? زنده| رییس قوه قضاییه: با عامل قتل رومینا برخورد عبرت‎‎ آموز خواهد شد

 



رییس قوه قضاییه: با عامل قتل رومینا برخورد عبرت‎‎ آموز خواهد شد

ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضایی٬ه با اشاره به موضوع قتل رومینا دختر ۱۳ ساله گیلانی گفت که برخورد دستگاه قضا با عامل این جنایت عبرت‎‎آموز خواهد بود.

او همچنین از مراکز علمی و دانشگاهی خواست که به آسیب ‎شناسی مسائل اجتماعی بپردازند.

رومینای ۱۴ ساله روز ۲۸ اردیبهشت امسال با مردی ۲۸ ساله متواری شده بود اما پلیس با شکایت خانواده اشرفی، پس از پنج روز او را به خانه بازمی‌گرداند.

با این حال رضا اشرفی، پدر رومینا که ظاهرا نمی‌توانسته است با فرار دخترش از خانه کنار بیاید، روز اول خرداد او را در خواب با داس به قتل می‌رساند.



افزایش آمار قربانیان کرونا در ایران

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی وزارت بهداشت٬ از افزایش نسبی قربانیان کرونا و درگذشت ۸۱ نفر  در ۲۴ ساعت گذشته در پی ابتلا به کووید-۱۹ خبر داد.

کیانوش جهانپور گفت که مجموع بیماران به ۱۵۴هزار و ۴۴۵ نفر و شمار کل جان‌باختگان به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از رعایت‌نشدن موازین بهداشت فردی و اجتماعی در برخی استان‌ها و سهل‌انگاری در فاصله‌گذاری‌ها یا استفاده از ماسک گلایه کرد و گفت: «در روزهای آتی گزارش موارد برخورد قانونی با خاطیان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی را اعلام می‌کنیم.» او از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

هم‌زمان وزیر بهداشت نیز انتقاد کرده که شهروندان با وجود توصیه‌های مکرر، عروسی و مراسم می‌گیرند و در وسایل نقلیه، بدون ماسک و رعایت فاصله حرکت می‌کنند. سعید نمکی گفته است: «اگر غفلت کنیم، دقیقه ۹۰ گل می‌خوریم و هر دستاوردی را که بعد از سه ماه خون دل در مهار کرونا به دست آورده‌ایم از بین می‌رود.»/ایرنا




اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق یک فعال صنفی

حکم ۷۴ ضربه شلاق برای رسول طالب مقدم از اعضای این سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی اجرا شد. این فعال صنفی همچنین برای اجرای حکم زندانی شده است.

رسول طالب مقدم که از جمله بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در سال ۱۳۹۸ بود، در پی تماس‌های مکرر و تهدید وثیقه‌گذار در زمینه به اجرا گذاشتن وثیقه، خود را روز دوشنبه به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین معرفی کرد.

بنا بر اعلام سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق، رسول طالب مقدم با شرایط جسمی‌ای که نامناسب توصیف شده، به قرنطینه زندانی اوین منتقل شده است.

رسول طالب مقدم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری محکوم به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال حبس تعزیری و تبعید شد.

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، خواستار لغو حکم و آزادی برای این فعال کارگری و سایر فعالان صنفی شده‌است.



مجتبی ذوالنور: تعداد کشته های آبان در ایران را ۲۳۰ نفر اعلام کرد

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم٬ تعداد کشته‌های اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

به گفته ذوالنور ۲۳۰ نفر در طی این حوادث کشته شدند که ۶ نفر از آنان «ماموران بودند.»

او تعداد مجروحان را نیز دو هزار نفر اعلام کرد.

رییس اسبق کمیسیون امنیت مجلس گفت: «در این تجمعات و آمار مجروحان نیروهای امنیتی و انتظامی بیشتر از۵هزار نفر بود و این یعنی نیروی خود را صرف دفاع گذاشته بودند نه تهاجم.»

او همچنین افزود: «۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودرو مردم آسیب جدی دیدند و سوختند،۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی را آسیب دیدندو به ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب زدند.۹۹۱ بانک یا تخریب شد یا آتش زدند، ،۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد.»

شامگاه روز شنبهعبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور٬ در یک برنامه تلویزیونی برای اولین بار از آمار رسمی کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ سخن گفت.

به گفته او ۸۰ درصد در کسانی که در اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ کشته شدند با سلاح‌های سازمانی جان باخته‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با «برنامه نگاه یک» در خصوص تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفت: «حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و این افراد شهید خوانده شده‌اند.»

بر این اساس به گفته وزیر کشور بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشته شدند و ۸۰ درصد آنها با سلاح های سازمانی جان خود را از دست دادند.



آتش جنگل‌های زاگرس مهار شد

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز بعد از پنج روز مهار شد.

اما به گفته او ‏علیرغم اطفای حریق نیروهای امدادی همچنان در منطقه به حالت آماده باش هستند. به گزارش نهادهای مردمی حافظ محیط زیست بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای مردمی و امدادی در مهار این آتش سوزی مشارکت داشتند.

سطح وسیعی از پوشش گیاهی و جانوری منطقه آسیب دیده است اما هنوز برآیند دقیقی از میزان خسارت وجود ندارد.

منطقه خائیز ۳۳ هزار هکتار مساحت دارد و از سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده ایران است.



وزارت خارجه خطاب به دولت و پلیس آمریکا: بگذارید مردم نفس بکشند

عباس موسوی٬ سخنگوی وزارت خارجه٬ در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به مردم‌آمریکا گفت: «رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند.»

 موسوی افزود: «از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که بصورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می کند، بسیار متاسفیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خطاب به دولت و پلیس آمریکا تاکید کرد: «خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »