علت انفجار در سایت هسته‌ای نطنز اعلام شد

زیتون– پس از گذشت نزدیک به سه هفته دلیل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز مشخص شد.

امروز (چهارشنبه) جواد کریمی قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده است.

کریمی قدوسی به وب‌سایت خانه ملت، ارگان رسانه‌ای مجلس٬ گفت که «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع‌بندی قطعی ما است.»

او «برخورد یک شی از خارج به این مجموعه» را رد کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: «اگر از بیرون شی با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است.»

کریمی قدوسی توضیح بیشتری درباره «رخنه» در حراست و حفاظت از سایت نطنز نداد.

هرچند تایید کرد که همراه با گروهی از نمایندگان از تاسیسات نطنز و محل حادثه بازدید کرده است. او در این باره توضیح داد: «بررسی محل حادثه جز اهداف سفر ما بود. در نقطه‌ای که خرابکاری انجام شده است، تیم‌های ویژه در حال بررسی بودند، متاسفانه بیشتر آسیب‌پذیری داخلی را تشخیص دادیم.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «احتمال پرواز و برخورد شی مشکوک و خارج از حصار تقریبا به‌دست نیامده است و آنچه درباره احتمال جاسازی شی در دستگاه‌ها از غرب گفته شده، با آنچه که ما دیدیم و شدت حادثه تطبیق نداشت.»

انفجاز در سایت هسته‌ای

در ساعات ابتدایی بامداد پنجشنبه، ۱۲ تیر انفجاری در یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای ایران در نطنز رخ داد.

تصاویر ماهواره‌ای که از این حادثه منتشر شد نشان از وارد شدن آسیب و خسارات زیاد به این ساختمان داشت.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع حادثه‌ای در کارخانه غنی‌سازی سوخت اتمی نطنز در استان اصفهان را تایید کرد.

 کمالوندی به خبرنگاران گفته بود: «به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.»

شورای عالی امنیت ملی یک روز بعد گفت که علت این حادثه مشخص شده ولی به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، نیز پیشتر گفته بود: «حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی نتیجه را اعلام خواهد کرد.»

بی‌بی‌سی فارسی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که ساعاتی پیش از انتشار نخستین خبر درباره این حادثه، بیانیه‌ای به دست آورد که از این حادثه و انجام «عملیات» در ساعت دو بامداد پنجشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر می‌داد و مسئولیت آن را برعهده می‌گرفت.

فرستندگان این بیانیه که خود را «یوزپلنگان وطن» معرفی کرده بودند٬ مدعی شده‌ بودند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.

آنها در این بیانیه ادعا کرده‌ بودند که سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز در سایت هسته‌ای کاشان را به عنوان هدف عملیات خود برگزیدند چون علاوه بر اهمیت آن، این تاسیسات زیرزمینی نیست و بنابراین انهدام آن قابل انکار نبوده است.

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »