جزایر ایرانی و همکاری چینی

زیتون– محمد احمدی بیغش٬ نماینده مجلس٬ صبح امروز در یک گفت‌وگوی خبری با صداو سیما گفت واگذاری «اختیار تام جزایر ایران به چین» واقعیت دارد و این موضوع بخشی از سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است.

محمود احمدی بیغش٬ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس٬ در این گفت‌وگو مدعی شد که «اما حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفت.»

سخنان امروز محمود احمدی بیغش به یکی از پر مناقشه‌ترین مباحث امروز ایران دامن زد؛ سند جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین.

انتشار گزارش‌ها درباره «سند همکاری راهبردی ۲۵ساله ایران و چین» و عدم شفافیت مقامات جمهوری اسلامی درباره محتوای این سند، واکنش شدید افکار عمومی را برانگیخته است.

در هفته‌های اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و همچنین معاون اقتصادی‌اش، غلامرضا انصاری، از توافق بین دو کشور دفاع کرده و مدعی شده‌اند «موضوعات مطرح‌شده درست نیست» و ««ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.»

اما برخی منتقدان گفته‌اند براساس این توافق، تعدادی از جزایر ایران در جنوب خلیج فارس به چین واگذار خواهد شد اما در مقابل، دولت و حامیان این توافق چنین موضوعی را به طور کامل تکذیب و رد می کنند.

نماینده مجلس سخنانش را تکذیب کرد

احمدی بیغش٬ نماینده شازند در مجلس٬ اما ساعتی پس از انتشار سخنانش در مورد واگذاری جزایر ایرانی در خلیج فارس٬ خودش را تکذیب کرد و گفت: «بنده پیش نویس توافق ایران و چین را خوانده ام و اصلا هیچ کجای این متن، بحثی درباره واگذاری جزایر ایرانی به کشور چین مطرح نشده است.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در این رابطه نوشت: «این اظهار نظر از سوی این نماینده مجلس در حالی صورت گرفته که هنوز سند قرارداد همکاری های ایران و چین تنظیم نهایی نیز نشده و بارها و بارها ادعاها مبنی بر واگذاری اختیار جزایر ایرانی به چینی‌‌ها تکذیب شده است.»

بیغش در این رابطه با تسنیم نیز گفت‌وگو کرد: «بنده پیش‌نویس توافق ایران و چین را خوانده ام و اصلا هیچ کجای این متن، بحثی درباره واگذاری جزایر ایرانی به کشور چین مطرح نشده است.»

تکذیب احمدی بیغش در حالیست که بر اساس فیلمی که از اظهار نظر وی (پخش شده از شبکه یک سیما) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، او ظاهراً گفته است: «قرار بوده اختیار جزایر به چینی ها واگذار شود ولی حرکت مردم و مجلس شورای اسلامی جلوی آن را گرفته است و این اتفاق نخواهد افتاد.»

واکنش‌ها ادامه دارد

حسام الدین آشنا، دستیار رییس جمهوری٬ از جمله اولین چهره‌های سیاسی بود که در واکنش به اظهارات بیغش درباره واگذاری اختیارات جزایر ایرانی به چین واکنش نشان داد.

او گفت که هیئت رییسه باید به موضوع رسیدگی کند یا منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود.

روابط عمومی وزارت امور خارجه نیز اظهارات نماینده شازند در مجلس را از اساس کذب خواند و تکرار اینگونه ادعاها را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست.

روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که این وزارت خانه با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهار نظرهای غیر مسئولانه، از هیئت رسیسه مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته داشته باشد.

روابط عمومی وزارت خارجه در ادامه، ضمن رد هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره، مدیریت و یا دیگر اشکال ادعایی در خصوص جزایر ایرانی تاکید کرد: «سند همکاریهای ۲۵ ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد افتخار آمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر محترم امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان محترم مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »