زنگنه توقیف کشتی‌های حامل بنزین ایران را تایید کرد

زیتون– جمهوری اسلامی در نهایت مسئولیتش را در قبال کشتی‌های حامل نفت برای ونزوئلا پذیرفت.

بیژن نامدار زنگنه٬ وزیر نفت ایران تایید کرده است چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا حامل بنزین ایران بوده که راهی ونزوئلا شده بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران٬زنگنه تایید کرد: «صادرات بنزین به ونزوئلا یک کار تجاری است، آن را به رزم سیاسی تبدیل نکنید. محموله‌های اخیر به‌ صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است.»

این اولین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی تعلق بنزین‌های توقیف شده به ایران را تایید می‌کند.

قصه بنزین بدون صاحب

روزنامه آمریکایی وال ‌استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی خبر داد که نفتکش‌های لونا، پاندی، برینگ و بلٌا طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند، اما بعدا معلوم شد محموله‌های بنزین توقیف شده و نفتکش‌ها آزاد شده‌اند.

چند روز بعد وزارت دادگستری آمریکا تایید کرد که این کشور محموله چهار نفتکش را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در آب‌های آزاد توقیف کرده است.

آن زمان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه کشتی‌های توقیف شده یا حداقل بار آن‌ها متعلق به ایران بوده‌است٬ در رسانه‌ها مطرح شد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که این نفتکش‌ها با ۱.۱ میلیون بشکه بنزین ایران عازم ونزوئلا بودند که توقیف شدند.

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا، اما اولین مقام رسمی بود که توقیف نفتکش‌های مرتبط با ایران توسط آمریکا را تکذیب کرد. به گفته سلطانی «نه کشتی‌‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد» و خبر توقیف کشتی‌ها «جنگ روانی» است.

۲۵ مردادماه نیز حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در خصوص توقیف کشتی‌های حامل بنزین ایران توسط آمریکا گفته بود: «آنان بعد از این ماجرا گفته‌اند که کشتی‌های ایرانی را گرفته‌اند و دارند با خود می‌برند که نه کشتی ایرانی بود و نه پرچمش ایرانی بود؛ کل ماجرا دروغ بود. آنهم فقط برای اینکه از خفت آن ماجرای قطعنامه و شکست سیاسی و حقوقی که از آن پیدا کردند، فرار کنند، این موضوع را مطرح کردند.»

در پی همین موضوع بود که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که بنزین ایرانی توقیف شده از نفتکش‌های عازم ونزوئلا می‌تواند به «قربانیان آمریکایی تروریسم دولتی» برسد.

آمریکا بنزین ونزوئلا را توقیف کرده

حال به گزارش رسانه‌های ایران بیژن زنگنه تایید کرده که آمریکا بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا را توقیف کرده است. اما باشگاه خبرنگاران جوان، به نفل از وزیر نفت نوشت که نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نیست، بلکه این محموله‌ها شامل بنزین فروخته شده ایران به ونزوئلا بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان از قول زنگنه اضافه کرد: «این محموله‌ها شامل بنزین ایران بوده که به صورت فول به ونزوئلا فروخته شده بود، لذا آمریکا نه اموال جمهوری اسلامی ایران، بلکه اموال ونزوئلا را توقیف کرده است.»

ایران سه ماه پیش نیز ۱.۵ میلیون بشکه بنزین راهی ونزوئلا کرد و همه محموله‌ها تحویل داده شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »