واکنش دفتر آیت‌الله منتظری به «سرقت» اسناد یک مستندِ در دستِ ساخت

زیتون– دفتر آیت‌الله منتظری٬با صدور بیانیه‌ای نسبت به مراجعه و تفتیش خانه‌های عمادالدین باقی٬ مجتبی لطفی و مهدی نظری توسط نیروهای امنیتی اعتراض کرد.

ماموران امنیتی روز پنجشنبه نهم بهمن ماه با هجوم به خانه‌های این افراد اقدام به تفتیش منازل و ضبط کامپیوترها٬ گوشی‌های تلفن همراه و برخی اسناد و مدارک از منازل آن‌ها کرده بودند.

در این بیانیه امروز دفتر آیت‌الله منتظری آمده است: «در ادامه خط تاخت و تازهای یک‌طرفه و سرکوب آزادی بیان، روز پنج‌شنبه نهم بهمن ۱۳۹۹، در آستانه هجدهمین سالگرد رفع حصر، ماموران امنیتی به طور هم‌زمان به خانه محقق بزرگوار و نویسنده شناخته شدۀ حقوق بشر آقای عمادالدین باقی، و محقق ارجمند آقای مجتبی لطفی از اعضای دفتر آیت‌الله منتظری، و‌ نیز آقای مهدی نظری مستندساز توانا، هجوم برده و کلیه کامپیوترها و گوشی‌ها و… را ضبط کرده و بردند.»

عمادالدین باقی٬ مجتبی لطفی و مهدی نظری هر سه از افرادی بودند که در ساخت مستندی در مورد آیت‌الله منتظری با دفتر این مرجع تقلید هم کاری داشتند.

این مستند به خواست دفتر آیت‌الله منتظری و در پاسخ به مستند قائم مقام٬ در حال ساخت بود.

مستند قائم مقام٬ روایت نظام از منتظری

«قائم مقام»، نام مستندی از زندگی آیت‌الله منتظری بود که توسط یک گروه مستندساز با گرایش سیاسی نزدیک به جریان اصول گرا، تهیه شده است. مستند «قائم‌مقام» در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشت. پس از آن در جشنواره عمار حضور پیدا کرد و جایزه ویژه بخش تاریخ معاصر این جشنواره را به خود اختصاص داد. بعد از آن این مستند در فضای مجازی بازنشر داده شد و بعد هم در «برنامه به اضافه مستند» روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: در حصرِ روایت رسمی؛ مستند «قائم مقام» از نمای نزدیک

این مستند پس از مدتی از سیمای جمهوری اسلامی نیز بارها پخش شد.

همان زمان با اولین پخش این مستند از شبکه سوم صدا و سیما که همزمان با سالروز حمله مجاهدین خلق به ایران بود٬ احمد منتظری در اعتراض به پخش مقطع این مستند در صداوسیما اعتراض کرده و نامه‌ای را خطاب به علی‌عسگری، رییس صداوسیما٬ نوشت.

در این نامه خطاب به رییس صدا و سیما ضمن اعتراض به عدم رعایت «حق شهروندی برای پاسخ به اتهامات» آمده بود: «ولی با کمال تأسف قصه پرغصه تهمت و افترا و پخش دروغ‌های سازمان‌یافته با بودجه بیت‌المال علیه آیت‌الله‌العظمی منتظری در سه دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست؛ اما انتشار آن از سیمای جمهوری اسلامی معنا و مفهوم دیگری دارد.»

همچنین همزمان با انتشار عمومی این مستند برخی از شخصیت‌هایی که در فیلم حضور داشته و مصاحبه کرده بودند، به سانسور سخنانشان در مستند اعتراض کردند. عمادالدین باقی از جمله این چهره‌ها بود. او در مطلبی که در اختیار «شرق» قرار داده بود، نوشته بود: «پلان کار، ناگزیر سوگیرانه است. همچنین به دوستان عرض کردم تمام آنچه درباره آیت‌الله منتظری گفته شده، ازجمله مسائل مربوط به مهدی هاشمی و فیلم‌های نبش قبر مقتولان پرونده مهدی هاشمی در ۳۰ سال گذشته، به تکرار در رسانه‌های چاپی، صوتی و تصویری در تیراژهای میلیونی گفته شده است. استفاده از برخی چهره‌ها برای سخن‌گفتن در نقد آیت‌الله منتظری، از نقاط ضعف دیگر مستند است که باعث می‌شود به نتیجه معکوسی برسد و در مجموع، این مستند در افکار عمومی به زیان آیت‌الله منتظری تمام نخواهد شد؛ زیرا برخی مطالب که از دیدگاه تهیه‌کنندگان محترم نقطه ضعف آیت‌الله منتظری بوده، از دیدگاه بسیاری از مردم نقطه مثبت تلقی خواهد شد و این مسئله ریشه در شکافی دارد که میان دیدگاه موافقان و مخالفان وجود دارد.»

در نهایت پس از ماه‌ها خودداری صدا و سیما از انتشار جوابیه دفتر آیت‌الله منتظری٬ این دفتر قصد کرد که مستندی در پاسخ به مستند قائم مقام بسازد.

برخورد امنیتی با سازندگان یک مستند

صبح روز پنجشنبه گذشته اول خبر حضور ماموران امنیتی در منزل عمادالدین باقی و ضبط برخی لوازم و اسناد او منتشر شد. او ساعتی بعد در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد که دلیل این موضوع همکاری در زمینه ساخت مستندی به سفارش دفتر آیت‌الله منتظری بود.

در بیانیه امروز دفتر آیت‌الله منتظری، ضمن تایید این موضوع٬ آمده است: «وظیفۀ شرعی و قانونی و حق دفاع ایجاب نموده که بیت معظم‌له تولید مستندی با رعایت تمام جوانب حقوقی را در دستور کار قرار داده و در پایگاه‌های رسمی آیت‌الله منتظری در اینترنت انتشار عمومی یابد.»

بنابر این بیانیه روز نهم بهمن ماموران امنیتی با هجوم به خانه‌ سه تن از دست‌اندرکاران این مستند و ضبط کلیه کامپیوترها و گوشی‌های تلفن همراه تلاش کردند از ساخت این مستند جلوگیری به عمل آورند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اینک که چنین خطای فاحشی از سوی یکی از نهادهای امنیتی صورت گرفته و فیلم و صوت دهها ساعت مصاحبه و مستندات دیگر به سرقت رفته، چون بیت آیت‌الله منتظری مسئولیت این مستند را بر عهده داشته است، بدین وسیله یادآور می‌شویم که هرگونه استفاده از آنها مصداق سرقت و سوء‌استفاده و خلاف شرع و مستوجب پیگرد قانونی است. و خوب است بدانند که امروز دیگر زمانه‌ای نیست که با این روشها بتوانند مانع از افشای حقایق شوند؛ و ماه برای همیشه پشت ابرها نمی‌ماند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. تا همین ده سال پیش که هنوز پای اینترنت اینطوری تو خونه های مردم باز نشده بود و هنوز تلفنهای هوشمند” اینترنت جیبی نشده بودند” دانسته های مردم از اوضاع و احوال یک دهم الان هم نبود ” سال ۶۷ تو زندان اوین جشنواره سر بریدن راه انداخته بودند کسی خبردار نشد اما حالا به لطف این وسیله نو همه چیز این حکومت وارد اتاق شیشه ای شده و تا تکون میخورن تا اونور دنیا همه خبردار میشن ! یک گنده گوئی هم به ادعاهای حکومت اضافه شده که ما ازادی بی حد و حصری بشما دادیم که در دنیا نمونه ست” مگه نمیبینید هر کی هر چی دلش میخواد میگه؟ ! اما نمیگه که سررشته سانسور دیگه از دست ما در رفته و نمیتونیم جلوی پخش خبر رو بگیریم ! من فکر میکنم قاتل این موجودات عقب مونده و این نظام ضد بشری و طماع که دین رو وسیله کلاشی های خود قرار داده همین اینترنته! اینها اگه ارزیابی درستی از اوضاع روز داشتند و قدرت تشخیص شناخت زمانه را داشتند برای خاطر خودشان هم که شده بود در صدد به روز کردن قوانین و هماهنگی با مردم بر می امدند ” اما دانسته های ما از وضعیتی که داخل پستوهای قدرت و حاکمیت وجود دارد بسیار اندک است زیرا حلقه معتمدین دربار جوری مرموزانه چیده شده که واقعیت امر به هیچ عنوان به بیرون درز نمیکند و هر چه که ما میگوئیم بر حسب حدسیات است” با این وجود حدس من این است که بعید میدانم که نظر من مبنی بر سازش با مردم به ذهن انان نرسیده باشد اما مانع اصلی برای انان چیست و چه کسانی در ان بیت قدرت واقعی را دارند که به اینکار رضایت نمیدهند معمائی عجیب است” بعضی وقتها فکر میکنم خود خامنه ای اصل جنس نیست و دارد نقش بازی میکند ” انهم نقش سیبل مقابل که شلیکها فقط بسمت او باشد و نفر اصلی یا جریان اصلی هرگز شناخته نشود بدلیل اینکه اگر این اسلامی بازی شکست خورد او بتواند از در فرار و دیگر روز از پنجره بیاید تو” اینبار با بهانه اسلام و دیگر روز به بهانه سکولاریسم و دمکراسی ! اینکه اقای ابراهیم نبوی گفته خامنه ای مامور اسرائیل است بنظرم پر بیراه نگفته ” حالا اسرائیل نه یک جای دیگر !

  2. پیش از هر چیز باید گفت که آقای منتظری بسیار گناه کار بوده. چرا که اصل و اساس مبارزه اش با رژیم شاه بدون پشتوانه منطقی و جامعه شناختی و فلسفی بوده است. بنا بر این بسیار نابخردانه بوده اتفاقا بر کسانیکه صادقانه ولی نابخردانه با حکومت شاه مبارزه کردند امروز باید یک انتقاد عمیق از خود بکنند و بنویسند. این موضوع را به مبارزین چپ که هر سال این موقع از قتل شنیع چهارتا پاسبان و جنگلبان که طبق برسی من و پدرم و دیگران حقوقشان کمتر از دوهزارو دویست تومان در ماه بوده و با شبیخون ناجوانمردانه آنها را به خون کشیدند و کشتند و اینک پنجاه سال است که هر سال این ناجوانمردی بی خردی و بی سوادی و ضد چپی پ ضد انسانی را به نام سیاهکل جشن میگیرند و من چند روز پیش براشان یالدداشتی نوشتم و آنها مثل هر سال بال تفاخر وقعی بر آن نگذاشتند. امیدوارم روز این چپی ها و شما اسلامی ها از خواب دقیانوسی و اصحاب کهفی بیدار شوید و راست درست از گذشته ی سراسر نابخردانه تان پوزش بطلبید شاید که کمکی بشود بر مردم ایران.
    به آقای منتظری برگردم. ایشون یکی از باعث و بانی های این وضع است. خود ایشون بر منبر گفته که « این من بودم که واضع حکومت ولایت فقیه هستم و حالا شما میخواهید به من درس ولایت فقطه بدهید» نقل به مضمون. مسئله دیگری که من خودم از آقای منتطری شنیدم در مورد سنگسارها بود. ایشون گفتند که :« این کارها را باید برای آبروی اسلام تعظیل کنند». بازهم نقل به مضمون اما صریحا سخنشان این بود. ایشون نگفتند این کار اگر اسلامی هم هست که هست اما ضد انسانی ست! نگفتند این مردان ایرانی که تقریبا غیر از معدودی هیچ کدامشان احترام متاهل بودنشان را نسبت به زنانشان ندارند باید این قوانین ضد بشر را برای همیشه از قوانین اسلام پاک کرد حتا از نظر تئوریک. در هر حال اگر هم آقای منتظری در آنچه گفته و نوشته و کرده صادق بوده، اما حاصل کارش برپائی یکی از جنایتکارترین حکومتهای نه تنها تمامی تاریخ ایران بلکه به نسبت، خشن ترین و پرخدعه ترین و حتا بیشرفترین حکومتهای جهان بوده و هست. قتل روح الله زم قتی صددرصد اسلامی شیعی مداحی و آیت الهی ست. تمامی اجزاء اسلام ناب و تشیع با تعریف حکومت اسلامی در آن است. برای همین بوده و هست که تا این اندازه تمامی دستگاههای حکومت اسلامی داعشیعه با نشاط و خرسندی و شادی و پیروزی ازش یاد می کنند.
    و اما یک ایراد عمده به سازندگان و دست اندرکاران این مستند! آقایان و شاید خانمها چقدر شماها ناکاردان بوده اید، خصوصا شماها که روزگاری همدست و همکار این رژیم ـ به قول آقای منتظری ـ سفاک و فتاک بوده اید! چطور نتوانستید حتا یک کار ساده مستند سازی را مثلا در چند جا همزمان انجام دهید تا فرزندان بدنام امام عج به همه آنها به یک جا دست پیدا نکنند!
    در پایان اگر ملائی آخوندی آیت الهی و مدح و طلبه ای در ایران ساکن است و ایرانی ست باید یکصدا به میدان آیند و از این حکومت جدا شوند و اعهلام برائت کنند. بنده بین سه شهر قم تهران و اصفهان به خاطر کارم نه تنها در رفت و آمد هستم بلکه زندگیم تقسیم این سه شهر است. اگر چنین اقدامی نکنند روزگاری سهمگین در انتظار آنان است. مردم ایران به حق تمامی جنایات را از آخوند و آیت الله و طلبه و مداح و می دانند. و خشم فروخفته ی آنان را حد و مرزی نیست. آقایان اگر ذره ای ایرانی هستید به مردم بپیوندید. بدانید که خشونت بیچون در انتظار بسیاری و از جمله شماها ست.
    با دوستی و با احترام از قم

    1. با سلام. خواستم عرض کنم که ممکن است که روزی آفتاب از غرب طلوع کند ولی هیچ وقت روزی نخواهد رسید که یک چپ گرا و یا اسلامیست به هیچ اشتباهی اقرار کند. در سلامت باشید

  3. نمی توان انتظار داشت که تلاش دیر هنگام آقای منتظری برای جبران یک عمر مبارزه نابخردانهو ساده لوحانه با نظام سکولار و ملی قبلی و نقش ناجور ایشان در استقرار اصل متحجرانه ولایت فقیه در این ملک، کارنامه او را بکلی پاک کرده باشد. او هرگز در لفظ هم که شده نگفت جایی برای حکومت مبتنی بر شرع در جهان امروز وجود ندارد. مطمئن هستم نه آن مستند و نه این مستند سرقت شده نمی تواند قضاوت تاریخ در خصوص نقش ایشان در جریانات این کشور آفت زده را مخدوش کند. خدایش رحمتش کناد!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »