? تهدید خبرنگاران؛ در مورد مازوت گزارش ننویسید

زیتون ـ اخبار مربوط به استفاده از مازوت یا نفت کوره به عنوان سوخت نیروگاه‌ها، چند روزی‌ست که به اخبار مربوط به کرونا پیشی گرفته؛ چرا که آلودگی قابل لمس آن از یک سو تنفس را برای مردم سخت‌تر کرده، از سوی دیگر باعث افزایش آسیب‌پذیری در برابر ویروس نادیدنی شده است.

بر اساس خبری که به دست «زیتون» رسیده در مهر و آبان امسال دی‌اکسیدکربن از خروجی چند تابلوی کنترل کیفیت هوا در اطراف نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند، حذف شد. حذف آمار SO2 از این مناطق اما چند روزی بیشتر طول نکشید و دوباره به خروجی تابلوها برگشت.

با شروع آلودگی هوای تهران و پخش خبر استفاده از مازوت اما محیط زیست و وزارت نیرو زیر بار استفاده از مازوت نرفتند و مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را رد کرده‌اند اما به گزارش ایسنا اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی آبان و آذر امسال غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه‌های واقع در جنوب غرب و جنوب تهران افزایش یافته است. افزایش غلظت این آلاینده ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع دارد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌توان نتیجه گرفت که یکی از علت‌های مهم آلودگی هوای تهران می‌تواند سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران و حتی اطراف آن باشد.
اولین واکنش به آلودگی هوای تهران ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در شهر بود. دستگاه‌های اجرایی این آلودگی را به گردن خودروهای سنگین انداختند و اینگونه نشان دادند که با عدم تردد آنها مشکل حل می‌شود. بر اساس این ممنوعیت خودروهای دیزلی در طول روز امکان تردد در سطح شهر تهران را نداشتند و تنها شبها می‌توانستند تردد کنند.

اما آماری که بعد از آن منتشر شد جالب توجه بود. در طول روز کماکان دی اکسید گوگرد موجود در هوا زیاد بود و نه تنها باعث کاهش آلودگی نشد بلکه افزایش چشمگیری هم پیدا کرد.

طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) میزان آلودگی ۹.۲۲ PPB بوده است اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۳.۴۹ PPB رسید.

پس از آنکه کلانتری رییس سازمان محیط زیست و سایر مسئولان از استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها خبر دادند.
ابتدا سعی شد تا جلوی انتشار خبر گرفته شود در همین راستا روابط عمومی سازمان محیط زیست پیامی برای خبرنگاران ارسال و اعلام کرد که این اطلاعات محرمانه است. متن این پیام به این شرح بود: «با توجه به محرمانه بودن نامه معاون محترم دادستان در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه ها، لطفا این بخش از صحبت های آقای دکتر کلانتری را از تیتر و متن خبرهای منتشر شده، حذف بفرمایید. متاسفانه خبرنگار محترم آن رسانه، به تاکید آقای دکتر کلانتری در خصوص محرمانه بودن این موضوع، توجه نکردند و این بخش را منتشر کرده اند.»

پس از این اتفاق هم بر اساس اطلاعاتی که به دست «زیتون» رسیده است، در برخی رسانه‌ها اعلام شد که خبرنگاران باید از ارائه گزارش‌ در مورد آلودگی هوا، که در آن از مازوت به عنوان عامل آلودگی نام برده می‌شود، خودداری کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »