در دیدار کرباسچی با مهدی کروبی چه گذشت

پذیرایی در حصر

زیتون– شب گذشته (یکشنبه) وب سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی٬ خبری مبنی بر دیدار این رهبر در حصر جنبش سبز با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، و محمد قوچانی، سردبیر سابق روزنامه اعتماد ملی، منتشر کرد.

بر اساس گزارش سحام نیوز، این دیدار شش ساعته پس از ده سال در خانه مهدی کروبی صورت گرفته است.

غلامحسین کرباسچی٬دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی٬ در خصوص جزئیات این دیدار گفت: «بحث های مختلفی در این دیدار مطرح شد، وضعیت گذشته، حال و آینده را مورد بحث قرار دادیم. او بیش از هر چیزی نگران مشکلات مردم و کشور است و نگرانی هایی را در این خصوص بیان کرد.»

کرباسچی در خصوص دغدغه های مطرح شده کروبی در این دیدار ادامه داد: «همیشه دغدغه او مردم و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و منافع کشور بوده است و او همه عمرش را به پای این دغدغه گذاشته است.»

در پاسخ به این سوال خبرگزاری برنا که پیرامون بحث انتخابات چه گفت وگویی با کروبی داشتید، گفت: «فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است.»

به گفته کرباسچی همچین در این دیدار کروبی با وجود کسالت جسمی که داشت اما از روحیه و حال خوبی برخوردار بود.

این اولین باری نیست که نام مهدی کروبی٬ یکی از رهبران در حصر جنبش سبز با «انتخابات» پیش رو گره می‌خورد.

دغدغه انتخاباتی شیخ در حصر

در عکسی که از دیدار روز یکشنبه مهدی کروبی منتشر شده است، علاوه بر کرباسچی و قوچانی، حسین کروبی٬ قدرت الله علیخانی، روحانی نزدیک به او هم دیده می شوند.

مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، که بیش از ۱۰ سال است که بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برد٬ روز دوشنبه، ۱۰ شهریور، اجازه یافت در خانه قدرت‌الله علیخانی دیداری با چند شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب داشته باشد.

پس از انتشار خبر این دیدار بود که اسماعیل دوستی، نماینده سابق مجلس و عضو حزب اعتماد ملی، به تابناک گفت: «آقای کروبی تأکید مؤکد داشتند که انتخابات ۱۴۰۰ پرشور برگزار شود. این حساسیت ایشان نسبت به انتخابات موضوع مهمی است.»

اما چند روز بعد این ادعای اسماعیل دوستی توسط یک منبع آگاه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی تکذیب شد.

این منبع آگاه که بی‌بی‌سی فارسی از او با عنوان «یکی از نزدیکان مهدی کروبی» نام برده است در این رابطه گفته است: «آقای کروبی در جلسه اخیرش انتقادهای تندی از حاکمیت کرده است و صحبت‌هایی کلی هم درباره انتخابات کرده، اما دعوت به شرکت در آن نکرده، بلکه گفته باید بسته به شرایط درباره انتخابات تصمیم گرفت.»

به گفته او کروبی در دیدار خانه قدرت علیخانی تاکید کرده است: «ما انقلاب نکردیم که سرنوشتمان به دست یک نفر بیفتد. هدف انقلاب این بود که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم بشوند. نه اینکه انتخاباتی برگزار کنند که محفلی دور هم بنشینند و تصمیم بگیرند چه بشود.»

این منبع آگاه البته اضافه کرده است: «آقای کروبی همچنین تاکید کرده است که البته اگر در انتخابات راهی برای ما باز بشود حتما باید از آن استفاده کنیم. اما اگر مثل همین انتخابات مجلس راه‌ها را بستند. ساکت نمی‌نشینیم و اعتراض می‌کنیم.»

کمرنگ شدن حصار «حصر ده ساله»

حصر مخالفان٬ به‌خصوص مخالفان روحانی٬ سنتی بود که پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷ جمهوری اسلامی در پیش گرفت.

حصر آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام رهبری  در دوران  رهبری آیت‌الله خمینی، شهرتی بیش از بقیه یافت.

در پاییز سال ۷۶ و پس از یک سخنرانی آیت‌الله حسینعلی منتظری محصور شد. آن زمان در یورشی به حکم دادگاه ویژه روحانیت٬ در زمان دادستانی آقای ری شهری٬  در‌های ورودی به منزل آیت‌الله منتظری مسدود و جوش داده شد و تنها در ورودی به قسمت داخلی منزل او را باز گذاشتند که این در نیز به وسیلهٔ قرار دادن کیوسک و گماردن نیروهای سپاه پاسداران در جلوی آن به‌طور شبانه‌روزی کنترل می‌شد و بیش از پنج سال ایشان جز با فرزندان و خواهر و برادران و نوه‌های خویش با شخص دیگری اجازهٔ ملاقات نداشت.

حصر آیت‌الله منتظری اما یک‌باره برداشته نشد٬ به مرور دایره افرادی که اجازه ملاقات با او را داشتند افزایش یافت تا در نهایت کیوسک حصر در تاریکی شب پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۱ برداشته شد.

احتمال دارد حاکمیت همین راه را برای برداشتن حصر مهدی کروبی در پیش گرفته باشد.

حسین کروبی٬ فرزند رییس مجلس ششم٬ پیشتر نیز در چندین مصاحبه تایید کرده بود که طی ماه‌های اخیر امکان دیدار مهدی کروبی با اعضای خانواده و نزدیکانش فراهم شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در دیدار کرباسچی با مهدی کروبی چه گذشت

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »