انفجار در نطنز؛ خرابکاری، حادثه یا اسرائیل؟

زیتون– شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی خبر داد که ساعاتی پیش از انتشار خبر وقوع حادثه نطنز در بامداد پنجشنبه، گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» در ایمیلی به خبرنگاران این شبکه مسئولیت حادثه یاد شده را به عهده گرفت.

فرستندگان این بیانیه مدعی شده‌اند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.

آنها در این بیانیه ادعا کرده‌اند که سایت هسته‌ای کاشان و سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز را به عنوان هدف عملیات خود برگزیدند چون علاوه بر اهمیت این تاسیسات، زیرزمینی نیست و بنابراین انهدام آن قابل انکار نبوده است.

صبح امروز (پنج‌شنبه) سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی اتمی نطنز در استان اصفهان خبر داده بود.

ایسنا به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان، خبر داد که این «حادثه» در یکی از سوله‌های «محوطه باز» تاسیسات نطنز رخ داده است.

تا این ساعت هنوز از ماهیت این «حادثه» و علت وقوع آن اطلاعی در دست نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تنها ساعتی پیش در گفت‌وگویی با پایگاه خبری انتخاب مدعی شد که «هیچ تلفاتی نداشتیم و روند عادی فعالیت‌های غنی سازی به دور از محل حادثه ادامه دارد.»

به گفته کمالوندی، سوله محل وقوع حادثه «در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز» بوده است.

سازمان انرژی اتمی عکسی هم از به گفته خودش محل وقوع حادثه منتشر کرد.

 

کمالوندی ادامه داد: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست».

او افزود: «تیم بررسی برای علت حادثه در محل حضور دارند. البته دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای هم در این محل بودند».

این در حالی است که فابین هینتس، کارشناس برنامه موشکی ایران در مؤسسه میدلبری کالیفرنیا، در این زمینه توئیت کرده است: تصویر اولیه‌ای که سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد که محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران بوده است.

او گفته که این ارزیابی را با تطبیق موقعیت جغرافیایی عکس منتشر شده و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام داده است.

شب گذشته اما ایدی کوهن خبرنگار امنیتی-نظامی اسرائیلی٬ دیشب در توییتی مدعی شد که اسرائیل بزرگترین نیروگاه غنی سازی اورانیوم را بمباران کرده و از مسمومیت‌های رادیو اکتیو ناشی از این حمله خبر داده بود.

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »