نوید افکاری اعدام شد

زیتون– رییس کل دادگستری استان فارس از اعدام نوید افکاری خبر داد. کاظم موسوی گفت: «حکم قصاص نفس نوید افکاری متهم به قتل صبح امروز پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد.»

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، نیز به نقل از این خانواده حکم اعدام نوید افکاری را ساعتی پیش اعلام کرده بود.

این حکم به‌رغم درخواست بسیاری در ایران و جهان برای توقف اجرا شد، این ورزشکار جوان که در جریان اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ شیراز بازداشت شده بود، صبح امروز (شنبه ۲۲ شهریور) اعدام شد.

کاظم موسوی٬ رییس کل دادگستری استان فارس٬ ضمن اعلام خبر اعدام نوید افکاری گفت: «حکم قصاص نفس نوید افکاری متهم به قتل صبح امروز پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد.»

کاظم موسوی درباره بازداشت و محاکمه نوید افکاری گفت: «این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال گردید.»

به گفته رییس کل دادگستری استان فارس، پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور دو قاضی تشکیل شد متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد.

اتهام اصلی در پرونده نوید افکاری “قتل کارمند حراست اداره آبفای شیراز” بود، اما او گفته اعترافاتش در مورد این قتل، “زیر فشار و شکنجه” گرفته شده است.

وکیل او نیز تاکید کرده است، ویدئویی که به عنوان مدرک برای صدور حکم اعدام استفاده شده یک ساعت پیش از قتل مامور “حراست” ظبط شده است و جرم افکاری را ثابت نمی‌کند.

وید افکاری نایب قهرمان نوجوانان ایران که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به اتهام قتل یک مامور امنیتی به دو بار اعدام، شش سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

وحید و حبیب برادران او نیز هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.

بیشتر بخوانید: کاربران فضای مجازی «صدای نوید» شدند

بیشتر بخوانید: باز هم اعتراف اجباری

برادران افکاری در روزهای گذشته با انتشار چند فایل صوتی گفته بودند که اعترافاتی که در طول دوران بازداشت برای اقرار به مشارکت در قتل یک مامور امنیتی از آنها گرفته شده، زیر فشار مداوم شکنجه بوده است.

مادر این سه برادر نیز در یک پیام ویدئویی خود تاکید کرد که پسرانش شکنجه شده‌اند تا علیه همدیگر شهادت بدهند و یکی از آنها تحت فشار فیزیکی و روحی در زندان دست به خودکشی زده است.

حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، پیش از این گفته بود ویدئوی دوربین مداربسته که دادگاه بر اساس آن می‌گوید نوید افکاری قتل را انجام داده، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است».

در فایل صوتی نوید افکاری نیز که به تازگی از زندان بیرون آمده، وی خواستار پخش این فیلم از سوی دادگاه شده بود. آقای افکاری در این فایل صوتی به صراحت می‌گوید که تحت «شکنجه»، مجبور به اقرار به قتل کارمند حراست آبفا شیراز شده و درخواست کمک کرده بود.

صدور حکم اعدام آقای افکاری با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد و دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، در توییتی از مقام‌های حکومت ایران خواست که او را اعدام نکنند.

علاوه بر این، بسیاری از چهره‌های ورزشی مطرح کشتی خواستار توقف این حکم شده بودند.

فدارسیون جهانی فوتبال، فیفا نیز روز ۲۰ شهریور خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده بود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. حالا وقت آن است که ماله کشان بگویند : همانند کشتار‌های ۴۲ سال اخیر، هیچ کس از سران نظام مقدس اسلامی خبر نداشتند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »