دعوا بر سر اموال مصادره‌­ای بنیاد مستضعفان

آیا «فتاح به‌خاطر ۱۴۰۰ این حرف‌ها را می‌زند»؟

زیتون ـ احسان نادرپور: پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان، شنبه ۱۸ مرداد در تلویزیون حاضر شد تا ضمن تبلیغ فعالیت­‌هایش در بنیاد مستضعفان، به بدحسابی نهادها، گروه‌ها و اشخاص مختلف که «مستاجر‌»های این نهاد هستند بتازد و مانند ابراهیم رییسی تلاش کند که برای خود قبای «ضد فسادی» دست و پا کند.

داستان بنیاد مستضعفان و بخش‌های دولتی و حاکمیتی که در املاک مصادره‌ای این بنیاد ساکن شدند، هر از گاهی با بالا گرفتن اختلاف موجر و مستاجرها تبدیل به سوژه رسانه‌ها می‌شود. بهانه‌ها اما متفاوت است؛ گاه مغضوب شدن یکی از همراهان و بلند کردن او از سر سفره انقلاب انگیزه است و گاه زدن زیر میز بازی دوست و دشمن برای یک بلندپروازی مانند رویای ریاست جمهوری.

گمانه‌زنی‌های دورخیز رییس بنیاد مستضعفان برای ریاست جمهوری بعد از این برنامه تلویزونی آنقدر قابل پیش‌‌بینی بود که فتاح خود در این باره پیش‌دستی کرده و گفت: «می‌گویند فتاح به‌خاطر ۱۴۰۰ این حرف‌ها را می‌زند؛ بگذارید ما ساختمان‌ها را پس بگیریم، بعد هرچه می‌خواهند بگویند.»

حمله به زنان دولت روحانی

در برنامه شنبه شب فتاح با اشاره به بازپس‌گیری ملکی که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات زنان بود گفت: «یکی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتکار و مولاوردی و دیگران قرار داشت که قبل از من تخلیه شده بود؛ آن‌ها البته با مجوز آنجا بودند، ولی ادعایی داشتند که آن ملک باید در اختیار آن‌ها بماند، ولی بنیاد توانست آن‌ها را برای تخلیه قانع کند، ولی آن‌ها بابت تخلیه این ملک و با توافق بنیاد مستضعفان، ۵ میلیارد تومان گرفته بودند».

مولاوردی هم همانند ابتکار با اشاره به اینکه فتاح را پیش از این به «سلامت نفس» می‌شناخت از او خواست دقیق حرف بزند و به او طعنه زد که «گر حکم شود که مست گیرند…»

پس از  این اظهارات معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی هر دو به صحبت­‌های فتاح واکنش نشان دادند. معصومه ابتکار در این باره در صفحه توییترش نوشت: «آقای فتاح خیلی ها شما را به دیانت میشناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد. یکی از اشتباهات آقای فتاح همین­که ۵ میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته، نه بحساب کسی. موسسه هم دفتری را براساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده. من و خانم مولاوردی هیچکدام مسؤلیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم.برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.»

مولاوردی هم همانند ابتکار با اشاره به اینکه فتاح را پیش از این به «سلامت نفس» می‌شناخت از او خواست دقیق حرف بزند و به او طعنه زد که «گر حکم شود که مست گیرند…».

 یک دست چوب ضد فساد و یک دست چوب حراج!

فتاح در ادامه گریزی هم به اقدامات هاشمی رفسنجانی زد و با اشاره به کاخ مرمر که مدتی در اختیار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، گفت: «یکی از املاکی که سر و صدا کرد، کاخ مرمر بود که زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. من قبلا هم گفتم که نباید مسئولین جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند؛ ولی به هرحال متاسفانه این کاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش کردیم مینیاتوری آن را بازسازی کنیم، ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند؛ ولی ما بجز این موارد، مابقی را بازسازی کردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه کردند.»

دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ساکت ننشست و مانند ملاوردی و ابتکار، ضمن تاکید به دقت در بیان حرف­‌هایی که توسط فتاح زده می‌­شود این «اتهامات» را رد کرد و در بیانیه‌­ای نوشت: «تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر بعنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره برداری قرار می‌گرفت. در مرداد ماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت ا… هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان (سعیدی‌کیا) گردید. علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مرداد ماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد تحویل شد. پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگونه بهره برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.»

با اشاره فتاح به آسیب‌های کاخ مرمر، برخی کاربران شبکه­‌های اجتماعی به بی‌توجهی بنیاد مستضعفان به دیگر آثار ملی تحت نظارتش پرداخته و نوشتند که اگر پرویز فتاح به واقع نگران آثار تاریخی است به غیر از کاخ مرمر باید به باقی بناهای تحت نظارت این بنیاد هم رسیدگی کند. احسان رستمی‌پور، خبرنگار حوزه میراث فرهنگی در این باره نوشت: «کاش بنیاد مستضعفان و رییسش درباره وضعیت موزه دفینه، علت تعطیلی چند ساله‌اش، مرمت‌ش، این سازه زرد رنگ روی ساختمان ثبت ملی و البته وضعیت آثار ارزشمندش هم توضیح بدهند.»

در این میان می‌توان همچنین به بناهای تاریخی خیابان ویلا، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ ثابت پاسال، کاخ گچسر، خانه میناسیان و بناهای دیگری هم  اشاره کرد که تحت مالکیت بنیاد مستضعفان است و سرنوشت نامعلومی دارد.

نعمت احمدی، حقوق‌دان در سال ۹۶ با زیر سوال بردن مالکیت بنیاد مستضعفان بر این بناها و تاکید بر انتقال آنها به سازمان میراث فرهنگی گفته بود که این کاخ‌ها جزو اموال پهلوی نبوده و «هم از جنبه تاریخی و هم از جنبه حقوقی شکی در این نیست که این بناها باید در اختیار میراث فرهنگی باشند.»

بنیاد مستضعفان چوب حراج به بناهای تاریخی زد و کاخ گچسر و مجموعه هتل آن را، با وجود اینکه ثبت ملی بود، به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به فروش رساند.

در همان سال بنیاد مستضعفان چوب حراج به بناهای تاریخی زد و کاخ گچسر و مجموعه هتل آن را، با وجود اینکه ثبت ملی بود، به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به فروش رساند. کاربری این کاخ از سال ۸۴ به مجموعه اقامتی تغییر کرده بود و بنیاد مستضعفان آن ابنیه تاریخی را طی آن سال­‌ها اجاره می­‌داد.

با همه این­ها در بنیاد مستضعفان، لیستی از بناهای تاریخی تحت مالکیتش وجود ندارد. برخی از ابنیه تاریخی زیر مجموعه این بنیاد تبدیل به هتل شدند و برخی متروکه باقی ماندند و برخی هم سرنوشتی مانند کاخ مروارید که در اختیار تعاونی سپاه قرار گرفت، داشتند.

حمله به رییس جمهورهای اسبق و سابق

فتاح در ادامه اشاره‌ای هم به املاکی کرد که در اختیار بنیاد بارانِ سید محمد خاتمی و همچنین محمود احمدی­‌نژاد بوده است.

او گغت: «ملک موسسه باران که در اختیار آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق بود، این ملک که برای موسسه باران بود قبل از حضور من در بنیاد مستضعفان تخلیه شده بود و بعد از کرونا با همکاری وزارت بهداشت و درمان آنجا را تبدیل به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی کردیم و الان هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. همین مساله با آقای احمدی نژاد وجود دارد؛ ایشان در حال حاضر با مجوز، در ملکی به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک هستند که البته اطرافیان ایشان به ما پیغامی دادند که حاضرند به ملکی در منطقه دیگری در مرکز شهر یا پایین شهر نقل مکان کنند. البته ما ملکی با این مشخصات در اختیار نداریم، ولی از روحیه مردمی ایشان انتظار داریم که این ملک به مردم برگردد.»

بیشتر بخوانید:

بازپس‌گیری غنائم انقلاب از غیرخودی‌ها

بنیاد باران هم سریعا پاسخ داد و طی بیانیه‌­ای اعلام کرد که این ملک از ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان نبوده است، در این بیانیه آمده: «متاسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه برانگیز است. چرا که در همان سال ها اعلام شد که ملک مذکور از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سید محمد خاتمی قرار گرفته و به هیچ عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است. حال مشخص نیست چرا مجددا چنین ادعایی از سوی عالی‌ترین مقام بنیاد مستضعفان در فضای رسانه‌ای تکرار می‌شود.»

دفتر محمود احمدی نژاد هم طی بیانیه‌­ای اعلام کرد: «دکتر احمدی‌نژاد هرگز زیر بار دین هیچ فرد، گروه و جریانی نبوده و به لطف الهی نخواهند بود. آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسئولین مربوطه درخواست خود را مستقیماً به این دفتر اعلام می‌نمودند.»

در میان این جوابیه­‌ها، بنیاد مستضعفان تنها به جوابیه دفتر محمود احمدی نژاد واکنش نشان داد. روابط عمومی بنیاد ضمن تقدیر از او نوشت: «با توجه به رویکرد مردمی رئیس محترم دولت‌های نهم و دهم و همچنین نظر به اعلام آمادگی قبلی ایشان در دیدار حضوری با رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان برای تخلیه یا جابجایی از ملک مذکور، خوشبختانه با صدور اطلاعیه دفتر ایشان، امیدوار به همراهی دکتر محمود احمدی‌نژاد در این مسیر انقلابی شدیم.»

حداد، زاکانی، سپاه، ارتش

فتاح در ادامه حرف­‌هایش غلامعلی حداد عادل، ارتش، سپاه و زاکانی را هم بی‌نصیب نگذاشت.

به گفته او یکی از املاک «خوب» این بنیاد در جماران در اختیار سپاه است و نیروهای سپاه حتی او را که مالک ساختمان است به آنجا راه نداده‌اند. فتاح ارزش ملک را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان  دانسته و گفت می‌داند که سپاه از آن ملک حتی استفاده هم نمی‌کند. ارتش هم به گفته رئیس بنیاد مستضعفان ملکی با ارزش در منطقه کوهک تهران در اختیار دارد و حاضر نیست آن را پس بدهد.

به گفته پرویز فتاح یکی از املاک «خوب» این بنیاد در جماران در اختیار سپاه است و نیروهای سپاه حتی او را که مالک ساختمان است به آنجا راه نداده‌اند.

حداد عادل هم از نظر فتاح از مستاجرین بدقول بود و او هم متهم شد که یک ملک گران با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان را در خیابان فرشته تهران تصرف کرده و برای آن اجاره «به روز» نپرداخته است. این ملک همان مدرسه فرهنگ پرحاشیه خانواده حداد است.

بیشتر بخوانید:

مدرسه‌‌ای برای «فریدالدین»

زاکانی هم هنوز کاملا روی صندلی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس جاگیر نشده که فتاح از او خواست به عنوان «یک شخصیت بسیجی» از زمین «بسیار مرغوب و ارزشمند» ضلع جنوبی کاخ نیاوران که در ۱۲ طبقه ساخته شده و در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس است بگذرد و به جایی نزدیک خود مجلس نقل مکان کند.

هرچند رییس بنیاد مستضعفان ترجیح داد با اسم بردن از نهادهای بزرگ و افراد برای خود و شخصیت «ضدفسادش» اعتبار کسب کند، اما او هیچ اشاره­‌ای به دیگر اموال تحت نظارتش نکرد. گردشگاه­‌ها، مجموعه­‌های مسکونی، بانک­ سینا، شرکت نفت بهران، شرکت زمزم  تنها بخشی از اموال این بنیاد است.

هتل‌های معروفی چون دربند، هیلتون، اوین و ونک، هتل جدید بابلسر، هتل قدیم و جدید چالوس، هایت خزر، هتل قدیم و جدید رامسر (ساحل دریای خزر)، هتل شیراز، هتل مشهد، هتل بوعلی، هتل آبعلی و هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های متعدد دیگری نیز در اختیار این بنیاد است.

اما جدا از این بناها، بنیاد مستضعفان معادن زیادی هم در اختیار خود دارد، که نام برخی از آنها اخیرا و بر سر بالا گرفتن دعوا بر سر واگذاری یک پلاک از دماوند به سازمان اوقاف به کرات شنیده شد. هولدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس ؛ شامل ۶ شرکت بزرگ سیمانی، ۴ شرکت فولادی، ۱ شرکت آلومینیومی، ۲ شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی، مشاوره و بازرگانی و ۳ شرکت خدمات ساختمانی و ترابری هم از جمله این اموال است.

معادن آهک، پوکه معدنی، سرب دونا، برقره گل و تراورتن تنها معادنی هستند که توسط این بنیاد به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

دماوندِ اداره اوقاف و بنیاد مستضعفان

هر چند پیش از این هم بنیاد مستضعفان و روسایش کشمکش‌هایی با نهادهای حاکمیتی ساکن در املاک مصادره‌ای خود داشتند، اما این بار نوع ورود رییس این بنیاد به مسئله متفاوت بود. اینکه از ابتکار و ملاوردی تا حداد و سپاه مورد اتهام بودند و به سواستفاده از قدرت و به نوعی رانتخواری متهم شدند، به نظر می‌رسد به نوعی تلاش برای انتقال این پیام بود که فتاح «فسادستیزی آشتی ناپذیر» است که در زمان احقاق حق، دوست و دشمن نمی‌شناسد. هر چند رییس بنیاد مستضعفان که در حال رسیدگی به حساب و کتاب سایر نهادها بود به این سوال‌ها پاسخی نداد که؛ به فرض بازپس‌گیری این اموال و املاک عواید حاصل از آنها در کجا هزینه می‌شود؟ چرا مالیات نمی‌دهد؟ طی این ۴۰ سال به کجا و چه کسی حساب پس داده  و کدام نهاد بر آنان نظارت کرده‌است؟ سوال‌هایی که پاسخ به آنان گویی جایی در برنامه‌های رییس بنیاد مستضعفان ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. اموال بنیاد؟!؟!؟!؟!؟!؟واقعا یعنی گویی احدی نمیدونه ۹۹% املاک و مستغلات و کمپانی هایی که امروز بنیادی شدن در اصل مالک خصوصی داشتن و بعد از شورش وحشیانه و خونین ۵۷ به حکم خلخالی سفاک مصادره و بصورت غصبی تحویل بنیاد شده اند

  2. هر حکم شود که دزد گیرند در شهر آنکه هست گیرند. اما خوشبختانه در نظام مقدس اسلامی کسی گرفته نمیشود. میرود کانادا و به عبادت مشغول میشود

  3. دزدی و سو استفاده در جمهوری اسلامی حتی با دوران قاجار هم قابل قیاس نیست. واقعا که اسلام چه بروز این مملکت آورده!!!

  4. فتاح بدون اجازه خامنه ای که نمیتواند چنین مصاحبه ای بکند. مگر اینکه اوضاع تا اندازه ای از کنترل خارج شده باشد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دعوا بر سر اموال مصادره‌­ای بنیاد مستضعفان

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »