? زنده| زهرا رهنورد: دل مردم از قتل‌ بی‌رحمانه نوید افکاری داغدار است

 



زهرا رهنورد: دل مردم از قتل‌ بی‌رحمانه نوید افکاری داغدار است

زهرا رهنورد٬ یکی از رهبران در حصر جنبش سبز٬ در واکنش به اعدام نوید افکاری یادداشتی منتشر کرد.

در این یادداشت که توسط وب سایت کلمه٬ نزدیک به میرحسین موسوی٬ منتشر شده٬ آمده است: «ملت در این ایام سوگواری از غم، اعدامهای ظالمانه، و زندانها و احکام کینه جویانه ‌و بی دلیل و طویل المدت بی تابند… و بویژه بعد از قتل بیرحمانه نوید افکاری، جوان ورزشکار میدانهای کشتی، دلشان داغدار و طاقتشان طاق است.»

رهنورد همچنین پیشنهاداتی را برای اقدامات لازم در جهت تأمین آزادی و رفاه و سعادت مردم ارایه داده است که برای تحقق حق بنیادین ملت ایران مورد استیفا قرار گیرد؛ به گفته این رهبر در حصر جنبش سبز این اقدامات لازم است چرا که آزادی و رفاه و سعادت حق مردم سربلند ایران است.

از جمله پیشنهادات او «آزادی زندانیان سیاسی و امنیتی» است و در ادامه تاکید کرد: «ضمن خالی کردن زندانها، حذف فضای امنیتی، پرونده سازی و اعتراف گیری اجباری، قطع زندانهای انفرادی و شکنجه زندانیان بی پناه و نیز سرو سامان بخشیدن به وضع زندانها.»

زهرا رهنورد همچنین تاکید کرد که باید «از خصوصی سازی اموال ملی در شرایط کنونی» پرهیز شود و خواستار آن شد که اقدامات اقتصادی فوری و‌ نیز دراز مدت معطوف به رفاه زحمتکشان، کارگران، مستضعفان و همه مردم در پیش گرفته شود و اقدامات جدی و غیر شعاری در راستای رفع مسائل جوانان از جمله اشتغال در نظر گرفته شود.

این رهبر در حصر جنبش سبز در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «آزادیهای اجتماعی و برداشتن گشت ارشاد و کنترل های مختلف بر زندگی مردم باید هر چه سریعتر» در پیش گرفته شود و «آزادی قلم وبیان و اندیشه و‌مطبوعات قبل و بعد بیان.»

او همچنین تاکید کرد که باید سیاست خارجی دوست محور و ترک دشمنی با همسایه ها و منطقه و جهان در پیش گرفته شود.



سهیل عربی از زندان تهران به محلی نامعلوم منتقل شد

خبرگزاری هرانا از بی‌خبری از وضعیت سهیل عربی، زندانی عقیدتی بعد از «انتقال او از زندان تهران بزرگ به محلی نامعلوم» خبر داد. ظاهرا او «به بهانه انتقال به بهداری از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت، سهیل عربی پنج‌شنبه ۲۷ شهریور به دفتر علی چهارمحالی، رئیس زندان فراخوانده و در آن‌جا بازجویی شد.

این منبع از بی‌خبری خانواده از وضعیت این زندانی و هراس از “پرونده‌سازی جدید” خبر داد.



مهدی هاشمی از زندان اوین آزاد شد

به گفته وکیل خانواده هاشمی٬ مهدی هاشمی از زندان اوین آزاد شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، در گفت‌وگو با ایلنا این خبر را اعلام کرد.

به گفته وکیل خانواده هاشمی محکومیت مهدی هاشمی پایان یافته و از زندان اوین آزاد شده است.

مهدی هاشمی رفسنجانی در ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ به اتهام “اختلاس، ارتشاء و مباحث امنیتی” به ۱۰ سال زندان محکوم و در ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد.



«نقص فنی» دلیل ارسال انبوه پیامک‌های کشف حجاب

خبرگزاری ایرنا به نقل از این منبع آگاه نوشت: «سامانه ارسال پیامک کشف حجاب حدود دو هفته با مشکل مواجه بود، اما اخیرا این اشکال رفع شده و این نقص دو هفته‌ای سامانه منجر شد تا به ناگاه حجم انبوهی از این پیامک‌ها به شهروندان ارسال شود».

این منبع همچنین تاکید کرد که به رغم اشکالی که اخیرا اتفاق افتاده، ارسال «تک‌تک پیامک‌ها» به درستی انجام گرفته و «هیچ‌یک از موارد بی‌دلیل ارسال نشده است».

روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، شمار چشمگیری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در توئیتر و اینستاگرام، از احضار خود به «پلیس امنیت اخلاقی» با ارسال پیامک معروف به «کشف حجاب در خودرو» خبر دادند.

در میان دریافت‌کنندگان این پیامک‌ها که به نظر می‌رسد به‌طور انبوه و تصادفی ارسال شده، کاربران محجبه چادری، چهره‌های مشهور و دست‌کم یک روحانی هم بود که از دریافت چنین پیامکی ابراز تعجب کرده بودند.



بی‌خبری ده روزه از شاهد شکنجه نوید افکاری

مهدی محمودیان، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در توییتی اعلام کرد، خانواده شاهین ناصری، کسی که درباره شکنجه نوید افکاری حین بازجویی در دادگاه شهادت داده حدود ۱۰ روز است از او خبری ندارد.

در این توییت آمده است: «گویا او را تحویل همان نهادی داده‌اند که او علیه مأمورین آن شهادت داده است.»

نوید افکاری، از معترضان اعتراضات مرداد ۹۷ به اتهام قتل یکی از کارمندان حراست اداره آب و فاضلاب شیراز اعدام شد. او این اتهام را رد کرده و گفته بود، اعترافاتش زیر شکنجه گرفته شده است.



سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت: تعلیق تحریم‌های ایران بعد از ۲۰ سپتامبر ادامه می‌یابد

بریتانیا، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام ، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت که نسخه‌ای از نامه این سه کشور اروپایی حاضر در برجام را رویت شده است.

بریتانیا، آلمان و فرانسه تاکید کرده‌اند، هرگونه تصمیم یا اقدام در راستای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، فاقد «اثر قانونی»است.

آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تمامی تحریم‌های تعلیق شده خود را علیه ایران بازگرداند. اما سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند مانده‌اند.

نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در سازمان ملل در ادامه این نامه گفته‌اند: ما تلاشی بی وقفه برای حفظ توافق هسته‌ای داشته‌ایم و همچنان به آن پایبند هستیم.

این سه کشور اروپایی تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، پایبند هستند.



نسرین ستوده به بیمارستان منتقل شد

رضا خندان٬ همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی، از وخامت حال او و اعزام به بیمارستان طالقانی خبر داد.

رضا خندان در توییتی نوشت، دلیل اعزام خانم ستوده به بیمارستان «مشکل قلبی» است.

نسرین ستوده در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »