? زنده| پرستاران تعدیل شده: از «جان»مان گذشتیم؛ از «سود»شان نمی‌گذرند

 

 


نامه سرگشاده وزیر صمت: به خواست واعظی برکنار شدم


پرستاران تعدیل شده: از «جان»مان گذشتیم؛ از «سود»شان نمی‌گذرند

پرستادارن تعدیل شده طی روزهای گذشته دست به اعتراض زدند.

در ابتدای بحران کرونا از آنجا که بیمارستان‌های دولتی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان به شدت از کمبود نیروی کافی رنج می‌بردند، فراخوان رسمی وزارتخانه برای جذب پرستار منتشر شد. تعداد زیادی پرستار در شهرهای مختلف به ویژه در مناطق وضعیت قرمز استخدام شد اما با قراردادهای ۸۹ روزه-حجمی. عملاً وزارت بهداشت تعدادی نیرو به فراخور نیاز در بحران کرونا جذب و در پایان سه ماهه احتمالاً با آنها خداحافظی می‌کند. این شکل از قرارداد کاری حجمی طبق مقررات قانون کار منعقد می‌شود اما در عمل حتی برخی مزایای قانون کار نیز برای آنها برقرار نیست.

بخصوص پرستاران گیلانی که برای خدمات در ایام کرونا جانشان را کف دست‌شان گرفته بودند. برخی از آنها کار قبلی خود در درمانگاه‌ها و مراکز خصوصی را ترک کرده بودند و به این امید که به سیستم دولتی وارد شده و وضعیت باثبات‌تری پیدا کنند، در بحران کرونا آماده جانفشانی شدند./ایلنا



وزیر صمت برکنار شد

حسن روحانی٬ رییس جمهوری، رحمانی وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) را از این سمت برکنار و حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

رضا رحمانی به دلیل مسائل مختلف از جمله افزایش جهشی قیمت پراید و توزیع کالا مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

در روزهای اخیر با رسیدن قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان، انتقادات از وزیر صمت به اوج رسید. او دیروز با صدور دستوری ۲۴ ساعت مهلت برای ساماندهی بازار تعیین کرد اما با پایان این مهلت، خبر برکناری او منتشر شد.

خبر برکناری رحمانی از راس وزارت صمت با انتشار خبر حکم روحانی برای تعیین سرپرست وزارت صمت مشخص شد. در این حکم، اشاره ای به رحمانی نشده است.

این برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است که او وزیری را برکنار می کند.

مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت بود.

رحمانی ۵۳ ساله  و متولد مرند آذربایجان شرقی از آبان ۱۳۹۷ به عنوان وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) فعالیت خود را شروع کرد. او قبل از این، سه دوره هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس و به مدت ۲ سال (۹۵ تا ۹۷) قائم مقام وزیر صمت بود./ایلنا


https://twitter.com/areffsharifi/status/1259753533219516417


آخرین آمار رسمی کرونا: ۱۶۸۳ مبتلا و ۴۵ قربانی طی ۲۴ ساعت

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در ٢۴ ساعت گذشته ۴۵ نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند و یک هزار و ۶۸۳ مبتلای جدید شناسایی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت آمار رسمی مبتلایان کرونا به ۱۰۹ هزار و ۲۸۶ نفر و تعداد کل جان باختگان نیز به ۶ هزار و ۶۸۵ نفر رسیده است.

بنا به آمار رسمی، بیش از ۸۷ هزار نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و ۲ هزار و ۷۰۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند./ایرنا



تصویب طرح نظارت و عزل حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس

نمایندگان مجلس امروز مصوبه‌ای را تصویب کرد که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان حق برکناری شش عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس داده می‌شود.

مصوبه جدید مجلس برای دریافت حق عزل، پس از افزایش اختلاف نظرها بین مجلس و شورای نگهبان تصویب شده است.

بر اساس این مصوبه مجلس می‌تواند به عملکرد حقوقدانان شورای نگهبان رسیدگی کند و در صورت اعتراض نمایندگان به عملکرد هر یک از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، با تقاضای کتبی ۲۵ نماینده یا به درخواست کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس هیئت رسیدگی به این اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تشکیل می‌شود.

شش «فقیه» شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان آن با معرفی قوه قضائیه و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

مجلس هیچ نظارتی بر اقدامات این حقوقدان‌ها و حق برکناری آنها را نیز ندارد./ایسنا



تعداد بیماران مبتلا کرونا در خوزستان ۲۰۰ درصد افزایش یافت

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از افزایش ۲۰۰ درصدی شمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان طول یک ماه گذشته خبر داده است.

او افزود که آمار دقیقی از تعداد کل مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان نداد ولی گفت تعداد بیماران بستری ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر برخی گزارش‌ها، در روزهای اخیر روزانه به‌طور میانگین ۲۰۰ مبتلای جدید در استان خوزستان ثبت می‌شود.

به گفته شریعتی در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع کرونا ۹ شهر خوزستان تعطیل شده است ولی «فعلا لازم نیست از ورود به شهرها ممانعت شود».

در همین رابطه زین‌العابدین موسوی،‌ فرماندار ویژه آبادان روز یک‌شنبه اعلام کرد این شهر در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد و ورودی‌های شهر از سمت اهواز و ماهشهر مسدود می‌شوند.

استاندار خوزستان همچنین گفته است در مناطق حاشیه‌‌ای شهرهای استان خوزستان کرونا شیوع بیشتری دارد./ایسنا


اسامی کشته شدگان مانور روز گذشته منتشر شد


هر دلار آمریکا گران‌تر از ۱۶ هزار تومان

نرخ فروش دلار به ۱۶هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

بر اساس این گزارش در بازار خرید و فروش ارز روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت نرخ فروش دلار نسبت به روز گذشته ۴۵۰ تومان افزایش یافته و به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

با ثبت این نرخ جدید، دلار در طول سه هفته گذشته بیش از هزار تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت دلار در اواخر اسفند ۹۸ نیز به بالای ۱۶ هزار تومان رسیده بود.

در طول دو ماه گذشته تحت تاثیر رویدادهایی چون شیوع کرونا و افت شدید بهای نفت، بازارهای ارز و طلا در ایران دچار نوسان شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که روز ۲۲ اردیبهشت منتشر کرده، از احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار خبر داده است.

بر اساس این گزارش با توجه به برخی تقاضاهای موجود در بازار ارز، «دلار در بازار داخلی توانایی صعود به بالای نقطه ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان را خواهد داشت.»/ایلنا


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »