? زنده| عفو زندانیان سیاسی در آستانه عید فطر

 



عفو زندانیان سیاسی در آستانه عید فطر

به در خواست رییس قوه قضاییه و با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای٬ جمعی از محکومان امنیتی از جمله تعدادی از دانشجویان، برخی کارگران هفت تپه و چند نفر از بازداشت‌شدگان روز کارگر در لیست عفو قرار دارند

هرساله و همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر، رییس قوه قضاییه با ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی خواستار موافقت با عفو و یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی می‌شود.

طبق روال امسال نیز آیت‌الله خامنه‌ای با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محکومان، موافقت کرد.

نکته حائز اهمیت در عفو اخیر، حضور تعدادی از محکومان امنیتی در میان عفوشدگان است. از جمله تعدادی از دانشجویان، برخی کارگران هفت تپه و چند نفر از بازداشت‌شدگان روز کارگر در لیست عفو قرار دارند.

بنابر اعلام دفتر رهبر جمهوری اسلامی فردا در ایران روز عید فطر است./امتداد



بازگشایی سینماها در شهرهای «سفید»

معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد: سینماهای شهرهایی که ستاد ملی و یا استانی آن‌ها را دارای وضعیت سفید دانسته است، می توانند با هماهنگی ستاد استانی مقابله با کرونا و رعایت اصول بهداشتی فعالیت اکران عمومی خود را اغاز نمایند.

روابط عمومی سازمان سینمایی، در این بخشنامه خطاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها رعایت کامل مواردی چون چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها به صورت دو درمیان و نسبت به ردیف بعدی با حالت ضربدری، استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما، پخش تیزر آموزشی با موضوع چگونگی رعایت اصول بهداشتی در مقابله با کرونا قبل از نمایش فیلم، در دسترس بودن صابون مایع و مواد ضدعفونی برای استفاده تماشاگران، تب سنجی از تماشاگران هنگام ورود به سینما و جلوگیری از ورود افراد مشکوک به بیماری و نظافت، ضدعفونی کردن مستمر سالن نمایش فیلم، سالن انتظار، سرویس هاس بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده تماشاگران مطابق اصول بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شده است./ایسنا




روسیه: مانع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران می‌شویم

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه٬از تلاش مسکو برای عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خبر داد.

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی آنلاین گفت: «نمیتوانم متصور شوم که پس از ۱۸ اوت ۲۰۲۰ تحریم‌های فروش سلاح‌های متعارف به ایران به هر طریقی ادامه یابد.»

او در ادامه اظهار کرد که مسکو تمام توان خود را برای عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پس از ۱۸ اوت به کار خواهد بست.

وزیر امور خارجه ایالات متحده متحده پیشتر خبر داده بود که تلاش خود را خواهد کرد تا شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های مرتبط با خرید و فروش سلاح‌های متعارف علیه ایران را تمدید کند.



عیسی سحرخیز برای اجرای حکم به زندان احضار شد

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، برای تحمل ۲۱ ماه حبس به زندان فراخوانده شده است.

این روزنامه نگار با اشاره به شیوع کرونا و خطرهای زندان گفته به شعبه مربوطه اجرای احکام در دادگاه انقلاب مراجعه می‌کند.

عیسی سحرخیز در سال ٩۴ بازداشت شد و نزدیک به دو سال در بازداشت بود. او با اتهاماتی چون توهین به رهبر و توهین به رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه روبرو بود.

این روزنامه‌نگار پیش از این نیز بارها بازداشت و زندانی شده بود.



ادعای وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی در ۳۶۰ ترور خارج از مرزهای ایران نقش داشته است

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی مدعی شده است که جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته، در اقدامات و حملات تروریستی در بیش از «۴۰ کشور» جهان نقش داشته است.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی در مجموعه اقدامات تروریستی بین‌المللی خود در کشورهای مختلف،«۳۶۰ مورد ترور هدفمند» انجام داده است.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه این اقدامات منجر به کشته‌شدن یا آسیب دائمی به صدها تن شده، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و گروه‌های دیگری از جمله حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های نیابتی وابسته به ایران را مسئول این حملات دانسته است./بی‌بی‌سی فارسی



«معتادا نمی‌گیرن» شاخ اینستاگرام شد

مدتی است که در فضای مجازی فیلمی در حال دست به دست شدن است. فیلمی از یک مرد معتاد که با گفتن جمله «معتادا نمی‌گیرن» توانسته ۱۰۰ کا فالوئر جذب کند حالا هم دارد پول می‌گیرد و تبلیغ می‌کند حتی با سرچ نامش در اینستاگرام چندین پیج فیک از او بالا می‌آید.

جالب است آنقدر تعداد این پیج‌ها با عنوان این فرد زیاد شده که خودش در قالب فیلمی نام پیج اصلی خود را اعلام کرد عجیب‌تر این که تعداد پیج‌های فیک این فرد معتاد در فضای مجازی حتی از یک بازیگر هم بیشتر شده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود این فرد بعد از جذب فالوئر، شروع به لایو گذاشتن با شاخ‌های مجازی کرد. این بار بعد از زلزله تهران در لایو با یکی از کمدین‌های معروف گفت: معتادا نمی‌لرزند. هربار با این عنوان جملات جدیدی می‌سازد و فیلم هایش بیشتر دیده شده و دست به دست می‌شود.



عوارض خروج از کشور در سال ۹۹ بیست درصد افزایش یافت

عوارض خروج از کشور در سال ۹۹ به بانک ملی ابلاغ شد.

امید علی پارسا در مکاتبه‌ای با رئیس بانک ملی عوارض خروج از کشور در سال جاری موضوع ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را ابلاغ کرد.

عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر مسافر ایرانی به خارج از کشور به غیر از سفر‌های زیارتی، ۲۶۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای سفر دوم این هزینه ۵۰% درصد اضافه می‌شود و در واقع به مبلغ ۳۹۶ هزارتومان می‌رسد. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر‌های سوم و بیشتر از آن نسبت به سفر اول ۱۰۰% درصد افزایش می‌یابد و به مبلغ ۵۲۸ هزارتومان می‌رسد./خبرگزاری تسنیم



نفتکش‌های ایرانی به دریای کارائیب رسیدند

نفتکش‌های ایرانی که برای ونزوئلا بنزین حمل می‌کنند به دریای کارائیب رسیده‌اند.

‌به گزارش خبرگزاری رویترز پیش‌بینی می‌شود که این نفتکش‌ها روز یکشنبه به آب‌های ساحلی ونزوئلا برسند.

به گفته مقام‌های دو کشور این نفتکش‌ها حامل یک و نیم میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی دیگر هستند.

آمریکا پیش از این گفته بود سرگرم بررسی گزینه‌های موجود علیه این نفتکش‌ها است. ارتش ونزوئلا نیز اعلام کرده است که از این نفتکش‌ها محافظت خواهد کرد.

ایران و ونزوئلا هر  دو تحت شدیدترین تحریم‌های ایالت متحده آمریکا قرار دارند.



اماکن مذهبی از ۴ خرداد باز می‌شوند

حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری٬ خبر از آن داد که اماکن مذهبی از روز یک‌شنبه ۴ خرداد بازگشایی می‌شوند.

حسن روحانی که در جلسه روز شنبه ۳ خرداد ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، روند بازگشایی اماکن مذهبی را تدریجی توصیف کرد و این اماکن فعلا از طلوع تا غروب آفتاب باز می‌شوند.

او همچنین با اعلام اینکه از روز ده خرداد نیز تمام کارمندان دولتی بر سر کار می‌آیند، گفت وزارت بهداشت و درمان وارد «مرحله مهار» کرونا شده و هم اکنون «۱۰ استان در مرحله مهار هستند».

حسن روحانی به نام این استان‌ها اشاره نکرد و مشخص نیست «شرایط مناسب» در تمام کشور «چه زمانی و در چه شرایطی» به وجود می‌آید./ایرنا



وزیر دفاع علت شلیک به هواپیمای اکراینی را اعلام کرد

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، جمعه دوم خرداد گفته است، وزیر دفاع جمهوری اسلامی تخطی اپراتور از مقررات و «ضوابط» را دلیل شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به سوی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران اعلام کرد.

محمود صادقی در حساب توئیتری خود نوشته است که هفته گذشته، وزیر دفاع در پی پرسش او و دو نماینده دیگر مجلس در مورد علت هدف گرفتن هواپیمای مسافربری از سوی سپاه پاسداران این پاسخ را داده است.

این نماینده مجلس نوشته است: «سه‌شنبه گذشته وزیر دفاع در پاسخ به سوال اینجانب، تخطی اپراتور از ضوابط مربوط به اقدام در وضعیت محدود (لزوم کسب مجوز) و عدم ارتباط گیری و اتکا به اطلاعات مبهم دریافتی را علت شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرد.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »