مناظره هریس و پنس:

با نزاکت، متعارف و به سود هریس

زیتون ـ فرهاد حکیمی:ساعاتی پیش تنها مناظره میان معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری، به میزبانی سوزان پیج از یو اس ای تودی در ایالت یوتا، سالت لیک سیتی برگزار شد و مردم، بر خلاف مناظره پیشین میان ترامپ و بایدن، شاهد برگزاری یک مناظره متعارف بودند. برای رعایت احتیاط دو مانع شفاف بین دو شرکت کننده قرار داشت تا در صورت ابتلای احتمالی هریک از طرفین، از سرایت ویروس جلوگیری شود.

هریس و پنس درباره مسایل متعددی مانند کرونا ویروس، اقتصاد، سیاست خارجی و تبعیض نژادی صحبت کردند و بلافاصله پس از پایان مناظره کارشناسان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نظرات خود را ابراز داشتند که بر اساس آن می توان هریس را برنده این مناظره دانست.

جدال بر سر اعتبار نامزدی قاضی برت برای عضویت در دادگاه عالی

معرفی قاضی برت برای عضویت در دادگاه عالی آمریکا یکی از نخستین موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت. پس از درگذشت قاضی گینزبرگ که یکی از چهار عضو و درواقع هدایت کننده جناح لیبرال در دادگاه عالی آمریکا بود، پرزیدنت ترامپ قاضی کنی برت را به عنوان جانشین او به سنا معرفی کرده و با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پیش از به اتمام رسیدن این دوره ریاست‌جمهوری، دادگاه عالی شاهد حضور وی خواهد بود.

هریس: «مردم آمریکا همین حالا در حال رای دادن هستند و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی عضو دایم‌العمر دادگاه عالی باشد.»

دمکرات‌ها به دلیل آنکه تنها چند ماه به پایان این دوره از ریاست‌جمهوری باقی مانده، با این کار مخالفند. کامالا هریس نیز با توجه به اینکه سال‌ها سابقه فعالیت در دستگاه قضایی آمریکا را دارد با اشاره به آغاز رای‌گیری زودهنگام گفت:  «مردم آمریکا همین حالا در حال رای دادن هستند و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی عضو دایم‌العمر دادگاه عالی باشد.»

تکرار نام قاسم سلیمانی در مناظره

کامالا هریس در ادامه از تصمیم ترامپ برای حمله به سرلشگر سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «بعد از حمله به قاسم سلیمانی و در حمله متقابل ایران، سربازان ما دچار آسیب مغزی جدی شدند و می‌دانی بعدش چی شد؟ ترامپ گفت که این سربازان سردرد گرفته‌اند. این الگویی از رفتار ترامپ با سربازان آمریکایی است، همان افرادی که به ارتش ما خدمت می‌کنند و ترامپ آنها را بازنده و احمق خطاب می‌کند.» وی ادامه داد: «ترامپ به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد روسیه برای کشتن سربازان ما در افغانستان آدم اجیر کرده است هیچ اهمیتی نمی‌دهد و در مقابله با پوتین هیچ کاری نمی‌کند.»

هریس متهم می‌کند

طبیعتا کرونا باید یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در مباحثه می‌بود اما به جز حمله اولیه هریس به دولت ترامپ و پاسخ متقابل پنس، دو طرف مباحثه چندان علاقه ای به پیگیری نشان ندادند. هریس در همان ابتدای بحث کاخ سفید را متهم به مخفی نگه‌داشتن حقیقت درباره خطرات کرونا کرد. وی خطاب به مردم گفت: «آنها می‌دانستند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به شما چیزی نگفتند. آنها می‌دانستند و آن را مخفی کردند.»

پنس نیز در پاسخ، بایدن و هریس را متهم کرد که طرح خود برای مقابله با کرونا را در واقع از روی اقدامات دولت ترامپ کپی کرده‌اند. به اعتقاد آنتونی زورکر تحلیل‌گر بی بی سی، هریس در این مورد بسیار ضعیف عمل کرد و نتوانست از این نقطه ضعف بزرگ تیم ترامپ بهره لازم را ببرد.

ثبت رکورد تاریخی برای کامالا هریس

یکی از ویژگی‌های مناظره میان معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری در این دوره این بود که کامالا هریس با شرکت در آن تاریخ‌ساز شد. وی نخستین زن سیاهپوست و نخستین فرد با ریشه‌های نژادی جنوب آسیاست که در یک مناظره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شرکت می‌کند.

لحظه‌های کلیدی در مناظره

سی ان ان در گزارش خود، بخشی را به ثبت لحظه‌های مهم مناظره اختصاص داده است که سخنان دو شرکت کننده را در مقابل هم قرار می دهد.

درباره مالیات‌های پرزیدنت ترامپ:

هریس: بسیار خوب می‌شود اگر مردم آمریکا بدانند که رییس‌جمهورشان و فرمانده کشورشان به چه کسانی بدهکار است. برای اینکه مردم آمریکا حق دارند بدانند که چه چیزی بر تصمیمات رییس‌جمهوری تاثیر می گذارد و اینکه تصمیمات او به سود خودش است یا به سود مردم.

پنس: مردم آمریکا رییس‌جمهوری دارند که تاجر و کارآفرین است. رییس‌جمهور تاکنون ده ها میلیون دلار مالیات پرداخته و ده‌ها هزار شغل برای مردم آمریکا ایجاد کرده است.

درباره کرونا ویروس

پنس: این امر پذیرفته نیست که اعتماد عمومی را نسبت به واکسنی که قرار است در دوران ریاست جمهوری ترامپ عرضه شود خدشه‌دار کنی. سناتور هریس از شما می خواهم که جان مردم را بازیچه سیاست نکنید.

هریس: اگر دکتر فاوچی و دکترهای دیگر توصیه به استفاده از این واکسن کنند، من اولین نفر خواهم بود اما با توصیه ترامپ این کار را نخواهم کرد.

درباره خشونت نیروهای پلیس و مرگ بریونا تایلر

هریس: من با مادر بریونا تایلر و خانواده او صحبت کردم و به نظرم عدالت باید در مورد آنها رعایت شود. بریونا زنی جوان و زیبا بود. پلیس بد، وجهه پلیس‌های خوب را هم خراب می‌کند. ما به اصلاحات در سیستم قضایی و شیوه برخورد پلیس نیاز داریم.

پنس: خانواده بریونا تایلر طرفداران خود را دارند. من اما به نظام قضایی اعتماد دارم. آنچه شما و جو بایدن می‌گویید در واقع توهین بزرگی است به کسانی که در این نظام فعالیت می‌کنند.

درباره تجارت

هریس: شما جنگ تجاری با چین را از دستاوردهای خود دانسنید. اما این جنگی است که در آن شکست خوردید. شما بازنده جنگ تجاری هستید و به خاطر این به اصطلاح جنگ،  آمریکایی ها ۳۰۰ هزار شغل را از دست دادند.

پنس: ما جنگ را باختیم؟ بایدن اصلا وارد این جنگ نشد.

نتایج نظرسنجی فوری سی ان ان پس از پایان مناظره

 به گزارش سی ان ان، نتایج نظرسنجی فوری این شبکه از رای‌دهندگان احتمالی موید این نظر است که اکثریت بینندگان کامالا هریس را فرد پیروز این مناظره می دانند. ۵۹ درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که هریس در این مناظره بهتر ظاهر شده و ۳۸ درصد هم گفته‌اند که پنس عملکرد بهتری داشته است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مناظره هریس و پنس:

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »