? زنده| وزارت دفاع: بدهی ۴۰ ساله بریتانیا ربطی به آزادی زاغری ندارد

 



وزارت دفاع: بدهی ۴۰ ساله بریتانیا ربطی به آزادی زاغری ندارد

وزارت دفاع در بیانیه‌ای با اشاره به «تلاش این کشور برای باز‌پس‌گیری بدهی ۴۰ ساله خود از دولت بریتانیا» گفت که این مسئله «حقوقی» است و ربطی به آزادی زندانی و سایر مسائل» ندارد.

جمعه گذشته روزنامه گاردین نوشته بود که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در نامه‌ای به وکلای نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-‌بریتانیایی زندانی در ایران برای اولین بار این بدهی را به رسمیت شناخته و از تلاش برای تسویه آن از طریق قانونی سخن گفته است.

گفته می‌شود که بریتانیا بابت فروش تانک‌های “چیفتن” به ایران حدود ۴۰۰ میلیون پوند به این کشور بدهکار است. تانک‌ها درزمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی سفارش داده شده بودند و با وقوع انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تحویل آن‌ها متوقف شد.



قیمت یورو در ایران از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت

با وجود وعده بانک مرکزی برای مدیریت بهای ارز، اختلاف قیمت دلار و یورو در بازار آزاد و رسمی به بیش از ۳ هزار تومان رسید. بهای دلار در بازار آزاد به ۲۶ هزار تومان نزدیک شده و قیمت یورو از ۳۰ هزار تومان فراتر رفته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه طلا و جواهر تهران خبر از آن داد که بهای فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت یورو به ۳۰ هزار و ۳۳۵ تومان رسید.

اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی امروز بهای دلار و یورو را در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز حدود سه هزار تومان کمتر از قیمت بازار آزاد اعلام کرد.



«تالاب هامون» جان گرفت

وحید پورمردان٬مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان٬ خبر از احیای دریاچه هامون داد.

به گفته او سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون برای کاهش اثرات خشکسالی فصلی تالاب و ادامه حیات پوشش گیاهی و روند احیای تالاب هامون از محل چاه نیمه اول سیستان وارد تالاب شد.

پورمردان اضافه کرد که ورود آب از مسیرهایی که تاکنون کامل خشک بوده و تنها در شرایط ورود دشتمال آبگیری می شده و از سویی ایجاد موج در چاه نیمه و هوادهی این منبع آبی که در بهبود کیفیت آشامیدن حائز اهمیت بالایی است از جمله اهداف رهاسازی سومین مرحله حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه اول است.او ادامه داد که حفظ پوشش گیاهی و تثبیت بهتر هامون ها برای مهار پدیده گرد و غبار در شمال استان مستلزم یک برنامه دقیق هدایت آب در بستر تالاب هامون است و این مهم از طریق ورود دشتمال های فصلی و حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه ها انجام می شود./ایلنا



دورکاری در استان تهران تا پایان شهریور تمدید شد

استاندار تهران از تمدید دورکاری در ادارات استان تا پایان شهریور ماه خبر داد.

انوشیرون محسنی بندپی در این رابطه گفت: «متاسفانه در کشور و به ویژه استان تهران وضعیت کرونا به حالت پایدار نرسیده و میزان بستری ها در تهران ۳۱۰۰ نفر است. پس از سوم مرداد که روزانه کاهش موارد ابتلا و فوتی را داشتیم یک هفته ای است که وضعیت در این حوزه ثابت شده و بهبود یافتگان کمتر از افرادی است که در بیمارستان ها بستری می شوند.»

او تاکید کرد که در این شرایط نیاز است تا شهروندان توجه ویژه ای به بهداشت فردی و عمومی داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در دستور کار خود قرار دهند.

استاندار تهران در خصوص تمدید محدودیت ها در سطح استان تهران توضیح داد: «تمدید دورکاری تا پایان شهریور ماه در استان تهران انجام شده اما طرح ترافیک به قوت خود باقی است و در تهران اجرا خواهد شد. در حال حاضر ۹۵ درصد از شهروندان استفاده از ماسک را در مترو انجام می دهند ولی فاصله گذاری در مترو را خیلی نمی توانیم به آن اطمینان داشته باشیم.»

محسنی بندپی در خصوص فعالیت مدارس نیز گفت که در مدارس آموزش حضوری، مجازی و استفاده از تلویزیون با همکاری صدا و سیما پیگیری خواهد شد./ایسنا



حریق‌ تازه در اردوگاه پناهجویان یونان

در اردوگاه پناهجویی موریا در جزیره لسبوس یونان آتش‌سوزی‌های پراکنده رخ داده است و آنچه از زندگی پناهجویان باقی مانده را می‌سوزاند. در نتیجه این آتش سوزی‌ها هزاران ساکن اردوگاه آواره هستند.

در همین رابطه دویچه وله فارسی خبر از آن داد که وزیر همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان پیشنهاد کرده است که دولت فدرال هرچه زودتر ۲۰۰۰ پناهجو را از جزیره لسبوس یونان قبول کند. گرد مولر شامگاه چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت (نهم سپتامبر) گفت که کشورش باید همبستگی انسانی نشان دهد.دولت آلمان پیش از این از پذیرفتن پناهجویان چیزی نگفته و تنها از یاری به دولت یونان سخن گفته بود، اما اکنون ایالت‌های گوناگون ظرفیت و آمادگی خود را برای پذیرفتن شماری از پناهجویان مقیم لسبوس اعلام می‌کنند.

مولر همچنین تأکید کرد: «این مشکل به یاری کشورهای نیرومند اروپا حل می‌شود. فرانسه و سایر کشورها باید هرچه زودتر به کمک بیایند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که انسان‌ها در جنگل نابود شوند».

او از ناتونی و بی‌عملی کمیسیون اتحادیه اروپا در رسیدگی به معضل اردوگاه‌های مالامال از جمعیت انتقاد کرد و گفت: «معلوم بود که چنین فاجعه‌ای پیش بیاد». او هشدار داد که فاجعه‌های مشابهی در اماکنی مانند بالکان و لبنان و سایر مناطق بحرانی دور از ذهن نیست.



از سال ۱۹۷۰ تا کنون دو سوم حیات وحش نابود شده است

صندوق جهانی حیات وحش (WWF) امروز پنجشنبه اعلام کرد که جمعیت حیات وحش با سرعت شدیدی کاهش یافته است و «در کم‌تر از پنجاه سال (از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶) با ۶۸ درصد کاهش مواجه شده است.»

به گفته این نهاد بین‌المللی “جنگل‌زدایی با هدف ایجاد فضا برای زمین‌های کشاورزی بیش‌ترین سهم را در کاهش جمعیت حیات وحش دارد.”


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »