? زنده| وزیر اطلاعات: امکانات ترور فخری‌زاده را یک عضو نیروهای مسلح فراهم کرد

 

 

 


وزیر اطلاعات درباره ترور فخری‌زاده: امکانات ترور را یک عضو نیروهای مسلح فراهم کرد

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مصاحبه ویدیویی الام کرد ، فردی که تدارکات اولیه را برای «ترور» محسن فخری‌زاده، افسر سپاهی و کارشناس هسته‌ای را انجام داد از نیروهای مسلح بود.

وزیر اظلاعات ایران مدعی شد که وزارت اطلاعات «۵ روز» پیش از کشته شدن فخری‌زاده خبر داده بود که «دشمن» قصد انجام عملیات دارد او گفت:« ما ۵ روز قبل از ترور شهید فخری‌زاده گفته بودیم که در این نقطه می‌خواهند ایشان را ترور کنند؛ فقط زمان را نمی‌دانستیم. کسی که امکانات ترور را فراهم کرد عضو نیروهای مسلح بود.»


 

 


سها مرتضایی به شش سال زندان محکوم شد

حکم شش سال زندان سها مرتضایی، فعال دانشجویی در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

مصطفی نیلی، وکیل مرتضایی صمن اعلام این خبر در  در توییتی نوشت: “شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب رای صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مبنی بر محکومیت سها مرتضایی به ۶ سال حبس به اتهام “اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” را تایید کرد. تحصن در دانشگاه در اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقطع دکتری از مصادیق اصلی این رای است.”

بنا به نوشته آقای نیلی: “تجمع اعتراضی به لایحه پوشش در دانشگاه تهران، اعتراض‌های آبان ماه دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی نیز از دیگر مصادیق صدور رای است.”


احضار وزیر خارجه بلژیک به دادگاه بر سر پرونده اسدی



روحانی: کسی توقع نداشته باشد گام اول را ایران بردارد

حسن روحانی، رییس‌جمهوری، ضمن تاکید دوباره به ضرورت برداشتن قدم نخست از سوی آمریکا گفت ایران تا امروز اقدام جدیدی از سوی دولت جو بایدن مشاهده نکرده است.

روحانی در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران در زمینه روند احیای برجام گفت:‌ « فکر می‌کنم در این که چه کسی باید آغازگر باشد، جای تردیدی وجود ندارد. در دوران شیوع کرونا هم دولت ترامپ یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد و ما از دولت جدید آمریکا هم تا به امروز اقدامی ندیده‌ایم.»

او افزود:‌ «ما از تعهد خارج نشده‌ایم که گام اول را برداریم. کشوری که سه سال از تعهد خارج شده و بر ملت ما بر خلاف مقررات بین‌المللی و تعهداتش در [قطعنامه ] ۲۲۳۱ظلم روا داشته، موظف است گام اول را بردارد.»

این اظهارات تهران در حالی است که در واشینگتن جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا،‌ طی مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه منتشر شد در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های ایران قبل از توقف غنی‌سازی اورانیوم لغو خواهد شد پاسخ منفی داد.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه وقتی مجری پرسید: «آیا آن‌ها باید ابتدا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟»،‌ پاسخ داد «بله!»

یکی از مقام‌های کاخ سفید ساعتی بعد به خبرگزاری رویترز گفت منظور رییس‌جمهوری آمریکا غنی‌سازی فراتر از برجام بوده است.

اکنون رییس‌جمهور ایران می‌گوید «هر ساعتی که اعضای ۱+۵ به کلیه تعهدات برجامی خود پایبند شوند و عمل کنند بدانند در ساعت بعد ما به همه تعهدات عمل می‌کنیم.»



ارائه کد ملی برای خرید و شارژ بلیت های مترو در تهران و حومه اجباری شد

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت متروی تهران و حومه اعلام کرده که برای خرید و شارژ کارت بلیت های مترو کد ملی متقاضیان باید ثبت شود تا «از ورود مبتلایان به کرونا به ایستگاه‌ها جلوگیری شود.»

اجباری شدن داشتن کد ملی برای استفاده از مترو نگرانی ها و مشکلاتی را برای برخی از شهروندان ایجاد کرده است.

برخی از مسافران مترو، از جمله مهاجران افغانستانی می‌گویند که کد ملی ندارند و برای خرید بلیط مترو با مشکلاتی رو به رو شده‌اند.

برخی از شهروندان هم این تصمیم را روشی برای کنترل رفت و آمد افراد برشمردند و به این تصمیم اعتراض کردند.



بازجویی از عالیه مطلب‌زاده در حین سپری کردن دوران حبس

عالیه مطلب‌زاده، فعال اجتماعی، عکاس خبری و نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران برای تحمل سه سال حبس خود در اوین زندانی است، اما به گفته همسرش همچنان در زندان بازجویی می‌شود.

اوچهار ماه پیش در میانه بحران شیوع کرونا در ایران و در حالیکه چند روز پیش از آن عمل جراحی کرده بود برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین رفت؛ حکمی که دادگاه به اتهام “تبانی علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام” برای او صادر کرده بود.

صدرا عبدالهی همسر خانم مطلب‌زاده در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی از دو بار بازجویی همسرش خبر داد.

او در این رابطه توضیح داد یکی از جلسات بازجویی بعد از مراسمی بوده که زنان زندانی به یاد کشته شدگان اعتراضات آبان دو سال پیش برگزار کردند و به گفته همسرش کار مخفی نبوده است.

بار دوم این بازجویی در بند ۲۰۹ اوین بوده است و به گفته آقای عبدالهی موضوعاتی بوده است که ارتباطی با پرونده همسرش نداشته است.

عالیه مطلب‌زاده همچنین از وضعیت بد بهداشتی و شیوع کرونا و همچنین ماه‌ها انتظار “زندانیان برای رفتن به مرخصی و یا عفو و ماندن در این انتظار گفته است.”

آقای عبدالهی همه اینها را بخشی از فشارهای روانی بر زندانیان و خانواده های آنها می‌داند.

خانم مطلب زاده نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران است و کیوان صمیمی رئیس این انجمن هم در زندان است.


https://twitter.com/Bahadorina/status/1359067926809042947


قتل یک شهروند کرد زیر شکنجه

یک جوان کُرد اهل شهرستان دیواندره که توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، پس از سه روز زیر شکنجه به قتل رسید.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر از آن داد که ساعت ۵ بعدظهر روز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ (۱ فوریه ۲۰۲۱)، نیروهای امنیتی تهران در مترو بازار تهران یک شهروند کُرد را به نام مهرداد طالشی ۲۱ ساله و اهل شهرستان دیواندره همراه با فرد دیگری بازداشت و به کلانتری ۱۱۳ و پس از یک ساعت به کلانتری ۱۱۵ منتقل کرده‌اند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده طالشی، ساعت ۱۰ شب همان روز مهرداد طالشی به آگاهی شاپور منتقل شده و همانجا زیر شکنجه به قتل رسیده به طوری که آثار ضرب و شتم بر روی سر و گردن وی کاملاً مشهود بوده است.

به گفته این منبع، مهرداد طالشی به جرم «مشکوک به حمل مواد مخدر» همراه با فرد دیگری بازداشت شده و تاکنون از هویت و سرنوشت فردی که همراه وی بازداشت شده هیچ خبری در دست نیست و حتی در پرونده وی اسم نفر دوم را خط زده‌اند”. بازداشت این شهروند کُرد به اتهام مشکوک به حمل مواد مخدر در حالی است که به گفته خانواده ایشان هیچگونه سابقه‌ کیفری و حتی استعمال مواد مخدر نداشته و ورزشکار بوده است.



سازمان ملل: ایران و کره شمالی همکاری موشکی خود را از سرگرفته‌اند

یک گزارش محرمانه گروه کارشناسی سازمان ملل که روز دوشنبه به شورای امنیت ملل متحد ارسال شده، مدعی شده که ایران و کره شمالی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) همکاری خود در زمینه توسعه موشک های دوربرد را از سر گرفته اند.

عصر ایران به نقل از بلومبرگ خبر داد که گزارش یک هیئت مستقل سازمان ملل برای نظارت بر تحریم های کره شمالی که روز دوشنبه به شورای امنیت فرستاده شده، حاکی است که ایران و کره شمالی از سال گذشته همکاری خود برای توسعه موشک های دوربرد را از سر گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، از سرگیری همکاری ایران و کره شمالی شامل انتقال قطعات ضروری برای ساخت موشک می‌شود و ارسال آخرین محموله‌ها نیز در سال ۲۰۲۰ انجام شده است.

بلومبرگ ادامه داد که ایران و کره شمالی که مدتهاست در حاشیه دیپلماسی بین المللی قرار دارند، یک رابطه پنهانی و سودمند متقابل در زمینه امور نظامی دارند.

هیئت سازمان ملل مدعی است اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد ایران در مرکز تحقیقاتی “شهید حاج علی موحد” برای ساخت موشک ماهواره‌ بَر خود از متخصصان کره شمالی کمک و پشتیبانی گرفته و کره شمالی در انتقال برخی محموله ها به ایران نقش داشته است.

این گزارش تاکید کرده به احتمال زیاد بسته شدن مرزهای کره شمالی از بیم همه گیری ویروس کرونا ادامه انتقال محموله های کره شمالی به ایران را متوقف کرده باشد.

بلومبرگ نوشته از سرگیری همکاری های ایران و کره شمالی در حوزه موشکی در سال آخر دولت ترامپ  احتمالاً نشان دهنده کاستی و نقص (شکست) در کارزار “فشار حداکثری” دولت ترامپ علیه هر دو کشور است و همچنین می تواند دولت بایدن را وادار کند تا  در تدوین استراتژی خود در قبال دو کشور، تسریع کند.



محمود علوی: تدارک ترور فخری‌زاده را عضوی از نیروهای مسلح فراهم کرد

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفت که فردی که اولین تدارکات را برای «ترور» محسن فخری‌زاده، کارشناس ارشد هسته‌ای ایران، انجام داد «جزو نیروهای مسلح بود.»

محمود علوی که دوشنبه شب ۲۰ بهمن در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون حکومتی ایران شرکت کرده بود با روخوانی از روی کاغذ، از عملکرد خود در وزارت اطلاعات دفاع کرد و مدعی شد که «سطح وزارت اطلاعات از نظر کیفی بسیار بالا آمده است.»

او سپس برای اثبات این ادعای خود گفت که وزارت اطلاعات «پنج روز» پیش از کشته شدن محسن فخری‌زاده خبر داده بود که «دشمن قصد انجام عملیات در آن نقطه را دارد.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در ادامه برای نخستین بار اعلام کرد: «فردی که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد، جزو نیروهای مسلح بوده است».

محسن فخری‌زاده مهابادی، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز هفتم آذر در آبسرد دماوند هدف سوء‌قصد قرار گرفت و کشته شد.



اولین واکسن روسی به فرزند وزیر بهداشت تزریق شد

اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در ایران علیه ویروس کرونا روز سه‌شنبه در بیمارستان امام خمینی تهران آغاز شد. پسر سعید نمکی، وزیر بهداشت، نخستین واکسن کرونا در کشور را دریافت کرد.

آقای نمکی، وزیر بهداشت، در سخنانی از این بیمارستان که مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد گفت: «اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند فرزند خودم است.»

پس از آن که مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند واکسن روسی اسپوتنیک وی پیش از هر واکسن دیگر به کشور وارد خواهد شد،‌ انتقاد از این اقدام به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت.

واکسن روسی هنوز از مقام‌های جهانی مربوطه مجوزهای لازم را برای استفاده در طرح‌های واکسیناسیون عمومی دریافت نکرده است.

سعید نمکی روز سه‌شنبه از این انتقادات با عنوان «بلوا» یاد کرده و گفت که پسر او به عنوان اولین نفر برای واکسیناسیون انتخاب شده تا «بگوید که خون فرزند من از خون دیگر فرزندان این مملکت رنگین‌تر نیست».

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همین روز وعده داد:‌ «تا پایان سال ۹۹، گروه آسیب‌پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند.»

به گفته آقای رئیسی، اولین گروهی که در ایران واکسینه می‌شوند «پرسنل بخش کرونا و پرسنل آی‌سی‌یو که مستقیماً با افراد مبتلا به کووید ۱۹ سر و کار دارند، خواهند بود و بعد از آن به سراغ مراکز نگهداری سالمندان، معلولین و جانبازان می‌رویم».


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »