? زنده| پرداخت پول به خانواده قربانیان اعتراضات آبان ماه برای اخذ رضایت

 



پرداخت پول به خانواده قربانیان اعتراضات آبان ماه برای اخذ رضایت

یک سازمان حقوق بشتری در گزارشی اعلام کرده است که حکومت ایران به خانواده ۴۸ نفر از قربانیان اعتراض‌های آبان ۹۸، پیشنهاد پرداخت پول کرده است.

بر اساس گزارش سازمان عدالت برای ایرانیان، مقام‌های حکومت به این خانواده‌ها گفته‌اند که می‌توانند آنها را «خانواده شهید» محسوب کنند و به این ترتیب «از مزایای مالی و غیرمالی خانواده‌های شهید» برخوردار شوند.

در بخش دیگری از این گزارش به «تهدید و ارعاب خانواده‌ها برای جلوگیری از اعلام شکایت توسط آنان» اشاره شده است.

این سازمان همچنین گزارش داده است که خانواده برخی قربانیان برای تحویل گرفتن پیکر جان‌‌باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸، «مجبور به امضای تعهدنامه‌ای شده‌اند که از حق‌شان برای شکایت و اطلاع‌رسانی صرف نظر کنند.»



جدیدترین قیمت سکه: هفت میلیون تومان

در بازار امروز (شنبه) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۲۸۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به هفت میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، هفت میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت هر قطعه نیم سکه سه میلیون و۷۵۰ هزار تومان است که افزایش ۵۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. ربع سکه نیز ۲۰ هزار تومان گران شده و دو میلیون و ۷۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۳۰ هزار تومان تومان قیمت دارد که ۳۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته گران‌ شده است.

علاوه بر این‌ها قیمت طلای ۱۸ عیار نیز روند افزایشی داشته و ۷۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله می‌شود.

آخرین نرخ هر اونس طلای جهانی هم ۱۷۴۳ دلار ثبت شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش ۴۰ دلاری داشته است./ایسنا


روایت متفاوت از آتش سوزی آرامگاه استرمردخای


بند مربوط به ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی از مصوبه مجلس حذف شد

بند‌ جنجالی عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیل از قانون«طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» حذف شد.

نمایندگان مجلس  هفته گذشته با تصویب دو فوریت طرح یازده ماده‌ای «مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی» موافقت کردند.

این طرح در عوض لغو مراسم سالیانه «راهپیمایی روز قدس» که برای اولین بار پس از ۴۰ سال به دلیل شیوع کرونا لغو شد٬ توسط نمایندگان مجلس مطرح شده است.

جنجالی‌ترین ماده این طرح ممنوعت شرکت ورزشکاران ایرانی در هر گونه مسابقه‌ای با ورزشکاران اسرائیلی بود. در صورت تصویب نهایی این طرح برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی ممنوع می‌شد./برنا



فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی مجاز اعلام شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که فعالیت باشگاههای ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارد، با رعایت دستورالعمل بهداشتی برای کلیه شهر ها مجاز است./ایلنا




موج دوم کرونا در ایران شروع شده

 سارا شاه‌آبادی، مدیر کنترل بیماری‌ها در استان کرمانشاه، درباره شیوع دوباره ویروس کرونا گفت: «شواهد امر نشان می‌دهد موج دوم این بیماری در کشور آغاز شده.»

شاه‌آبادی در ادامه با هشدار درباره موج دوم شیوع، افزود: «بسیاری مردم از انجام مراقبت های بهداشتی و حفاظتی خسته شده‌اند، اما باید بدانند تا زمان پایان کرونا این مراقبت ها باید ادامه داشته باشد.»

در روزهای اخیر درباره وضعیت چند استان دیگر، از جمله خوزستان و خراسان شمالی نیز هشدارهایی درباره تشدید دوباره شیوع کرونا داده شده است./ایسنا



مخالفت پزشکان با برگزاری لیگ برتر فوتبال

همزمان با مخالفت دست‌کم شش پزشک لیگ برتر فوتبال ایران با شروع دوباره این مسابقات در شرایط شیوع کرونا، معاون کل وزارت بهداشت نیز از پرسش‌ها از وی درباره آغاز دوباره مسابقات فوتبال در کشور انتقاد کرد.

ایرج حریرچی، معاون وزیر، در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر گفت که تصمیم کمیته ملی مبارزه با کرونا در روز یک‌شنبه به فدراسیون فوتبال ابلاغ خواهد شد.

او با اشاره بر ادامه درگیری ایران و جهان با ویروس کرونا در ماه‌ها و فصل‌های آینده، تاکید کرد: «اگر بگوییم فوتبال در این مقطع نیست، مطمئن باشید در پاییز و زمستان هم نخواهد بود. بعضی دوستان فکر می‌کنند فقط همین لیگ امسال نیست و سراغ لیگ بعدی رفته‌اند تا فصل آینده ادامه پیدا کند.»



فریبا عادلخواه به پنج سال حبس محکوم شد

خبرگزاری فرانسه به نقل از وکیل فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران، نوشته که او به پنج سال حبس محکوم شده است.

سعید دهقان٬ وکیل فریبا عادلخواه، گفت که او برای اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت» مجرم شناخته و پنج سال حبس گرفته و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» هم یک سال، که البته در مجموع در صورت تایید نهایی حکم باید پنج سال زندان را تحمل کند.

سعید دهقان افزود که درخواست تجدیدنظر در این رای دادگاه را خواهد کرد.

فریبا عادلخواه، که مطالعاتی درباره ایران، خاورمیانه و اسلام داشته، از سال گذشته در بازداشت است و یکی از چندین شهروند دوتابعیتی و چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی است که در سفر به ایران بازداشت شده‌اند.

رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی دیگری بود که همزمان با خانم عادلخواه در ایران بازداشت شد اما در نهایت ایران او را با یک زندانی معاوضه کرد./بی‌بی‌سی فارسی



نماز عید فطر در ایران برگزار خواهد شد

حسن روحانی، رییس جمهوری، خبر از آن داد که نماز عید فطر در شهرهای مختلف ایران برگزار خواهد شد.

او البته در ادامه گفت که این نماز در مکان‌های با جمعیت بسیار بالا، مانند مصلی در تهران، برگزار نخواهد شد.

به گفته رییس جمهوری «بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌هایی که اجتماع بزرگ مثل مصلی‌ها برگزار می‌شود، برای رعایت مسائل بهداشتی انجام نشود اما مساجد، محلات و حسینیه‌ها نماز را با رعایت پروتکل‌ها بخوانند.»

حسن روحانی همچنین افزود که در ۲۱۸ شهر که وضعیت سفید دارند نماز جمعه و راهپیمایی روز قدس برگزار خواهد شد.

او گفته در تهران هم مسئولیت برگزاری برنامه‌ای را دارد که به طور «نمادین و خودرویی» انجام خواهد شد./ایرنا


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »