۱۹ کشته نتیجه یک «شلیک اشتباه» دیگر

زیتون-پس از تکذیب و تاییدهای فروان در نهایت ساعتی پیش به صورت رسمی اعلام شد که طی مانور نظامی روز گذشته ارتش ۱۹ نفر کشته شدند.

ظهر روز گذشته (یکشنبه) طی یک مانور نظامی در آب‌های جاسک و چابهار ناوبر جماران به ناوبر کنارک موشک شلیک کرد.

اخبار غیررسمی شلیک اشتباهی موشک از ناو جماران به شناور کنارک، روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. عصر یکشنبه و در نخستین بیانیه رسمی، ارتش ایران، اعلام کرد که شناور کنارک حین تمرین دریایی دچار حادثه شده است.

جزییات امر هنوز مشخص نیست؛ اما روابط عمومی نیروی دریایی ارتش نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در باره شلیک موشک به شناور کنارک خواستار پرهیز از هر گونه گمانه‌زنی در خصوص ماجرا تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی شده و می‌گوید شناور برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در این حادثه ۱۹ تن کشته ۱۵ نفر نیز مجروح شده‌اند. این در حالی است که تا صبح امروز منابع رسمی خبر مدعی بودند که در این حادثه تنها یک تن کشته شده است.
با این حال اما تا این ساعت جزئیات بیشتری از این خبر به صورت غیر رسمی منتشر شده است.
در برخی از گزارش‌های منتشرشده آمده که ناو جماران به سوی ناوچه یادشده یک موشک کروز شلیک کرده است؛ رویدادی که در رسانه‌های ایران تحت عنوان «حادثه و سانحه» مطرح شده است.

در رسانه‌های نزدیک به سپاه علت شلیک موشک به ناوچه کنارک «اشتباه محاسباتی» در حین تمرین دریایی اعلام شده است.

بر اساس این اطلاعات، شماره بدنه این ناوچه ۱۴۰۳ بوده است. این ناوچه در شمار شناورهای پشتیبانی «کلاس هندیجان» است که در زمان حکومت پهلوی از کشور هلند خریداری شده بود.

همچنین برخی از گزارش‌ها حاکی از آن ا‌ست موشک کروز «نور» به کنارک برخورد کرده است.

موشک کروز نور، یک موشک ضد کشتی ا‌ست که در خود ایران و بنا بر گزارش‌ها بر پایه جنگ‌افزار مشابه چینی، تولید می‌شود.

ناو جماران پیشتر نیز در جریان رزمایش‌هایی اقدام به پرتاب موشک نور کرده بود. این ناو ساخت ایران است.

بنا بر گزارش‌های غیررسمی اولیه ناوچه کنارک «غرق شده» یا به‌شدت آسیب دیده و شماری از پرسنل و نیروهای ارتش ایران نیز «جان خود را از دست داده‌اند» یا «مفقود شده‌اند».

کنارک از شناورهای کلاس هندیجان است که ۴۷ متر طول دارند و گفته می‌شود به‌‌عنوان ناو تدارکاتی سبک به خدمت گرفته می‌شوند.

شناورهای این کلاس می‌توانند تا ده‌ها خدمه را حمل کنند. با این حال هنوز مشخص نیست چه تعداد از پرسنل نیروی دریایی در آن حضور داشتند. این شناور ظرفیت ۴۰ سرنشین را دارد و در صورت تکمیل بودن ظرفیت آن، نیمی از خدمه کشته شده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »