تائید خبر «زیتون» از سوی سخنگوی دولت

ردپای عوامل داخلی در انفجار نطنز

زیتون– علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ امروز اعلام کرده که به «احتمال قوی» عناصر داخلی در ماجرای «خرابکاری» نطنز دست داشته‌اند.

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزئیات خرابکاری نیروگاه نطنز و اینکه گفته شده چند نفر در این رابطه شناسایی شدند، گفت: «در این ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.»

ربیعی تاکید کرد: «یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا موضوع را بررسی و اعلام می‌کنیم.»

۲۵ شهریور ماه «زیتون» خبر از آن داده بود که علت انفجار نظنز اصابت موشک، شی خارجی یا حادثه  نبوده بلکه فرد  یا افرادی در حراستِ نیروگاه نطنز، با همکاری یک کشور خارجی، در این خرابکاری دست داشته است.

این نخستین بار است که مقام‌های دولت ایران به طور رسمی از «دست داشتن عناصر داخلی» در انفجار نطنز سخن می‌گویند.

پیش از این منابع خارجی احتمال وقوع خرابکاری را تایید کرده بودند.

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت یک شب انفجاری بزرگ در تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد. انفجاری که مقامات جمهوری اسلامی ابتدا آن را انکار کردند سپس ابعاد آن را کوچک توصیف کردند و سرانجام اعلام کردند که به دلایل امنیتی از توضیح درباره آن معذورند.

بیشتر بخوانید: حراستِ نیروگاه نطنز عامل انفجار بود

خرابکاری فیزیکی با هدف هشدار

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست٬ روز چهارشنبه ۲۶ شهریور٬ خبر از آن داده بود که بر اساس اطلاعات دریافتی انفجار نطنز «خرابکاری فیزیکی» و با هدف هشدار به ایران برای رد نشدن از خطوط قرمز در برنامه ‌هسته‌ای بود.

رادیو فردا به نقل این روزنامه اسرائیلی نوشته بود که این انفجار با هدف ارسال پیامی که نشان دهنده عزم راسخ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بود، انجام شده است.

بر اساس اخباری که پیشتر به دست «زیتون» رسیده، عوامل این انفجار فرد یا افرادی از حراست سایت هسته‌ای نطنز بوده‌اند که با همکاری کشوری خارجی دست به این اقدام زده‌اند.

حال با مقاله‌ای روز گذشته روزنامه جوزالم‌پست مشخص می‌شود که این «کشور خارجی» اسرائیل بوده است.

در ادامه گزارش جروزالم‌پست آمده است که هدف این انفجار ارسال یک پیام بازدارنده بدون ابهام بود که پیشرفت به سمت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای عبور از خط قرمزهای خاص است و تحمل نخواهد شد.

این روزنامه اسرائیلی همچنین تاکید کرده است که برخلاف برخی گزارش‌ها این انفجار نه به دلیل حمله سایبری بلکه خرابکاری فیزیکی بوده است.

این درحالی است که در گزارش‌های اولیه سازمان انرژی اتمی ایران عامل انفجار  تأسیسات هسته‌ای نطنز٬ حمله سایبری بوده است.

از روز انفجار در سایت اتمی نطنز به صورت رسمی علت جزئیات آن اعلام نشده است؛ هرچند که شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۳ تیرماه اعلام کرد که علت حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشخص شده است، اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا دراین‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

اما روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز کمی پس از این انفجار نوشته بود که «سالن بالانس کردن سانتریفیوژهایی که هنوز عملیاتی نشده بودند» هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته است.

نیویورک آن زمان نیز اعلام کرده که ظاهرا اسرائیل این حمله را مهندسی کرده است.

هرچند سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای ایران ۱۶ شهریور ماه اعلام کرده بود که عوامل خرابکاری در سایت غنی‌سازی نطنز شناسایی شده‌اند٬ اما به نام و پست سازمانی آنان اشاره‌ای نکرده بود.

اگرچه پس از وقوع انفجار، گروه ناشناسی به نام «یوزپلنگان وطن» هم در ای‌میلی به خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی مسئولیت آن را به عهده گرفت. مقام‌های حکومت ایران تاکنون به صورت رسمی درباره این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تائید خبر «زیتون» از سوی سخنگوی دولت

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »