کیوان صمیمی زندان رفت؛ ایران فردا توقیف شد

زیتون– کیوان صمیمی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، در سن ۷۲ سالگی برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه نگار روز جهانی کارگر سال ۹۸ بازداشت شد و پس از گذشت بیش از دوماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

صمیمی در فروردین سال جاری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده بود. سه سال از این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر تایید شد.

مرداد امسال که برگه احضار کیوان صمیمی به زندان به دستش رسید، او بار دیگر از «اعتراضات مسالمت‌آمیز تهیدستان» دفاع کرد و گفت که نیروهای امنیتی قصد دارند «با زندانی‌ کردن یک ملی‌مذهبی قدیمی که به‌طور علنی از جنبش اجتماعی مطالبه‌محور دفاع می‌کند»، ایجاد رعب کنند و از چنین طریقی به این اعتراضات ضربه وارد آورند.

او همچنین گفته بود: «هیچ‌وقت از گفتن حق منصرف نشده‌ام و پس از کشیدن این سه سال هم چنانچه زنده بمانم، منصرف نخواهم ‌شد.»

کیوان صمیمی امروز (دوشنبه) پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

خبر بازداشت و زندانی شدن کیوان صمیمی را مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، نیز امروز با نوشتن پیامی در توئیتر تأیید کرد.

کیوان صمیمی در سال‌های اخیر سردبیر نشریه «ایران فردا» نزدیک به جریان ملی مذهبی بود.

توقیف موقف ایران فردا

ایران فردا خرداد ۱۳۷۱ به مدیرمسئولی مهندس عزت‌الله سحابی و سردبیری رضا علیجانی منتشر می‌شد. این نشریه ابتدا به صورت دوماهنامه، سپس ماهنامه و آنگاه هفته‌نامه منتشر می‌شد، از مهمترین نشریات جریان روشنفکری دینی و البته منتقد حکومت در دوران پیش از دوم خرداد بود و در جریان توقیف فله ای مطبوعات در اردیبهشت ۱۳۷۹ تعطیل شد.

مجله ایران فردا، در تاریخ دهم خرداد ۹۳ پس از گذشت ۱۴ سال توقیف، بار دیگر انتشار خود را از سرگرفت.

مطابق قانون مطبوعات ایران، امتیاز نشریه ایران فردا پس از فوت مهندس سحابی به خانواده او رسیده‌است و ین مجله پس از ۱۴ سال و پایان یافتن دوره محکومیت، در سالگرد درگذشت مدیرش انتشار خود را با سردبیری کیوان صمیمی از سرگرفت.

انتشار مجدد ایران فردا خشم محافظه کاران را برانگیخت٬ رسانه‌های اصولگرا در طی سال‌های گذشته بارها و بارها اعتراض خود را نسبت به انتشار مجدد ایران فردا به بهانه‌های مختلف ابراز و حتی از آن شکایت کردند.

در نهایت حامد سحابی٬ فرزند عزت الله سحابی و صاحب امتیاز این نشریه به حکم دادگاه مطبوعات و پس از تایید در دادگاه تجدید نظر به دو سال محرومیت از مسئولیت‌های مطبوعاتی محکوم شد.

از آن جایی که طبق قانون مطبوعات در غیاب مدیر مسئول قانوناً صاحب امتیاز عهده‌دار مسئولیت او است و اینک با این حکم صاحب امتیاز هم تا دو سال نمی‌تواند این مسؤولیت را بپذیرد لذا تا تعیین تکلیف مدیر مسئول جدید امکان انتشار مجله وجود ندارد.

ایران فردا امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای ضمن پوزش از خوانندگانش اعلام کرد که تا زمان رفع این مشکل امکان نشر ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »