قالیباف، روحانی و کرونا

«مدیریت جهادی» یا رعایت پروتکل؟

 زیتون ـ محمدرضا سرداری: در حالی که آمارها در ایران از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن خبر می‌دهد و گزارش‌ها حاکی از افزایش محدودیت‌ها و سخت‌تر شدن پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل این بیماری است؛ انتقاد از محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، بخاطر عیادت از بیماران کرونایی در یک بیمارستان در تهران در صدر اخبار کشور نشسته است.

دیداری که گفته می‌شود به لغو نشست سران قوا منجر شده و نقض پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا است. اما نقدها تنها متوجه قالبیاف نیست. برخی از هواداران رئیس مجلس نیز دولت را برای لغو نشست سران قوا مقصر می‌دانند و روحانی را به خاطر اینکه به گفته آنها هفت ماه است کمابیش در قرنطینه به سر می‌برد و دیدارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهد، سرزنش می‌کنند. هواداران رییس جمهور نیز می‌گویند کار وی مشابه رفتار رهبر جمهوری اسلامی و بنابراین درست است. اما چرا قالیباف به دیدار بیماران مبتلا به کرونا رفته و قضیه لغو نشست سران قوا و نقض پروتکل های بهداشتی چیست؟

ماجرای دیدار قالیباف از بیمارستان چه بود؟

بر اساس آن‌چه که سایت محمدباقر قالیباف اعلام کرده؛ وی روز دوشنبه با هدف نظارت میدانی بر روند رسیدگی به مبتلایان و مشکلات کادر درمان به صورت سرزده وارد بیمارستان امام خمینی تهران شد. وی در این دیدار ضمن گفت و گو با کادر بیمارستان از بخش آی.سی.یو این بیمارستان نیز دیدار و از بیماران بستری نیز عیادت کرد. در ویدیویی کوتاهی که سایت شخصی قالیباف منتشر کرده وی پس از گفت و گویی کوتاه با یک پرستار و دادن وعده رسیدگی به مشکلات با تعدادی بیمار نیز صحبت کرد. در حین این دیدار نیز فردی به رییس مجلس تاکید می کند که اکثر بیماران بدحال هستند. در این دیدار قالبیاف به کادر درمان وعده می‌دهد که کمبود تخت و تجهیزات و نیرو را در نشست سران قوا مطرح کند. نشستی که لااقل فردای روز بازدید انجام نشد. به ادعای سایت قالبیاف، زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز از این اقدام وی تجلیل کرده و گفته حضور در یکی از صحنه‌های پرخطر مقابله با کرونا، تاییدی بر مدیریت جهادی و مردمی قالیباف است.

 نشست سران قوا لغو شد

علیرغم وعده ای که قالیباف به کادر درمانی داده بود؛ نشست سران قوا بخاطر حضور وی در محلی پرخطر خلاف پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا تشخیص داده شده و از این رو این نشست تا اطلاع ثانوی لغو شده است.  معاون اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری نیز از حضور قالیباف در بخش کرونای بیمارستان انتقاد کرده و گفته این کار نه ایستادن در کنار مردم که بی اهمیت کردن سلامت مردم است و به طعنه این کار قالیباف را «برند سازی شخصی» خوانده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصمیم لغو نشست سران قوا را تصمیمی درست خوانده و خواستار تعمیم آن به مجلس و ادارات نیز شده است.

در مقابل یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز ادعا کرده که حسن روحانی از ترس مبتلا شدن به کرونا تصمیم به لغو جلسه گرفته است. علیرضا سلیمی می گوید: «رئیس جمهور هفت ماه است که در قرنطینه به سر می‌برد و باید هر چه سریع‌تر از قرنطینه خارج شود و به فکر حل مشکلات مردم باشد.»

پوپولیسم و قالیباف

برخی می‌گویند قالبیاف از هم اکنون تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است و این‌گونه ملاقات‌ها، تکراری از روش‌های عوام فریبانه پیشین او با الگوی «مدیریت جهادی» برای جلب آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. محمد مهاجری روزنامه اصولگرا یکی از افرادی است که دیدار قالیباف از بیمارستان را  مورد تمسخر قرار داده و گفته است «قالیباف نیز همچون ترامپ با خودش گفته چه کرونا بگیرد چه نگیرد به سودش است و می‌تواند از آن در مسیر ریاست جمهوری آینده بهره‌برداری کند.»

این رفتار رییس مجلس دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی هم شده و توییت طنز یک کاربر مورد توجه زیادی قرار گرفت که نوشته بود:

نگاه پوپولیستی قالیباف به سیاست البته پیشتر توسط محمود احمدی‌نژاد آزموده شده بود و از این رو در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدامی تبلیغاتی توصیف شده و بخاطر نقض پروتکل‌های مربوط به کرونا از آن انتقاد شده است.

به نظر می رسد این‌ ملاقات‌های قالیباف، تکراری از روش‌های عوام فریبانه پیشین او با الگوی «مدیریت جهادی» برای جلب آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

شاید این گزاره طنزی سیاسی و البته تکراری باشد؛ اما امروز شخصی بر کرسی ریاست قوه قانون‌گذاری تکیه زده که نه تنها سابقه‌ای در قانون‌گذاری ندارد؛ بلکه سابقه‌اش در نقض و دور زدن قوانین پر حرف و حدیث است. از همان ابتدای تکیه زدن او بر صندلی ریاست مجلس حتی در میان اصولگرایان منتقد قالیباف نیز این موضوع مطرح بود که این سردار پیشین سپاه تنها یک هدف دارد و آن رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری است. وی پیشتر نیز تلاش کرده  بود تا از دو جایگاه نیروی انتظامی و شهرداری تهران پلی به سمت پاستور بسازد؛ اما پایه‌های آن آنقدر استوار نبود که وی را به مقصد برساند.

این به نوعی همان رویایی بود که پیشتر نیز علی‌اکبر ناطق نوری در سر داشت تا به پشتوانه جایگاه ریاست مجلس و  پوشش خبری رسانه‌های دولتی بویژه صدا و سیما مسیر را برای رسیدن به پاستور هموار سازد که نشد.

مهار کرونا مغفول مانده در رقابت‌های سیاسی

دعوا و رقابت میان رییس قوه مجریه و مقننه در حالی است که کشور امروز درگیر بحرانی جدی است و این شرایط نگرانی از آینده کشور و سرنوشت شهروندان را دو چندان می‌کند.

ایران در روز گذشته سه رکورد کرونایی‌ پیشین خود را در موارد میزان ابتلا، بستری و مرگ شکست. سه هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی و هزار و ۹۵۳ نفر بستری شدند، ۲۳۵ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند. در حالی که دعوای میان پاستور و بهارستان و بدنه هوادارشان در شبکه‌های اجتماعی در جریان است در همان شهر تهران، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله خبر داد که تقریباً همه بیمارستان‌‌های این شهر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر کرونا هستند و ۴۰ درصد مراجعه‌‌کنندگان به بیمارستان‌‌های تهران بدحال هستند. این در حالی است که به گفته کارشناسان اطلاعات دقیقی از میزان واقعی ابتلا و تعداد تست‌های انجام شده در دست نیست و مسئولان از فرسودگی و عدم تاب‌آوری بیشتر کادر درمان خبر می‌دهند.

در این میان مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و فساد نیز گریبان کشور را رها نکرده و تورم روز افزون و افزایش نرخ ارز هم اخبار هر روزه است. چندی پیش علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس، به طعنه خطاب به قالیباف و رئیسی گفته بود که باید قدرت در دست یک سری از اصولگرایان باشد تا بروند با طرف خارجی بنشینند و مشکلات را حل کنند و اگر بجای روحانی آنان رئیس جمهور بودند شاید تاکنون با ترامپ توافق حاصل شده بود. این حرف  برداشتی از این طرز فکر است که گویی مشکلات ایران بدون تجمع قدرت سیاسی در دست یک جناح قابل حل نیست. چیزی که این روزها بدنه اصولگرای هوادار قالیباف هم تلویحا آن را تکرار می‌کنند و برایش نقشه کشیده‌اند اما آیا در چنین شرایطی مشکلات کشور حل شده و تحریم‌ها کنار می رود؟ تجربه دولت احمدی نژاد که خلاف آن را ثابت کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

قالیباف، روحانی و کرونا

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »