? زنده| هشدار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا 

 

 

 


از شنبه ماسک‌زدن در مترو، اتوبوس و تاکسی اجباری است

وزیر کشور به شهرداران کلان‌شهرها چهار روز فرصت‌داده که شرایط را برای اجباری شدن ماسک در وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی شهرها آماده کنند./ بنابر گزارش ایرنا


کدخدایی: مدرک تحصیلی نماینده تفرش تایید نشد


سه فعال اینترنتی چینی ناپدید شدند


هشدار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا 

ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار اطلاعیه از «آمریکا و متحدان آن کشور» خواسته در زمان عبور از آب های جنوبی ایران به قوانین و مقررات بین المللی احترام بگذارند و «از ایجاد هر گونه تنش و درگیری خودداری کنند”.

در «هشدار» ستاد کل نیروی های مسلح آمده است که ایالات متحده و متحدان این کشور « هنگام عبور از آب‌های انحصاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و خلیج فارس و فضای هوایی این مناطق شامل فضای تحت مدیریت هوایی کشور و منطقه شناسایی پدافند هوایی به قوانین و مقررات بین المللی احترام بگذارند و از ایجاد هرگونه تنش و درگیری خودداری کنند».

موج جدیدی تنش‌های میان ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر بالا گرفت. نیروی دریایی آمریکا کمتر نیز از دو هفته پیش از مانور «خطرناک و آزاردهنده» قایق‌های سپاه پاسداران در نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکایی در خلیج فارس خبر داده بود.

پس از آن رئیس جمهور آمریکا دستور «انهدام» قایق های ایران در صورت تکرار این رفتار را صادر کرد.



ادمین کانال تلگرام ایلنا بازداشت شد

علی القاصی‌مهر، دادستان تهران خبر بازداشت ادمین کانال تلگرامی خبرگزاری ایلنا را تایید کرده است.

او طی مصاحبه‌ای از بازداشت مسعود حیدری، مدیرمسئول ایلنا٬ خبر داد و گفت که در حال حاضر تنها ادمین کانال تلگرامی در بازداشت است و تحقیق درباره این پرونده روز چهارم اردیبهشت آغاز شده است. پیش‌تر اعلام شده بود که حیدری به قید وثیقه آزاد شده است.

چندروز پیش کانال تلگرامی خبرگزاری ایلنا، تصویر طرحی درباره توصیه‌های طب اسلامی برای بیماران کووید ۱۹ را منتشر کرده بود اما به سرعت آن را پاک کرد.

انتشار این طرح با واکنش‌هایی در فضای مجازی روبرو شد و گروهی خواستار برخورد قضایی با خبرگزاری ایلنا شدند.



وزارت بهداشت: استفاده از ماسک در مترو اجباری شد

ایرج حریرچی٬ معاون کل وزارت بهداشت٬ با اشاره به مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو خبر داد.

حریرچی با بیان اینکه در خصوص استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: «بویژه در محیط‌های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما، با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد، مصوبه جدید این است که مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.»

او در ادامه افزود: «استفاده از ماسک خانگی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار کم‌تر است؛ حتی در کشورهای آسیای جنوب شرقی بعضا ۳۰ تا ۴۰ درصد ماسک‌های مورد استفاده خانگی است. مردم می‌توانند با آموزش‌هایی که از طریق صدا و سیما ارایه شده، اقدام به تولید و مصرف آن کنند.»/ایسنا


آمار رسمی کرونا: ۵۸۰۶ جان‌باخته و ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر مبتلا

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، تازه‌ترین آمار مرگ و ابتلا به کرونا را اعلام کرد و براساس آن در ٢۴ ساعت گذشته ۹۹۱ مورد جدید شناسایی شده و ۹۶ نفر نیز جان باخته‌اند.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کرونا در ایران به ۹۱ هزار و ۴۷۲ و فوت‌شدگان به ۵ هزار و ۸۰۶ نفر رسید. ۷۰ هزار و ۹۳۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور گفته است که ۳۰۱۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند./ایرنا



حمید نامجو، نویسنده٬ به یک سال زندان محکوم شد

حمید نامجو، داستان‌نویس و برادر محسن نامجو، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

خبر محکومیت این نویسنده را صفحات محسن نامجو در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام منتشر کرده و دلیل آن را نیز «نوشته‌های» وی عنوان کرده است.

اما سایت بی‌بی‌سی در گزارش خود جزئیات بیشتری از ماجرا به دست داده و نوشته است که رای صادره بر اساس نوشته‌های حمید نامجو در وبسایت رادیو زمانه، ارتباط او با برادرش محسن نامجو، و نیز انتشار کتاب «اسپارتاکوس» در خارج از ایران صادر شده است.

کتاب اسپارتاکوس مجموعه داستانی با درون‌مایه سیاسی و اجتماعی است که نشر ناکجا در پاریس منتشرش کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حکم یک سال زندان تعزیری علیه حمید نامجو مرداد سال گذشته صادر شده بود و اکنون دادگاه تجدیدنظر آن را تایید کرده است.



رکورد ده ساله «حجم آب ورودی» به دریاچه ارومیه شکسته شد

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان غربی٬ اعلام کرد که با رسیدن آب دریاچه ارومیه به ۵ میلیارد متر معکب، «رکورد حجم آب» این دریاچه در «یک دهه گذشته» شکسته شد.

او از افزایش وسعت دریاچه به ۳۱۷۸ کیلومتر مربع خبر داد و تراز دریاچه نیز نسبت به سال گذشته ۲۱ سانتی‌متر افزایش یافته است.

اتابک جعفری با اشاره به اینکه بارندگی به کمک این دریاچه آمده، تاکید کرده است که دریاچه ارومیه «هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد».

دریاچه ارومیه طی یک دهه گذشته رو به خشکیدن نهاده بود به طوری که تا سال ۱۳۹۴ حدود ۸۰ درصد آن خشک شد.

همزمان با انتشار خبر خوب درباره تاثیر مثبت بارندگی‌های اخیر بر وضعیت دریاچه ارومیه، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هشدار داده است با توجه به افزایش بارندگی‌ها در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ اردیبهشت، در ۱۲ استان «احتمال وقوع سیلاب» وجود دارد./ایرنا


بیانیه ماهنامه ایران فردا در اعتراض به صدور محکومیت پنج سال حبس تعزیری برای کیوان صمیمی

کیوان صمیمی٬ سردبیر ماهنامه ایران فردا به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

این ماهنامه ضمن صدور بیانیه‌ای این حکم را «نشان از عدم درک واقع‌بینانه‌ی مدیران امنیتی و قضایی از شرایط سراسر بحرانی و مخاطره‌آمیز کنونی» دانست.

در بخش دیگری از این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گفته٬ آمتده است: «بعید است مقام قضایی صادر کننده‌ی حکم و مقامات امنیتی مؤید آن، فاقد اطلاعات کافی درباره‌ی بیش از ۲۵ سال خدمات ارزنده‌ی این ماهنامه در تعالی اندیشه و تفکر ایرانی – اسلامی باشند.بعید است آنان با نقش ارزنده‌ی مؤسس، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این ماهنامه مهندس عزت‌الله سحابی، در ترویج منافع ملی آشنایی نداشته‌باشند.
بعید است امضاکنندگان این حکم از مواضع ضداستبدادی و استقلال‌طلبانه‌ی مهندس کیوان صمیمی، در قبل و پس از انقلاب مطلع نباشند.»



خسارت ۵۳۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری ایران

جمشید حمزه‌زاده٬ دبیر تشکل‌های ملی گردشگری٬ اعلام کرد که ویروس کرونا فقط در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری ایران وارد کرده است.

جمشید حمزه‌زاده افزود: «این ضرر به صنعتی وارد شده است که ٢۴٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۵٠ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کارند.»

بر اساس برآوردهای رسمی، صنعت گردشگری در ایران پس از شیوع ویروس کرونا با ۱۰۰ درصد خسارت مالی مواجه شده است.

بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، با شیوع کرونا نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.

دولت ایران اخیرا با درخواست وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای اختصاص ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا و آسیب به کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری موافقت نکرده و وام ۱۲ درصدی را جایگزین آن کرده است./ایسنا



تست کرونای علی لاریجانی منفی شد

اسدالله عباسی٬ سخنگوی هیات رییسه مجلس٬ خبر داد که تست کرونای علی لاریجانی منفی شده و او از هفته بعد در جلسات علنی شرکت می‌کند.

اسدالله عباسی همچنین گفت که رییس مجلس از قرنطینه خارج شده و از روز یکشنبه در محل کار حاضر شده است. او در ادامه اعلام کرد که جلسات مجلس از هفته بعد طبق روال گذشته با رعایت فاصله‌گذاری برگزار می‌شود.

روابط عمومی مجلس روز ۱۴ فروردین اعلام کرده بود که علی لاریجانی به ویروس کرونا مبتلا و قرنطینه شده است./ایسنا


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »