اختصاصی زیتون

? پیش‌بینی وزارت صمت: بحرانِ گندم در راه است

زیتون– منابع خبری «زیتون» در وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده‌اند که این‌ وزارت‌خانه در تازه‌ترین نشست خود در سطح مدیران و مشاوران ارشد وزارت صمت پیش‌بینی کرده است که کشور از آغاز سال آینده دچار بحران تامین گندم می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که موجودی کنونی گندم در ایران ۴میلیون و۷۰۰هزار تن محاسبه شده و از آغاز اردیبهشت‌ماه سال آینده دولت ازتامین مایحتاج گندم کشور ناتوان خواهد بود؛ این بحران در استان‌های ایلام، کردستان و تهران زودتر از نقاط دیگر کشور خود را نشان خواهد داد و ذخیره گندم در این سه استان تنها تا ۵۰ روز آینده پاسخگوی نیازمردم خواهد بود.

بیش از چهار ماه پیش (۳۰ مهرماه ۹۸) محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی خبر داده بود که «کشاورزان در بسیاری از استان‌ها و به ویژه استان‌های غربی و شمال غرب حتی گندم کشت آبی را به دولت نفروخته‌اند.»

یک ماه پیش از اظهار نظر وزیر جهاد کشاورزی، معاون او گفته بود «شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل ۳ میلیون تن گندم در انبارها مانده است.» همان زمان کارشناسان هشدار داده بودند گندم‌های مانده در انبارها شرایط نگهداری مناسبی ندارند و افت کیفیت و بروز آفات و بیماری‌ها در آن‌ها رخ داده است.

مجوز واردات گندم که از اختیارات وزارت صمت است٬ از ماه‌ها پیش صادر شده است؛ اما مدیرکل شرکت غله استان یزد در روز هشتم مهرماه سال جاری در گفتگو با «غلات‌نیوز» از «موجودی بسیار پایین گندم» در استان یزد خبر داده و گفته بود: «با اینکه مجوز حمل گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران برای استان‌های کشور صادر شده اما متأسفانه همکاران ما در نقاط مختلف کشور در اجرای آن همکاری نمی‌کنند.»

او ادامه داد که در سال جاری مجموع خرید گندم در استان به ۳ هزار تن رسید در حالی که به طور سالیانه یزد ۱۵۰ هزار تن گندم نیاز دارد و با اینکه مجوز ارسال ۹۵ هزار تن گندم به استان یزد صادر شده‌٬ اما تا کنون صرفاً ۴۵ هزار تن از آن به اجرا درآمده است.

در این میان اگر چه در آبان‌ ماه سال جاری قیمت نان در کشور افزایش یافت و رسانه‌ها از تصمیم دولت بر واردات گندم برای مدیریت وضعیت گندم خبر دادند اما بنابر گزارش رسیده از وزارت صمت، چشم‌انداز دولت برای واردات گندم به علت تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها دچار اختلال شده و قرنطینه زمینی و هوایی کشورهای منطقه پس از بحران کرونا بر وخامت اوضاع نقل و انتقالات افزوده است.

پیش‌بینی می‌شود اگر دولت نتواند با غلبه بر بحران جاری در سیاست خارجی چاره‌ای برای تامین مایحتاج اولیه مردم پیدا کند بهار سال آینده جامعه ایران به ویژه اقشار آسیب‌پذیر با دور تازه‌ای از فشار بر سفره روزانه خود روبرو شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

اختصاصی زیتون

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »