مذاکره با امریکا؛ خودش را بیاور اسمش را نیاور

زیتون– امروز چندین چهره نظامی-سیاسی جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا را که از سوی دونالد ترامپ طرح شده بود٬رد کردند؛ از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس مجلس جدید.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در توییتی به زبان انگلیسی نوشت که تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده در کار نخواهد بود. او تاکید کرد که «وضعیت کنونی ترامپ، در داخل و خارج آمریکا به قدری فاجعه‌بار است که تیمش چاره‌ای جز نمایش موفقیت‌های ساختگی ندارد.»

محمدباقر قالیباف٬ رییس مجلس یازدهم نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر با انتشار تصویری از توییت دعوت به مذاکره ترامپ، آیه‌ای از قرآن و ترجمه آن را آورده که در مورد «مقاومت در مبارزه و دوری از سازش با کافران»، به مسلمانان هشدار می‌دهد.

 

محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران٬ در این باره توییت کرد که «شما از باتلاق خودساخته هم که بیرون بیایید مذاکره باشما سم است.»

مقامات جمهوری اسلامی در حالی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند٬ که گفته می‌شود  مذاکراتی در پشت پرده در حال انجام است.

 

مبادله زندانیان زیر سایه مذاکره

روز پنج‌شنبه همزمان با آزادی مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا، مجید طاهری پزشک ایرانی-آمریکایی ساکن فلوریدا نیز آزاد شد.

پس از آزادی مایکل وایت، وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که در «مذاکرات» مربوط به آزادی مایکل وایت «نقش» ایفا کرده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم تأیید کرده بود که بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با ظریف درباره آزادی وایت، دیدار و مذاکره کرده‌اند.

در حالی که وزارت خارجه ایران و دولت آمریکا رسما تبادل دو زندانی را در نتیجه مذاکرات و میانجی‌گری دولت سوئیس تایید کرده‌اند، علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ روز جمعه در توئیتی نوشت که «تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبوده است.»

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران نیز با اشاره به سخنان رییس‌جمهور آمریکا درباره مایکل وایت گفته است آزادی این فرد ارتباطی به بحث مذاکره با آمریکا ندارد و ترامپ می‌خواهد «از هر موضوع ‌بی‌ربط و کوچکی به عنوان بستر مذاکره با ایران بهره‌برداری حداکثری نماید.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا٬ اما با اشاره به آزادی آقای وایت گفته است این موضوع نشان می‌دهد توافق دو کشور ممکن است و از حکومت ایران خواست برای توافق منتظر نتیجه انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال) نماند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه با اشاره به این‌که آزادی مایکل وایت نشان داد دستیابی به یک توافق ممکن است، از حکومت ایران خواست برای توافق، منتظر نتیجه انتخابات نماند.

او در چند توئیت‌ از ایران برای آزادی مایکل وایت تشکر کرد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید.»

امروز (شنبه) نیز وزارت دادگستری آمریکا از قاضی پرونده علی صدر هاشمی‌نژاد، مدیر بانک پیلاتوس مالت، خواسته است که اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه این متهم را پس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، درخواست دادستان‌‌های مرتبط با این پرونده باید به تأیید قاضی باربارا موزس در نیویورک برسد.

دادستان‌های فدرال آمریکا می‌گویند که «مدارک کافی» برای اثبات نقض تحریم‌ها توسط آقای هاشمی‌نژاد وجود ندارد.

علی صدر هاشمی‌نژاد، ۳۸ ساله، مدیر بانکی در مالت به نام «پیلاتوس» و فرزند محمد صدر هاشمی‌نژاد است.

محمد صدر هاشمی‌نژاد بنیانگذار بانک اقتصاد نوین، نخستین بانک خصوصی ایران و مالک هلدینگ استراتوس، از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های ایران در حوزه ساخت‌وساز است.​

آزاد شدن زندانیان دو کشور یا ساقط شدن اتهامات ایشان در کنار تایید وزارت امور خارجه ایران و آمریکا بیانگر این است که به رغم تکذیب برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی مذاکراتی پشت پرده در جریان است؛ حتی اگر هم اکنون تنها برای آزادی متقابل شهروندان دو کشور باشد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »