در پی اقدام سپاه رخ داد:

ارسال ناوگان ضد دزدان دریایی کره جنوبی به خلیج فارس

زیتون– «توقیف» یک نفت‌کش متعلق به کره جنوبی از سوی سپاه پاسداران روابط ایران و کره جنوبی را تنش‌آلود کرد.

شب گذشته (دوشنبه) خبر توقیف یک کشتی متعلق به کره جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران منتشر شد٬ سپاه پاسداران اعلام کرد که آن به یکی از بنادر کشور هدایت شده است.

این نیروی نظامی مدعی شده که کشتی کره جنوبی «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» ایجاد کرده ولی کره جنوبی این ادعا را رد کرده و خواستار آزادسازی فوری آن شده است.

نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای نوشته است که «این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توقیف شد.»

هرچند که اطلاعات مسیر این کشتی که در سایت «مرین ترافیک» درج شده نشان می‌دهد که مقصد این شناور، برخلاف گفته اطلاعیه سپاه، بندر فجیره امارات متحده بوده است.

در حالی به صورت رسمی اعلام شده که دلیل توقیف کشتی کره جنوبی «آلودگی زیست محیطی» بوده که رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از جمله وطن امروز از این خبر به صورت دیگری استقبال کردند.

در پی این اتفاقات روز گذشته کره جنوبی هم یک یگان مقابله با دزدی دریایی به منطقه فرستاده است تا با ائتلافی به رهبری آمریکا همکاری کند.

روزنامه وطن امروز هم امروز با اشاره به این اتفاق نوشت: «در دنیایی که همه مناسبات آن را زور تعیین می‌کند، شاید هیچ چیز به اندازه حق، گرفتنی نباشد. تجربه چند سال اخیر، این فرض را بیش از هر زمان دیگری به یقین نزدیک کرد. توقیف این نفتکش در آب‌های خلیج‌فارس می‌تواند حامل پیامی جدی به دولت کره‌جنوبی باشد؛ پیامی که سئول را میان ۲ گزینه پرداخت بدهی قدیمی‌اش به تهران یا امنیت برای استفاده از شاهراه آبی خلیج‌ فارس و ارتباط با شرکای عربی‌اش قرار می‌دهد.»

روابط ایران و کره جنوبی در ماه‌های اخیر به دلیل مخالفت آن کشور با آزادسازی پول های مسدود شده ایران، سرد بود.

اما توقیف این کشتی هم‌زمان است با اعلام خبر سفر قائم‌مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران برای گفت‌وگو درباره بدهی آن کشور به ایران. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر انجام این سفر را روز دوشنبه اعلام کرد.

سعید خطیب‌زاده درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که این موضوع به کندی پیش می‌رود و گفت که «از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایتمندی نداریم.»

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی٬ پیشتر گفته بود: «در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.»

کره جنوبی در پی تحریم‌های آمریکا، پول نفتی را که از ایران خریداری کرده بود، بلوکه کرده و ایران تنها اجازه استفاده از این منابع برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از کره جنوبی را دارد.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی درباره احتمال مذاکره برای خرید واکسن کرونا از محل منابع مالی بلوکه‌شده در کره جنوبی منتشر شده بود.

سفر این مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی اما پس از توقیف کشتی٬ بنابر اعلام وزارت امور خارجه این کشور مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

این مقام وزارت خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «برنامه سفر هنوز مشخص نیست.»

حال به جای مذاکره بر سر پول‌های بلوکه شده خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کره جنوبی هیئتی را برای رسیدگی به وضعیت نفتکش و تلاش برای آزادی آن به ایران می‌فرستد.

این کشور همچنین از احضار سفیر ایران در سئول به وزارت خارجه کره جنوبی خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به توقیف یک کشتی توسط سپاه پاسداران خواستار آزادی فوری آن شد.

این سخنگو که نامش فاش نشده است در بیانیه‌ای اظهار داشت: «رژیم (ایران) به عنوان بخشی از تلاش‌های آشکار آن برای اخاذی از جامعه بین‌المللی در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، حقوق و آزادی‌ تردد دریایی در خلیج فارس را تهدید می‌کند.»

این اولین بار نیست که سپاه پاسداران کشتی متعلق به کشوری دیگر را توقیف می‌کند.

تیرماه سال گذشته نیز روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران از «توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق» در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس خبر داده بود.

در بیانیه نیروی دریایی سپاه آمده بود: «پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت» توسط این کشتی که «با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود»، مأموران سپاه آن را «در اقدامی غافلگیرکننده» در جنوب جزیره لارک توقیف کرده‌اند.

این نفتکش انگلیسی در واکنش به توقیف ابرنفتکش ایرانی به نام «گریس ۱» در آب‌های جبل الطارق صورت گرفته بود.

پس از آن بود که برخی از مقامات نظام جمهوری اسلامی به بریتانیا هشدار داده بودند که توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» در آب‌های جبل الطارق عواقبی برای این کشور خواهد داشت. از جمله رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی تاکید کرده بود که اقدام انگلیس بی‌جواب نخواهد ماند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

در پی اقدام سپاه رخ داد:

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »