کمبود نان و طولانی‌شدن صف نانوایی‌ها در برخی استان‌ها

زیتون– کمبود نان که از ارومیه شروع شد٬ به مرور به استان‌های همجوار کشیده شده است.

کمبود نان در ارومیه با صف‌های طولانی نانوایی‌ها آغاز شد. شهروندان این شهر با انتشار عکس‌هایی از صف‌های مقابل نانوایی‌ها نوشتند که کمبود نان به خاطر ‌آن است که نانوایی‌ها آرد را در بازار می‌فروشند. نانوایی‌ها اما آن زمان در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی مدعی شدند که مردم بیش از نیاز می‌خرند. مسئولان اما با آن که مسئله «کمبود نان» به استان‌های دیگر نیز کشیده شده٬ می‌گویند هیچ مشکلی در میان نیست.

کمبود نان یا بحران گندم

اسفندماه سال گذشته «زیتون» خبر داده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرده است که کشور از آغاز سال آینده دچار بحران تامین گندم می‌شود. این گزارش نشان می‌داد که موجودی کنونی گندم در ایران ۴میلیون و۷۰۰هزار تن محاسبه شده و از آغاز اردیبهشت‌ماه سال آینده دولت ازتامین مایحتاج گندم کشور ناتوان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی وزارت صمت: بحرانِ گندم در راه است

اولین خبر رسمی در مورد «کمبود نان» را خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۱۵ مهر منتشر کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت: «مشکل نان در ارومیه به حدی رسیده که حتی برخی افراد با استفاده از نرم افزار موبایلی دیوار،  ۱۰ قرص آن را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند.»

علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه نیز همان روز به خبرگزاری ایلنا گفت که صف طولانی در مقابل نانوایی‌ها «بار روانی خاصی» داشته ولی «با تدابیر اتخاذ شده، در کمتر از نیم روز» مشکل حل شده و وضع نان در این شهرستان «به ثبات» رسیده است.

به گفته او هیچ کمبود نان و آردی در ارومیه وجود ندارد و سهمیه آرد نانوایی‌ها نه تنها افزایش یافته «بلکه در صورت درخواست آنان آرد اضافی نیز به واحدهای نانوایی تعلق می‌گیرد.» زمان کاری ۲۴ نانوایی‌ها نیز دو شیفته شده و «هیچ مشکلی در تامین نان مورد نیاز شهروندان وجود ندارد.»

روز ۱۶ مهرماه نیز الله‌وردی حسن‌زاده، رییس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه در یک بخش خبری سیمای جمهوری اسلامی از مردم سوال کرده که چرا وقتی «دولت هیچ کمبود آرد و نان» ندارد، جلوی نانوایی‌ها شلوغ شده است؟ او تاکید کرده که «هیچ‌ گونه افزایش قیمت در نان و کمبود آرد در نانوایی‌های سطح شهر ارومیه وجود ندارد.» او به مصوبه قیمت نان در آبان گذشته اشاره کرده است که بر اساس آن «سنگک یارانه یک، ۱۰۰۰ تومان، یارانه دو، ۲۵۰۰ تومان و بربری و نان روغنی نیز براساس یارانه ۱۰۰۰ تومان و یارانه دو به قیمت ۱۵۰۰ تومان تعیین شده بود.»

با تمام این‌ها اما هنوز شاهدان عینی از ارومیه خبر می‌دهند که در این شهر کمبود نان دیده می‌شود.

پس از آن بود که خبرگزاری ایرنا مدعی شد مشکل نان به خاطر شایعه‌ای مبنی بر کاهش سهمیه آرد به ویژه در ارومیه و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی به وجود آمد.

هفدهم مهرماه استاندار آذربایجان غربی در مورد »کمبود نان» به خبرگزاری ایسنا گفت که مشکل از «شایعاتی» است که «توسط برخی نانوایان و افراد سودجو برای گران کردن نان در سطح شهر و فضای مجازی شکل گرفته ولی جای هیچ نگرانی نیست.»

او از مردم خواسته به شایعات توجه نکنند و «با بردباری نسبت به رفع مشکل در یکی دو روز آینده اطمینان خاطر داشته باشند.»

در همین رابطه علیرضا زارعی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی هم گفته است که هیچ تغییری به وجود نیامده که باعث کمبود نان شود. به گفته او «از مجموع ۲۹ هزار تن آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای که به صورت ماهانه در آذربایجان غربی توزیع می شود، ۲۰ هزار تن تاکنون به شبکه تزریق شده است.»

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی تاکید کرده که هیچ کاهش سهمیه آرد در ارومیه و سایر شهرستان های آذربایجان غربی وجود نداشته «و مردم در این خصوص نگران نباشند.» او عمده مشکلات را ناشی از «بار روانی شایعات بی‌اساس» دانسته است.

به رغم این موضوع اما مشکل کمبود نان تا کنون مرتفع نشده و حتی در شهرهای دیگر نیز مشاهده شده است.

سرایت کمبود نان به «ایران»

از سه روز گذشته در تبریز نیز به نوشته پایگاه خبری «گروه رسانه‌های اقتصادی بازار»، در روزهای اخیر صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های این شهر تشکیل شده و «مردم نگران گرانی یا کمبود نان هستند.»

به نوشته این وب‌سایت، نگرانی مردم تبریز از تامین نان به قدری افزایش یافته که برخی نیز در شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش نان آن هم به دو برابر قیمت نانوایی می‌کنند.

همزمان پایگاه خبری «شهرآرانیوز» در مشهد نیز روز دوشنبه از افزایش قیمت آرد طی  ۱۰ روز گذشته به میزان «بیش از ۷۰ درصد» خبر داد و نوشت بسیاری از نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای دچار تعطیلی و کاهش پخت شده است.

مصطفی کشتگر، رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، گفت: «نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای تا ۱۰ روز قبل می‌توانستند با وجود همه سختی‌ها، مقداری آرد با قیمت مناسب‌تر از بازار آزاد تهیه کنند، اما در همین مدت قیمت این کالا به‌صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافت.»

پایگاه خبری «اوشیدا» در زابل، استان سیستان و بلوچستان، نیز از گرانی شدید آرد و «زمزمه نبود نان در نانوایی‌های سنتی» طی روزهای اخیر و احتمال تعطیلی نانوایی‌ها خبر داده است.

محمد کاظم‌پور، یکی از نانوایی‌داران سنتی در زابل به این پایگاه خبری گفت: «به دلیل گران شدن آرد دیگر نمی‌توان نان محلی را با قیمت قبلی به فروش رساند.»

غلامرضا گنجی، فرماندار زابل، نیز از تصمیم نانوایی‌های سطح شهر برای توقف فعالیت خود «به دلیل گرانی اقلام مورد نیاز پخت نان» خبر داده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »