? زنده| برگزاری نشست «شکایت» از روحانی در مشهد

 



برگزاری نشست «شکایت» از روحانی در مشهد

نشستی در مشهد برای «شکایت» از حسن روحانی با سخنرانی نایب رییس مجلس و تعدادی از اصول‌گرایان برگزار شد.

در نشست «طرح ملی شکایت از رییس جمهور» امیرحسین قاضی زاده، نایب رییس مجلس و نماینده مشهد، گفت که نمایندگان این شکایت را به صورت جدی پیگیری خواهند کرد.

در این نشست نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز حضور داشت.

این شکایت خطاب به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و رونوشت آن به مقامات قضایی نوشته شده است.

«افزایش تعمدی نرخ ارز»، «زمینه سازی برای افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا از طریق ممانعت از طب سنتی» و «همکاری با تحریم کنندگان از طریق اجرای غیر قانونی قراردادهای پالرمو و سی. اف. تی» از جمله دلایل این شکایت اعلام شده است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز هشتم بهمن ضمن اعتراض به احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با اجرا نکردن حکم مسدود سازی اینستاگرام گفت «اگر قرار است کسی را محاکمه کنید، باید من را محاکمه کنید.»

پیش از آن نیز نشست‌های مشابهی در شهر قم برپا شده بود.



رییس کمیسیون بهداشت مجلس: واکسن روسی نمی‌زنم

حسینعلی شهریاری٬ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ نیز در واکنش به خرید واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» گفت که «او هم واکسن روسی نمی‌زند.»

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین با اشاره به این که «واکسن «مساله سیاسی» نیست و نباید بر اساس نزدیکی سیاسی درباره «امنیت و تایید» آن قضاوت کرد، پیشنهاد داد که واکسن‌های خارجی را ابتدا مسئولان بزنند و در صورتی‌که مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود.

به گفته او «وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم، نباید آن واکسن روی مردم ما آزمایش شود.»

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه ۹ بهمن‌ماه گفته بود که از انتخاب واکسن «اسپوتنیک وی» روسی به هیچ ‌عنوان راضی نیست و تاکید کرده بود که «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم روز شنبه، در واکنش به این اظهار نظر خانم محرز گفت که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند.»



رییس مجلس: واکسن کرونای چینی می‌خریم

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل، خبر از آن داد که در جلسه ویدیویی اخیر میان قالیباف با رییس مجلس چین، «قالیباف همکاری تهران و پکن در زمینه مبارزه با ویروس کوید ۱۹ را تجربه موفقی خواند و دریافت فوری واکسن کرونا از چین را مورد تاکید قرار داده است.»

به گفته دستیار ویژه رییس مجلس٬ محمدباقر قالیباف تاکید کرده است که باید هرچه زودتر ایران واکسن کرونای چینی بخرد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود که «رییس کنگره خلق چین نیز ضمن تاکید بر ارسال اولین محموله واکسن در آینده نزدیک، بر پیگیری موضوع و توجه جدی به درخواست ایشان تاکید کرد.»

عبداللهیان البته روشن نکرد که قالیباف چگونه پیش‌از تایید واکسن چینی در سازمان غذا و داروی مملکت و بنابر کدام صلاحیت قانونی درباره واکسن کرونا مذاکره می‌کند و طرف چینی هم قول اجرای خواسته او را می‌دهد.

چندروز پیش‌هم جواد ظریف قبل از تایید واکسن روسی در سازمان غذا و داروی ایران، مدعی شد واکسن کرونای روسی تایید شده و خریداری خواهد شد.



جدال لفظی وزارت بهداشت و مینو محرز بر سر واکسن روسی

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی سازمان غذا و دارو٬ در واکنش به اظهار نظر مینو محرز که گفته است «واکسن کرونای روسی را تزریق نمی‌کند»، گفت که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند».

کیانوش جهانپور درگفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت ضمن تاکید بر این که «مرجع تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است» گفت: «اگر ایشان [مینو محرز] مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، «اظهارنظر سلیقه‌ای»، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»

مینو محرز که در حال حاضر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی است، روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن‌ماه، در واکنش به خرید واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه گفته بود «از چه زمانی سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌؟»

او افزوده بود: «سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.»

به گفته خانم محرز، «وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند.»

این عضو ستاد کرونا در ادامه تاکید کرده بود که از انتخاب این واکسن به هیچ ‌عنوان راضی نیست و تهیه و واردات آن توسط دولت از «شانس بد مردم ایران» است.



اولین محموله واکسن روسی کرونا «۱۶ بهمن» به ایران می‌رسد

کاظم جلالی٬ سفیر ایران در روسیه٬ خبر از آن داد که اولین محموله واکسن روسیِ اسپوتنیک وی روز ۱۶ بهمن به ایران وارد می‌شود.

به گفته کاظم جلالی قرارداد خرید و تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو روز جمعه گذشته امضا شده است.

یک روز پیشتر، سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران از صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن ساخت روسیه در ایران خبر داده بود.

سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با ایرنا مدعی شد که تاکنون حدود سه میلیون نفر این واکسن را در روسیه تزریق کرده‌اند، ولی هیچ گزارشی از عوارض در میان آنان اعلام نشده است.

تولیدکنندگان این واکسن اثربخشی آن را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند، اما منتقدان آن را ابزاری برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک روسیه می‌دانند.

پیش از این مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفته بود به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند، زیرا به گفته او تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است، در حالی که واکسن کرونا باید دارای استانداردهای جهانی باشد.



جاوید دهقان‌‌خلد بامداد امروز اعدام شد

جاوید دهقان‌‌خلد، زندانی سیاسی ۳۱ ساله بلوچ که در کیفرخواست «به محاربه و همکاری موثر با گروه‌های ضدنظام» متهم شده بود، بامداد شنبه ۱۱ بهمن ماه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

ﻛﻤﻴﺴﺎﺭﻳﺎی عالی حقوق بشرﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠل روز جمعه دهم بهمن ماه خواستار توقف حکم اعدام جاوید دهقان‌خلد و بررسی آن و سایر احکام اعدام بر اساس قوانین حقوق بشری شده بود.

دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان خبر اعدام جاوید دهقان‌‌خلد را تایید کرد و از او به عنوان «یکی از سرکرده‌های وابسته به گروه جیش العدل در سیستان و بلوچستان» نام برد و افزود که او به «سبب محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله مسلحانه به ماموران سپاه پاسداران»، اعدام شده است.

این درحالی است که عفو بین‌الملل نیز پیشتر با تاکید بر «مجموعه‌ تکان‌دهنده‌ای از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر» در جریان بازداشت و صدور حکم اعدام برای دهقان‌خلد، از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی خواسته بود که «درخواست وکیل او برای اعاده دادرسی عادلانه را بپذیرند.»

مصطفی نیلی، وکیل جاوید دهقان‌‌خلد که در هفته‌های اخیر اجازه ورود به پرونده او را یافته بود دو روز قبل خبر داده بود که خانواده این زندانی محکوم به اعدام پس از انتقال او به قرنطینه زندان زاهدان، برای ملاقات آخر فراخوانده شده‌اند.

این وکیل با بیان اینکه سه روز پیش «رد اعاده دادرسی در سیستم» قوه قضاییه ثبت شده است، افزوده بود که «قصد داشتم شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کنم.»

مصطفی نیلی روز جمعه دهم بهمن ماه نیز اعلام کرد: «هنگامی که رای بدوی به جاوید دهقان‌خلد ابلاغ شده، اعلام کرده است که به رای اعتراض دارد و بر همین اساس شعبه رسیدگی کننده به فرجام در دیوانعالی،وظیفه داشته به این امر رسیدگی کند اما آن را موکول به دریافت لایحه کرده است.» این وکیل تاکید کرد که «قطعیت و اجرایی بودن» حکم صادره برای دهقان‌‌خلد با توجه به این موضوع محل بحث است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »