استقبال از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا

بازگشت متفاوت عادل فردوسی‌پور

زیتون– پس از نزدیک به دو سال که فوتبال دوستان ایرانی از دیدن یک مسابقه با گزارش عادل فردوسی‌پور محروم بودند٬ امروز توانستند بازی فینال آسیا را با گزارش یکی از محبوبترین‌های این عرصه ببیندند.

فردوسی‌پور با دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا به دوحه سفر کرد تا مسابقه فینال آسیا را به صورت زنده برای مخاطبان فارسی گزارش کند؛ البته نه برای تلویزیون که برای حساب کاربری فارسی AFC در اینستاگرام.

فردوسی‌پور که در ابتدای گزارش این بازی بعض کرده بود٬ چندین بار تاکید کرد که «دلش برای مردم تنگ شده بود.»

اقبالی باور نکردنی

انتشار یک خبر کوتاه پخش گزارش فوتبال فینال آسیا با صدای عادل فردوسی‌پور صد‌ها هزار کاربر فضای مجازی را به عضویت صفحه فارسی زبان اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا در آورد.

هجوم کاربران ایرانی برای پیوستن به صفحه اینستاگرام ای اف سی پس از تایید خبر گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا توسط عادل فردوسی پور در این پلت‌فرم اینترنتی شکل گسترده‌تری گرفت و همچنان نیز ادامه دارد.

این اتفاق سبب شد تا تعداد فالوئرهای صفحه فارسی زبان اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا از حدود ۲۰۰ هزار نفر به بیش از دو میلیون و هفتصد هزار نفر افزایش پیدا کند؛ مسئله‌ای که بی شک محبوبیت مجری گزارش‌گر تلویزیون ایران و نیز تنگ‌نظری‌های مدیران شبکه سوم سیما در تحقق آن نقش داشته است.

گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا توسط عادل فردوسی پور در اینستاگرام فارسی ای اف سی که وی برای همین منظور به دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا به قطر سفر کرده تنها برای کاربران ساکن در ایران قابل دریافت و مشاهده است.

آن هم در شرایطی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل تخلف ایران در پخش تصاویر مسابقات آسیایی که حق پخش آنها را خریداری نکرده بود، نه تنها حق پخش فینال را به ایران نفروخت، بلکه مجوز حضور هیچ یک از خبرنگاران ایرانی برای حضور در قطر را صادر نکرد.

روزنامه ایران در این خصوص گزارش داده که این موضوع باعث شد محمدحسین میثاقی و مهدی هاشمی که می خواستند برای پوشش خبری فینال آسیا به همراه پرسپولیس راهی قطر شوند هم ویزای قطر را دریافت نکنند. این در حالی بود که هیچ نامی از آنها به عنوان خبرنگار برده نشده بود و نام این دو نفر در لیست ۶۰ نفره پرسپولیس به ای اف سی قرار گرفته بود. ای اف سی اما تنها ویزای ۵۰ نفر از آنها را صادر کرد که میثاقی و هاشمی در میان ۱۰ نفری حضور داشتند که ویزا برای آنها صادر نشد.

خشم مسئولانه

تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا خشم مسئولان نظام جمهوری اسلامی و هواداران مسوم به ارزشی‌ها را برانگیخت.

از جمله رسول شکری‌نیا٬ که خود را فعال سیاسی و کارشناس فضای مجازی٬ می‌خواند افزایش فالوئرهای حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا را را فیک خواند.

سردبیر سابق روزنامه کیهان هم در این رابطه توییت کرد:

https://twitter.com/Mnasiri1342/status/1340170132472143878

دیگرانی نیز بودند که این رویکرد را «مداخله گرانه و تروریسم ورزشی AFC در برابر جمهوری اسلامی» و این «موضع گیری علنی و مداخله گرانه» را تعیبن تکلیف برای مردم مشتاق فوتبال ایران، دانستند.

همچنین خبرگزاری اصولگرای راه دانا در خصوص گزارش عادل فردوسی پور برای صفحه اینستاگرام ای اف سی نوشت: «در شرایط کرونایی و عدم حضور تماشاچی در میادین ورزشی، درآمد فدراسیونهای فوتبال از مسابقات به شدت کاهش پیدا کرده به همین دلیل به درآمدزایی از طریق فضای مجازی رو آورده اند.»

این خبرگزاری در ادامه تاکید کرد: «اما چه چیز عاید رسانه های داخلی و فعالین فضای مجازی می شود؟ آیا جز فوت کردن در دعواهای سرکاری بین فروغی و فردوسی پور و تحلیلهای توهمی و تخیلی برای ما عایدی دیگر هم دارد؟

عیش و نوشش را سعودی‌ها و قطری‌های ای اف سی می کنند و عادل خان! دعوا و فحش خوری‌اش را رسانه ایها و مردم و کاربران فضای مجازی؛ مظلومیتش هم نصیب عیسی آل کثیر می شود و میلیونها هوادار پرسپولیس که با حق کشی، گلزنشان را از فینال محروم‌کردند و این روزها هیچکس حتی یادش هم نیست.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات٬ نیز در این باره گفت: «برخی تنگ‌نظری‌ها که می‌دانید، باعث شده تا به جای میزبانی بازی فوتبال امروز در نرم‌افزارهای ایرانی، ترافیک به سمت خارج سرازیر شود.»

به گفته وزیر ارتباطات هنگام مسابقات مهم فوتبال معمولا «ترافیک بین‌الملل اینترنت ایران به نصف زمان عادی می‌رسید» و کاربران اینترنت از پلت‌فرم‌های داخلی برای تماشای مسابقات استفاده می‌کردند.

این در حالیست که عصر روز شنبه شمار زیادی از کاربران برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا با گزارش عادل فردوسی پور به سوی صفحه اینستاگرام ای اف سی هجوم می‌برند که به گفته آقای جهرمی این مسئله «رکوردهای جهانی نرم‌افزاری در پخش زنده» را خواهد شکست و «البته کار دشواری هم پیش‌روی نرم‌افزار میزبان خواهد بود.»

حذف عادل

عادل فردوسی‌پور٬ گزارشگر با سابقه تلویزیون از اسفند سال ۹۷ مغضوب مدیر جوان و آتش به اختیار شبکه سوم شد و پس از تعطیل شدن برنامه پر مخاطب ۹۰ ٬ حق گزارشگری مسابقات فوتبال نیز از او گرفته شد.

علی فروغی پیش از انتصاب به عنوان مدیر شبکه سوم سیما رییس مرکز بسیج صدا و ‌سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام‌ صادق هم است.

رسانه‌های مجازی خبر از عدم پخش برنامه ۹۰ در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷ به دلیل پخش مستقیم بازی ملی اسپانیا و انگلیس دادند اما برخی از رسانه‌ها نسبت به اختلاف عادل فردوسی‌پور و مدیریت شبکه سوم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علی فروغی گمانه زنی‌هایی را پیش بردند.

پس از عدم پخش برنامه در ۳۰ مهر ۱۳۹۷ درگیری علی فروغی با عادل فردوسی پور قطعی شد. با این حال پخش برنامه ۹۰ به صورت کج‌دار و مریض ادامه پیدا کرد تا اسفند ماه همان سال.

۲۰ اسفند ۹۷ عادل فردوسی پور جایزه بهترین برنامه تلویزیون را با رأی مردم به دست آورد و پس از گرفتن جایزه با کنایه به علی فروغی گفت: «من خیلی خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفته‌ام از هیئت داوران که اسامی آنها را دیدید.»

۲۷ اسفند ۹۷ به صورت رسمی توسط رئیس صداوسیما اعلام شد که دیگر برنامه ۹۰ پخش نمی‌شود.

در همین رابطه امروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که موئید اختلاف شخصی علی فروغی با عادل فردوسی‌پور بود.

بر اساس این خبر یک هفته قبل از انتشار ویدئوی علی فروغی مدیر شبکه سه که به دستور خودش در رابطه با «از مدار خارج شدن فردوسی‌پور» بود منتشر شد، «شورای عالی امنیت ملی» به درخواست یکی از نهادهای امنیتی تشکیل جلسه می‌دهد؛ جلسه ای پرتنش که درنهایت مصوبه ای از آن بیرون می آید: عادل فردوسی پور باید به تلویزیون و شبکه سه برگردد و سازوکار آن را هم شورای سیاستگذاری صیانت سازمان صداوسیما (حراست) که متشکل از نمایندگانی از نهادهای مختلف امنیتی است مشخص می کند.

حاضرین در این جلسه مهم شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد می کنند عادل با گزارشگری به شبکه سه برگردد و نقطه آغاز آن هم گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا باشد، اما فروغی به شدت با این موضوع مخالفت می کند و بلافاصله برای ملتهب کردن و دوقطبی سازی فضای رسانه ای ویدئویی را منتشر می کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

استقبال از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »