دخالتِ سیاست در ورزش تصویب شد

زیتون– نمایندگان مجلس  امروز (سه شنبه) با تصویب دو فوریت طرح یازده ماده‌ای «مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی» موافقت کردند.

این طرح در عوض لغو مراسم سالیانه «راهپیمایی روز قدس» که برای اولین بار پس از ۴۰ سال به دلیل شیوع کرونا لغو شد٬ توسط نمایندگان مجلس مطرح شده است.

خبرگزاری خانه ملت در توضیح این طرح نوشت که در صورت تایید آن توسط شورای نگهبان، «محدودیت های مختلف و قوانینی برای مقابله با اسرائیل» به مرحله اجرا در خواهد آمد.

در یکی از مواد این طرح وزارت امورخارجه ایران موظف شده است تا مقدمات لازم برای تشکیل «کنسولگری یا سفارت مجازی جمهوری اسلامی ایران به پایتختی قدس» در فلسطین را فراهم کند.

همچنین بر اساس این مصوبه، در حوزه همکاری‌ها و روابط علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین‌الملل، هر گونه فعالیت شرکت‌های تجاری که در حوزه امنیتی، نظامی و زیرساختی در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کنند، در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

بر اساس ماده‌ای دیگر از این طرح هر گونه همکاری دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و علمی، مراکز دولتی و خصوصی و کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران با بخش‌های مربوطه در اسرائیل ممنوع است. علاوه بر این، شرکت نخبگان و دانشمندان جمهوری اسلامی ایران در همایش‌ها و کنفرانس‌های وابسته به این رژیم ممنوع می‌باشد.

شاید اما جنجالی‌ترین ماده این طرح ممنوعت شرکت ورزشکاران ایرانی در هر گونه مسابقه‌ای با ورزشکاران اسرائیلی باشد. در صورت تصویب نهایی این طرح برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان اسرائیلی ممنوع خواهد شد.

این طرح با مخالفت هیچیک از نمایندگان مجلس روبرو نشده و با این حساب دو فوریت آن به تصویب رسید.

خطر تعلیق کلی ورزش ایران

تصویب این طرح باعث شد که  هشدارهایی درباره احتمال تعلیق کل ورزش ایران مطرح شود.

بر اساس این طرح نمایندگان مجلس قصد دارند فدارسیون‌های ورزشی ایران را موظف کنند «اقدامات مقتضی را جهت ممانعت از اعمال هرگونه مجازات و محرومیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه ورزشکاران» به عمل آوردند.

این در حالی است که تلاش مجلس شورای اسلامی در راستای ممنوعیت رسمی رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی دخالت آشکار سیاست در ورزش است؛ امری که از دید و طبق مصوبات فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی پذیرفتنی نیست.

خودداری از مسابقه به دلایل سیاسی بنا بر قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و تمامی فدراسیون‌های جهانی ممنوع است.

پرداخت هزینه برای هیچ

پیش از انقلاب، ایران و اسرائیل به رقابت ورزشی با یکدیگر می‌پرداختند و مثلا در رشته فوتبال، پنج بازی رسمی با یکدیگر داشتند که آخرین بازی با اسرائیل نیز برد شیرینی را برای ایران در پی داشت و همچنان نیز پس از گذشت سال‌ها، برخی مسئولان و ورزش‌دوستان با افتخار از این برد شیرین یاد می‌کنند. اما پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۸۳ «بیژن سیف‌خانی» فرنگی‌کار کشورمان حریف خود از تیم اسرائیل به نام «رابینسون کوناشویلی» را در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در کی‌یف اوکراین شکست داد.

بی‌بی‌سی در این زمینه مدعی است وقتی خبر پیروزی سیف‌خانی در رسانه‌های ایران منتشر شد، علی‌اکبر ولایتی وزیر وقت امور خارجه دستور بازگشت کاروان ایران به کشور را صادر کرد و این مسابقه، آخرین رقابت دو حریف در مسابقات ورزشی پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و ورزشکاران ایرانی به نوعی از مسابقه با اسرائیل منع شدند.

این ممنوعیت ورزش ایران را با حواشی گوناگونی مواجه کرده است از جمله اینکه فدراسیون جهانی جودو در مهرماه سال گذشته کلیه فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را به حالت تلعیق درآورد تا مقام‌های جمهوری اسلامی را به خاطر باخت اجباری ورزشکاران جودوی ایران مقابل حریفان اسرائیلی زیر فشار قرار دهد.

این اما تنها مورد نبود.

طی سال‌های گذشته ورزشکاران ایرانی به بهانه‌های بیماری، مصدومیت ناگهانی، مشکل وزن و دلایلی از این دست ناچار بوده‌اند از رویارویی با رقیب اسرائیلی سر باز زنند و یا پیاپیش در دور پیشین ببازند تا ناچار به مصاف با حریف اسرائیلی نشوند، حتی در مواردی که مدعی پیروزی بوده و با حریفی گمنام سروکار داشته‌اند.

این موضوع حتی یکبار به استعفای کل اعضای تیم ملی کشتی فرنگی نیز منجر شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ورزش به چه درد مسلمان میخورد. وقتی که میشود رفت به مسجد و در غم جمال قاشوقی سینه زد و یا به سخنان گران بار نو اندیشان دینی که میفرمایند واژه‌ها را باید شست را خواند و یا کلیپ حضرات دین پژوه در مورد مولانا و محیط زیست که البته از ماست که بر ماست را گوش کرد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »