? زنده| معصومه ابتکار: ازدواج دختر ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ ایرادی ندارد

 

 




خاطرات فائزه مصلحی از روزهای اشغال سفارت آمریکا در ایران


بی‌بی‌سی فارسی: قصد داشتند شجریان را شبانه دفن کنند

بی‌بی‌سی فارسی دریافته که مأموران امنیتی قصد داشتند برای جلوگیری از تجمع هواداران، محمدرضا شجریان را شبانه دفن کنند، اما ضرورت سفر زمینی فرزندان او به توس جلوی چنین احتمالی را گرفته است.

محمدرضا شجریان، هنرمند پرآوازه ایران دیروز صبح، یکشنبه ۱۹ مهرماه، در جوار آرامگاه فردوسی در توس نزدیک مشهد به خاک سپرده شد.



معصومه ابتکار: ازدواج دختر ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ ایرادی ندارد

معصومه ابتکار، معاون حسن روحانی در امور زنان٬ با استناد به آمار تعداد موارد ازدواج دختران زیر چهارده سال در ایران را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

او گفت: «طبق آمار، ازدواج دختران زیر ۱۴ سال حدود ۳۰ هزار در سال بیان شده است، ازدواج دختر ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ای که به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد ایرادی ندارد اما حقیقتا دختران زیر سن ۱۳ سال کودک محسوب می‌شوند.»

ابتکار افزود: «ازدواج دختران زیر ۱۳ سال می‌تواند مشکلات عدیده روحی را به همراه داشته باشد.»

طبق قانون فعلی در ایران، ازدواج دختران زیر ۱۳ و پسران زیر ۱۵ سال شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه صالح ممکن است.

این در حالی است که فعالان حقوق کودک و حقوق زنان سالهاست که تلاش می‌کنند با تغییر قانون در مجلس ایران حداقل سن ازدواج را برای دختران به ۱۶ سال و برای پسران به ۱۸ سال برسانند و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کنند.



عالیه مطلب‌زاده برای اجرای حکم به زندان رفت

به گزارش «زیتون» حکم سه سال زندان عالیه مطلب‌زاده سال گذشته در شعبه ٣۶ دادگاه تجدید نظر تائید شد.

عالیه مطلب‌زاده نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و فعال حوزه زنان٬ مردادماه سال ۹۶ در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به سه سال زندان محکوم شده بود.

این فعال حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا ششم آذرماه سال ۹۵ بازداشت شده بود.



هر دلار آمریکا بیش ۳۲ هزار تومان

برخی گزارش‌ها از ایران از نزدیک شدن نرخ دلار به ۳۲ هزار تومان خبر می‌دهند.

بر اساس آخرین قیمت‌های منتشر شده نرخ دلار در بازار روز یک‌شنبه ۲۰ مهرماه تهران به ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

قیمت سکه هم در بازار امروز جهش داشت و به ۱۶ میلیون تومان رسید.

خبرگزاری تسنیم روز در گزارشی نوشته است که خبر اعمال «اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی» توسط دولت آمریکا یکی دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و سکه در ایران است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ۱۷مهرماه در راستای تشدید سیاست فشار حداکثری علیه حکومت ایران، ۱۸بانک ایرانی را که تاکنون از برخی محدودیت‌های آمریکا معاف بودند، در فهرست سیاه قرار داد.



پیام تسلیت عبدالکریم سروش به مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان

إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

خرم آن روز کزین منزل ویران بروم

راحت جان طلبم وز پی جانان بروم

سیمرغی از شاخسار هنر پرید

شجریانِ بزرگ دیگر بر شجره ادب آواز نمی‌خواند. آنکه بانگ حافظ و مولانا و عطّار و سعدی و خیّام را دراین منزل ویران طنین‌انداز کرد دیگر بانگ نمی‌زند. تنش را به خاک و جانش را به جانان و نغمه‌های جاودانه و گلبانگ‌های عاشقانه‌اش را به بادها سپرد تا به گوشه‌های جهان روند و گوشها را بنوازند

مردی منعِم و متنعّم بود که نعمت حق را شاکرانه بذل کرد و “درّ دری” را در پای خوکان نریخت. برای مردم خواند و از اقبال مردم برخوردار شد. خلعت شیب را به تشریف شباب آلوده نکرد. پاک و صافی از چاه طبیعت به در آمد و به ماوراء طبیعت شتافت.

عارفانِ عظام به ما آموخته‌اند که راهیان دیار عدم و مسافرانِ جهان غیب، در آنجا همان می‌کنند که در مسافرخانه دنیا می‌کردند. پس گمان می‌برم که شجریان اینک چون مرغی بهشتی در “جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَار”، رها از تعلقات تن، سبکروح و سپیدجامه، با فرشتگان و بهشتیان می‌خندد و می‌خواند. این چنین شیرینی آن خسرو کند.

روانش شاد و منزل نو بر او مبارک.

عبدالکریم سروش

 



مهاجرت گسترده پرستاران ایرانی در چند ماه گذشته

آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران از شدت گرفتن موج مهاجرت پرستاراران ایرانی به خارج از کشور خبر داده است.

به گفته زارعیان، هشت ماه مبارزه طاقت‌فرسا با “همه‌گیری کرونا علی‌رغم بی‌توجهی مسئولان به وضعیت استخدامی و معیشتی کادر درمان به ویژه پرستاران ایرانی، باعث به وجود آمدن موج مهاجرت جدید نیروهای متخصص کادر درمانی به خارج از ایران شده است.

او در ادامه گفت طی چند ماه گذشته بیش از هزار پرستار برای خروج از کشور اقدام کرده‌اند.

رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران افزود، کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین تقاضا را برای جذب پرستاران ایرانی دارند. به گفته زارعیان کشورهای اروپایی با توجه به کمبود نیروی متخصص درمانی، شرط یادگیری زبان برای پذیرش پرستار را حذف و جذب پرستاران را تسهیل کرده‌اند.

زارعیان ضمن اشاره به کمبود ۷ هزار نیروی پرستار در تهران ابراز نگرانی کرد، ادامه بی‌توجهی به حقوق و مطالبات کادر درمانی مشکلات جبران ناپذیری برای سیستم بهداشت و درمان کشور به همراه خواهد داشت./خبرگزاری آنا



۳۶۰ درخت زنده زیر اره شهرداری کرج

در روزهای گذشته قطع ۳۶۰ درخت در میدان جمهوری جهانشهر کرج جنجال برانگیز شده، اهالی جهانشهر و فعالان محیط زیست به این تصمیم شهرداری کرج اعتراض دارند و نارضایتی خود را نسبت به آن را اعلام کرده اند.

شهرداری کرج با تایید شورای شهر این شهر، تصمیم گرفته در میدان جمهوری یک زیرگذر با هدف کاهش ترافیک بسازد این زیرگذر منجر به قطع به جابه جایی ۳۶۰ درخت زنده خواهد شد.

رییس کمیسیون محیط زیست شهر کرج ادعا می کند شهرداری برای این پروژه عمرانی، پیوست زیست محیطی تهیه کرده اما این گزارش حاوی مجموعه اطلاعات کپی پیست شده از داده های موجود در اینترنت است و مطالعه میدانی برای آن صورت نگرفته است./عصر ایران



آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران بالاتر از سطح تعهدات به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ماهانه به حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود اضافه می‌کند.

رویترز خبر از آن داد که رافائل گروسی٬ دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی٬ اتمی اعلام کرد که ایران ماهانه به حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود اضافه می‌کند.

وی که با نشریه اتریشی «دی پرس» گفت‌وگو می‌کرد، افزود که ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و این میزان بالاتر از سطح تعهدات این کشور در چارچوب برجام است.

گروسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران به زمان غیرقابل بازگشت در تولید بمب هسته‌ای رسیده است، گفت: «ما در آژانس بین‌المللی انرژی به این موضوع نمی‌پردازیم. ما به حجم چشمگیر ذخایر اورانیوم، همچنین کمترین میزان اورانیوم یا پلوتونیم لازم برای تولید بمب هسته‌ای توجه داریم. ایران فعلا حجم چشمگیری از اورانیوم غنی‌سازی شده برای تولید بمب ندارد».



انفجار اهواز؛ دست‌کم ۳ کشته و چندین مجروح به‌جا گذاشت

صبح امروز انفجاری در بازارچه عامری اهواز رخ داد که علاوه بر تخریب بخشی عمده‌ای از ساختمان این بازار، باعث مرگ دست‌کم ۳ نفر شده است.

ابراهیم قنبری، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این باره به خبرگزاری ایلنا گفت که این حادثه ساعت هشت و ۴۰ دقیقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌رسانی شد و در این انفجار ۶ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، نیز به ایلنا گفت که این انفجار در یک منزل مسکونی دوطبقه در جنب بازار روی داده و افزوده است که «هنوز علت این حادثه مشخص نیست اما برخی علت آن را نشت گاز اعلام کرده‌اند.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »