? زنده| نقش چین در کمبود برق و «مازوت سوزی» در ایران

 



نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما سپرده شد

حسینعلی حاجی دلیگانی٬ نماینده مردم شاهین‌شهر٬ گفت: «در این جلسه اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سپردند.»

این عضو عضو کمیسیون تلفیق افزود: «در ادامه اعضای کمیسیون طی مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که بر اساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و… قرار گیرد.»



نقش چین در کمبود برق و «مازوت سوزی» در ایران

چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان به این فعالیت که به مصرف بالای برق نیاز دارد مشغولند.

وب‌سایت تجارت‌نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد که گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین بیش از یک سال است که در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت می‌کند اما در روزهای اخیر نام مزرعه بیت‌کوین آنها بر سر زبان‌ها افتاده است.

این وب‌سایت از قول انجمن بلاک‌چین ایران می‌نویسد به دلیل وجود موانع برای شهروندان ایرانی، استخراج رمزارز توسط آنها در مناطق آزاد و ویژه تجاری ایران در حال گسترش است و «این موضوع کشور را به خاطر معافیت‌های مالیاتی که در این مناطق اعمال می‌شود، از منابع درآمد مناسبی محروم می‌کند.»

بیشتر بخوانید: ردپای سپاه در افزایش مصرف برق و نیاز به «مازوت سوزی»

این در حالی است که دولت ایران برای تأمین برق شهروندان با مشکل روبه‌رو است و برای تولید برق کافی به سوزاندن مازوت و آلوده کردن شدید هوای شهرها روی آورده است.



 ابتلای بیش از ۱۰۰۰ پرستار بابلی به کرونا

فرزاد جلالی٬ رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل٬ گفت: «تاکنون هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا و پنج شهید سلامت برای مهار و مقابله با کرونا تقدیم شده است.»

او  با اشاره به اینکه حدود دو هفته شاهد روند صعودی شیوع کرونا در استان هستیم، گفت: «سه هزار و هفتصد بابلی تحت مراقبت در منزل قرار دارند و هفتصد بیمار کرونایی محفوظ در این شهرستان نیز تحت مراقبت هستند.»

به گفته فرزاد جلالی میانگین ۳۵ درصد تست‌های کرونایی مثبت بوده است.



وزارت امور خارجه: قرار نیست بازرسان آژانس اخراج شوند

سعید خطیب زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ در نشست خبری هفتگی خود درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ «این قانون کاملا روشن است، احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی طرف‌های متعهد به تعهداتشان انجام ندهند نظارت‌های فراپادمانی پایان می‌یابد و این به معنای اخراج بازرسان نیست.»

او همچنین درباره زمان اجرای قانون اقدامات راهبردی توسط ایران افزود: «فکر می‌کنم هفته آخر فوریه زمان اجرای قانون اقدامات راهبردی توسط ایران باشد. دقیق‌تر از آن را می‌شود از ستاد برجام یا اداره‌کل حقوقی پرسید.»



ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب

محمدرضا ایزدی٬ رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز٬ با اشاره به حکم حبس و انفصال شهردار اهواز و مدیرعامل سابق آبفا به دلیل مشکلات آبگرفتگی، گفت: «هر چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر اینکه، مرکز بهداشت، ابتلای مردم به هپاتیت A را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.»

او با اشاره به نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز توضیح داد: «در شش هفت دهه گذشته، آب‌های سطحی اهواز از طریق شبکه فاضلاب دفع می‌شد. در طول این سال‌ها باید به این فکر می‌شد که پس از خشکسالی، به ترسالی می‌رسیم اما در شش هفت سال گذشته لایروبی توسط آبفا و شهرداری انجام نشد.»



اوکراین: اسقاط هواپیمای مسافربری توسط ایران اقدامی تروریستی بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین اقدام جمهوری اسلامی در شلیک به هواپیمای مسافربری اکراینی را «تروریستی» خواند.

هواپیمای اوکراینی ۱۸ دی‌ پارسال هدف دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین، که در مراسم نخستین سالگرد این رویداد با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ایران را به «کتمان حقیقت» و «عدم‌شفافیت در تحقیقات این پرونده» متهم کرد.

او گفت: «این اقدامی تروریستی‌ بود که علیه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین انجام شد. می‌دانیم چه اتفاقی رخ داده، مسئول آن کیست و با چه منظوری این کار را انجام داده‌اند».

آقای دانیلوف تاکید کرد: «پیشنهادهایی که ایران برای پرداخت غرامت می‌دهد به هیچ عنوان با شرایط این سانحه مطابقت ندارد. پرداخت غرامت یک موضوع است و موضوع دیگر این است که چه کسی و با چه هدفی این اقدام تروریستی را انجام داده است».

ایران پس از سه روز انکار اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که «خطای انسانی» رخ داده است و غلامعلی ترکی، دادستان نظامی تهران، پس از یک‌سال مدعی شد: «مجموعهٔ یافته‌های تحقیقات در ایران نشان می‌دهد که زنجیره‌ای از خطاهای انسانی رخ داده است».



عبور شدت آلودگی هوا در مناطقی از تهران و اصفهان از وضعیت قرمز به بنفش

شاخص کیفیت هوا یک‌شنبه شب و بامداد دوشنبه با تشدید آلودگی‌ هوا در شهر تهران به وضعیت قرمز و «ناسالم برای همه گروه‌‌ها» در آمد و در مناطقی از استان تهران از جمله سوهانک، ازگل، باقرشهر و ورامین و همچنین در مناطقی از شهر اصفهان با عبور از ۲۰۰ به وضعیت بنفش یعنی شرایط «بسیار ناسالم» رسید.

خبرگزاری فارس در همین ارتباط گزارش داد که میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت روی ۱۷۵ قرار گرفته و در اکثر نقاط تهران آلودگی هوا افزایش یافته است و بر اساس اعلام شهرداری پایتخت آلودگی هوا شامگاه یک‌شنبه در برخی از نقاط از حالت قرمز به رنگ بنفش درآمده است.

در مناطق مختلف شهر اصفهان نیز طی شبانه روز گذشته شاخص کیفیت هوا بین ۱۶۴ تا ۱۸۱  قرار گرفت که به معنای وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌هاست. در برخی مناطق شهر اصفهان از جمله منطقه رودکی شاخص کیفیت هوا بامداد دوشنبه به ۲۷۰ رسید که به معنی وضعیت بنفش و شرایط بسیار ناسالم است.

شاخص کیفیت هوا به عنوان معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت گروه‌های مختلف است. از صفر تا ۵۰ این شاخص بیانگر شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ آن نیز بیانگر شرایط خطرناک است که با رنگ ارغوانی توصیف می‌شود.



گزارش محرمانه دولت آمریکا: جمهوری اسلامی کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را نقض کرده است

این گزارش که درباره میزان پایبندی کشورهای مختلف جهان به «کنسواسیون منع سلاح‌های شیمیایی است»، تابستان سال ۲۰۱۹ توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است.

در این گزارش، دولت آمریکا ایران به مواردی چون ارسال سلاح سلاح به لیبی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، استفاده از مواد شیمیایی در تولید وسایل ضد شورش، اعلام نکردن مراکز تولید تسلیحات شیمیایی و استفاده از مواد شیمیایی در جنگ با عراق متهم کرده است.

دولت آمریکا آذر سال ۹۷ نیز ایران را متهم کرد که «توان تسلیحاتی شیمیایی» خود را به این نهاد گزارش نداده و این موضوع «نقض» پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تلقی می‌شود.

بر اساس کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، تولید و ذخیره و کاربرد هر گونه سلاح شیمیایی ممنوع است. ایران سال ۱۹۹۳ کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را امضا کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »