه «با اطمینان» پیش‌بینی کرد که «بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از جمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است».

او در یادداشتی که روز شنبه، دوم اسفند، در روزنامه ایران منتشر کرد تنش‌های اخیر درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران را «کش و قوس‌های دیپلماتیک» و «مقدمه طبیعی» احیای برجام توصیف کرده است.

سخنگوی دولت ایران در بخش دیگری از این یادداشت کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ای ایران از جمله کاهش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بخشی از فراز و فرود این فرایند مثبت» دانسته و به کشورهای دیگر گفته است که «هیچ تغییر شگفت‌انگیز یا نیتی فنی فراتر از تعهدات حقوقی» ایران در برجام رخ نمی‌دهد و «فتوای ممنوعیت تسلیحات هسته‌‌ای» معتبر است.

مصوبه ۱۱ آذرماه امسال مجلس ایران که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.



استان خوزستان قرنطینه می‌شود

وزیر کشور خبر از آن داد که به منظور کنترل شیوع کرونا در این استان، مرزهای ایران با عراق بسته و تردد به خوزستان ممنوع می‌شود.

خوزستان در شرایطی قرنطینه می‌شود که یک هفته از اعلام هشدار در مورد وضعیت اضطراری استان خوزستان می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه،‌ دوم اسفندماه، همچنین از «علما، شیوخ و رسانه‌های خوزستان» خواست تا فضای اجتماعی را برای رعایت بیشتر پروتکل‌ها آماده کنند.

آقای رحمانی فضلی به زمان آغاز قرنطینه استان خوزستان اشاره نکرد، اما استاندار خوزستان پیشتر در شامگاه چهارشنبه،‌ ۲۹ بهمن‌ماه با اشاره به این که ویروس جهش‌یافته کرونا از عراق وارد این استان شده اعلام کرده بود که مرزهای این استان با عراق از روز شنبه به مدت یک هفته بسته می‌شود.

شکرالله سلما‌ن‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ۲۲ بهمن‌ماه از وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی شهروندان خوزستانی انتقاد کرده و گفته بود میزان استفاده مردم جنوب غرب خوزستان از ماسک کمتر از ۴۰ درصد و رعایت فاصله‌گذاری بسیار پایین است.

به گفته آقای سلمان‌زاده، تنها ۱۷ درصد از شهروندان شادگان و ۵۰ درصد شهروندان آبادان و خرمشهر از ماسک استفاده می‌کنند.

محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان شامگاه سه‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، گفته بود که در مقایسه با هفته گذشته، موارد بیماری کووید ۱۹ در استان خوزستان ۷۵ درصد، موارد بستری ۶۵ درصد و آمار جان‌باختگان ۵۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم ۲۹ بهمن‌ماه، ضمن تائید شناسایی «ویروس جهش‌یافته» در شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر درباره شیوع گسترده این ویروس در مناطق جنوب غرب خوزستان هشدار داده بود.



فروش روغن با کارت شناسایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

با توجه به اینکه روغن جامد همچنان در بازار کمیاب است٬ در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ازای هر کارت ملی تنها یک روغن فروخته می شود.

ایسنا همچنین خبر داد که در برخی استان ها نیز کمبود روغن مایع وجود دارد.

از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و از مهر ماه گزارش هایی درباره کمیاب شدن روغن منتشر شد.

پس از آن مقام‌های دولتی وعده دادند که مشکل کمبود روغن حل خواهد شد.



 قوه قضاییه اعدام جسد بی‌جان زهرا اسماعیلی را تکذیب کرد

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، اخبار مربوط به اعدام کردن جسد بی‌جان یک متهم را «کذب محض» دانسته و آن را «ادعایی عجیب در رسانه‌های ضد انقلاب» توصیف کرد.

این خبرگزاری نوشته که زهرا اسماعیلی، متهمی که روز ۲۹ بهمن در زندان رجایی‌شهر کرج «به جرم مباشرت در قتل همسرش» اعدام شد، «در زمان اجرای حکم در شرایط صحت و سلامت کامل بوده» و «تا زمان اجرای حکم هیچ‌گونه بیماری قلبی، ریوی و کلیوی نداشته است».

قوه قضاییه ایران در حالی خبر به دار آویختن یک جسد بی‌جان را ««ادعایی عجیب در رسانه‌های ضد انقلاب» خوانده که خبر مربوطه نه توسط رسانه‌های خارج از کشور،‌ بلکه توسط امید مرادی، وکیل خانم اسماعیلی منتشر شده بود.

آقای مرادی روز جمعه نوشته بود که ماموران قوه قضاییه پیش از اجرای حکم اعدام او، ۱۶ مرد را جلو چشم موکلش اعدام کرده بودند و در این شرایط خانم اسماعیلی «سکته کرد و قلبش ایستاد. با این وجود جسد بی‌جانش را دار زدند».

این وکیل همچنین با اشاره به این که در گواهی فوت خانم اسماعیلی علت درگذشت ایست قبلی اعلام شده، نوشته بود فاطمه آسال‌ماهی، مادر مقتول که خواهان اجرای حکم بود، «شخصا زیر چارپایه زد تا حتی برای چند لحظه جنازه عروسش را بالای دار ببیند».

با این حال قوه قضاییه ایران می‌گوید «در اجرای حکم‌ [اعدام] دلیل مرگ قطع نخاع، خفگی یا ایست قلبی اعلام می‌شود» و این بحث که در گواهی صادر شده از سوی پزشکی قانونی علت فوت اسماعیلی «ایست قلبی» اعلام شده، طبیعی است.

 



مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره به تهران می‌رود

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، روز شنبه دوم اسفند در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی اساسی آژانس مذاکره خواهد کرد.

این سفر یک روز قبل از پایان پایان ضرب الاجل ایران برای تعویق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت در زمینه بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس مصوبه مجلس صورت می‌گیرد.

رافائل گروسی در توییتی نوشته است، فردا من به تهران می‌روم تا با مقامات ارشد ایران در خصوص دستیابی به یک راه حل قابل قبول برای دو طرف ، مطابق با قوانین ایران دیدار کنم که براساس آن آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی آزمایی اساسی خود ادامه دهد. چشم انتظار موفقیت هستیم، که به نفع همه است.

مصوبه ۱۱ آذرماه امسال مجلس ایران که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.



امام جمعه موقت اصفهان: دوچرخه سواری زنان نیز مانند گرانی معضل است

محمد تقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان گفت که مشکلات و موضوعاتی چون گرانی «نمی‌تواند باعث بی‌تفاوتی به مسائل دیگر شود» و دوچرخه‌سواری زنان «هم مثل گرانی معضل است.»

رهبر اعلام کرد که چند دانشجوی مرد در نامه‌ای از او خواسته‌اند درباره رعایت موضوعات «شرعی» به دختران دانشجو توصیه کند تا «ما جوانان که غریزه داریم، مرتکب خطا و گناه نباشیم.»

ابوالحسن مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، نیز روز ۲۵ بهمن ضمن انتقاد از اقدامات شهرداری درباره دوچرخه سواری زنان گفته بود که «جان ما در مقابله با این موضوع به لب رسیده» است.

او تهدید کرده بود که اگر اقدامی برای برخورد با دوچرخه سواری زنان از سوی مسئولین انجام نشود، به شیوه دیگری با آن برخورد خواهد شد.



آیت‌الله خامنه‌ای: حفظ حجاب برای شخصیت‌های کارتونی لازم است

آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ در پاسخ به استفتایی گفته است که رعایت حجاب برای شخصیت‌های کارتونی لازم است.

در این استفتا از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده شده «آیا رعایت حجاب برای شخصیت‌های فیلم‌های پویانمایی (نقاشی سه بعدی ساخته ذهن هنرمند) لازم است؟» و وی پاسخ داده که « در فرض سؤال اگرچه حفظ حجاب فی نفسه لازم نیست، اما به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی (انیمیشن) هم لازم است».


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »